Elektryczne samochody ciężarowe - ile ich mamy?

MAN Truck ładowarka

Z danych Europejskiego Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) wynika, że w Polsce zarejestrowana jest największa (w całej Unii Europejskiej) liczba pojazdów ciężarowych o DMC powyżej 3,5 tony – 1 184 677 egzemplarzy (6 230 283 sztuk w całej Wspólnocie).

 

Oznacza to, że co piątą ciężarówka poruszająca się po drogach Starego Kontynentu pochodzi z Polski. Nasz kraj to wiodący rynek i lider transportu ciężkiego w Europie, obsługujący niemal jedną trzecią przewozów towarowych Unii.

W dniu 14 sierpnia 2019 r. Unia Europejska ustanowiła pierwsze w historii rozporządzenie regulujące cele w zakresie redukcji emisji dwutlenku węgla nowych samochodów ciężarowych o dużej ładowności (o 15% od 2025 r. oraz o 30% pięć lat później). W świetle strategii klimatycznej wyznaczonej przez UE Polska zobligowana jest do objęcia aktywnej roli w elektryfikacji tego sektora i rozbudowy sieci infrastruktury ładowania.

Prawo unijne stanowi główny czynnik natury regulacyjnej determinujący rozwój rynku elektrycznych pojazdów ciężkich. Elektromobilność w segmencie pojazdów ciężarowych (HDV) wciąż znajduje się jednak na wczesnym etapie rozwoju. Liczba rejestracji eHDV (o DMC wynoszącej co najmniej 16 t.) w Europie w 2021 r. wyniosła tylko 346 egzemplarzy, co oznaczało wzrost o 193% w porównaniu do roku 2020. Udział pojazdów elektrycznych na rynku samochodów ciężarowych w 2021 r. wyniósł jednak zaledwie 0,5% – mówi Piotr Ziółkowski z PSPA, koordynator projektu "eHDV Infrastructure Lab.

Tempo elektryfikacji floty pojazdów ciężarowych wciąż opóźnia szereg barier natury rynkowej, finansowej, infrastrukturalnej oraz związanych z sektorem elektroenergetycznym. Wyzwaniem nadal pozostają wysokie ceny oraz ograniczona oferta pojazdów eHDV, brak systemu wsparcia ich zakupu jak też mała liczba stacji przeznaczonych do ładowania zeroemisyjnym ciężarówek.

Skalę wyzwań w tym zakresie potęguje dodatkowo projektowane przez Unię Europejską rozporządzenie AFIR. Nałoży ono na wszystkie Państwa członkowskie, w tym Polskę, konkretne obowiązki w zakresie rozbudowy infrastruktury ładowania. W zależności od wersji projektu przygotowywanego rozporządzenia, wejście AFIR w życie oznacza dla Polski konieczność dysponowania już w 2025 r. siecią stacji ładowania eHDV o mocy od 26,3 MW do 179,2 MW – mówi Piotr Ziółkowski.

Wychodząc naprzeciw rynkowym wyzwaniom, PSPA zainicjowało projekt eHDV Infrastructure Lab, którego celem jest kreowanie zmian sprzyjających rozwojowi sektora elektrycznych samochodów ciężarowych w Polsce. Rezultaty projektu zawarto w syntetycznym raporcie, w którym przedstawiono między innymi propozycje zmian legislacyjnych możliwych do implementacji w Polsce. Jednocześnie oceniono stopień trudności związany z potencjalną wdrożenia poszczególnych rozwiązań regulacyjnych.

W ramach projektu eHDV Infrastructure Lab, PSPA opracowało także koncepcję wielostanowiskowego hubu ładowania przystosowanego do obsługi pojazdów ciężarowych wyposażonych w akumulatory trakcyjne o wysokiej pojemności. Projekt uwzględnia wykorzystanie standardu MCS (MCS – Megawatt Charging System) oraz założenia wynikające z propozycji rozporządzenia AFIR. Przyszłościowa stacja posiada m.in. stacje o mocy min. 50 kW przeznaczone dla kierowców pojazdów, którzy odbywać będą pauzę dobową, stacje 350 kW dla ładujących się w trakcie obowiązkowej, 45-minutowej pauzy, którą należy odbyć po 4,5-godzinach jazdy oraz docelowo stacje MCS (1 MW).

Nadrzędnym celem eHDV Infrastructure Lab jest rozwój sektora zeroemisyjnego transportu ciężkiego oraz stworzenie katalogu dobrych praktyk w zakresie budowy i uruchamiania hubów do ładowania elektrycznych samochodów ciężarowych. Projekt przewiduje utworzenie pilotażowej sieci hubów ładowania umożliwiających elektryfikację tras sieci TEN-T, co pozwoli na realizację dalekobieżnych połączeń obsługiwanych przez zelektryfikowane pojazdy ciężarowe – dodaje Maciej Mazur dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.

Źródło: Raport eHDV Infrastructure Lab

Eksperci PSPA, na potrzeby raportu, zidentyfikowali także trasy wchodzące w skład bazowej sieci TEN-T (sieć transeuropejska), na których rozwój infrastruktury ładowania dla elektrycznych samochodów ciężarowych powinien nastąpić w pierwszej kolejności. Trasy priorytetowe pod względem rozwoju infrastruktury ładowania to między innymi szlaki: E40 (Zgorzelec – Katowice), E30 (Świecko – Warszawa) oraz E75 (Gdynia – Rzgów). Te odcinki zostały wybrane jako kluczowe pod kątem rozbudowy infrastruktury na podstawie analizy (opartej o badanie przeprowadzone przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) wspólnie z Fraunhofer ISI) dotyczącej regularnych postojów ciężarówek w całej Europie, natężenia ruchu pojazdów ciężarowych, jak również lokalizacji wskazanych przez interesariuszy rynku w ramach działań grupy eksperckiej projektu eHDV Infrastructure Lab.

Przeczytaj też:
DAF uruchamia fabrykę ciężarówek elektrycznych

Produkcja seryjna XD i XF Electric rozpocznie się wiosną 2023 roku.

Zamość z umową na pierwsze autobusy elektryczne MAN

W dniu 2 grudnia 2022 r. Miejski Zakład Komunikacji w Zamościu podpisał umowę z firmą MAN Truck & Bus Polska na zakup i dostawę 14 autobusów elektrycznych Lion`s City E plus siedem dwustanowiskowych stacji przeznaczonych do ładowania pojazdów.

Pierwsza elektryczna śmieciarka wydana w Polsce

Na początku listopada br. flota pojazdów dolnośląskiej spółki komunalnej ZGK Świebodzice powiększyła się o elektryczną śmieciarkę Renault Trucks D Wide Z.E.

Renault Trucks z nowym logo

Renault Trucks E-Tech T i C mają nowe logo marki z uaktualnionymi cechami. Umieszczony na przednim panelu diament ze szczotkowanego aluminium na błyszczącym czarnym tle nadaje pojazdom nowoczesnego wyglądu.

Schmitz Cargobull dostarcza zabudowę do ciężarówki napędzanej wodorem

Firma Schmitz Cargobull dostarczyła nadwozie typu furgon M.KO do podwozia napędzanego wodorem.

Ciężarowy Mercedes z napędem wodorowym przejeżdża przełęcz Brenner

Daimler Truck przeprowadza pierwsze testy wysokościowe ciężarówki z napędem na ogniwa paliwowe.

Naczepa eTrailer jako przełom w transporcie dalekobieżnym

Firma DB Schenker podpisała umowę na dostawę 2000 sztuk elektrycznych naczep, których dostawa nastąpi od 2024 roku.

Uruchomienie pierwszej stacji tankowania wodoru dla pojazdów ciężarowych

Wodór do ciężarówek, autobusów i samochodów ciężarowych jest teraz dostępny przez całą dobę Rostock-Laage.

Dwadzieścia elektrycznych Volvo FH dla firmy Amazon

Do końca roku Volvo Trucks dostarczy do Amazona w Niemczech w pełni elektryczne samochody ciężarowe o dużej ładowności. Szacuje się, że 20 Volvo FH Electric pokona rocznie ponad milion kilometrów drogowych, bez użycia oleju napędowego.

Wyszukiwarka

Informacje