Zamość z umową na pierwsze autobusy elektryczne MAN

Claus Wallenstein MAN Truck Polska

W dniu 2 grudnia 2022 r. Miejski Zakład Komunikacji w Zamościu podpisał umowę z firmą MAN Truck & Bus Polska na zakup i dostawę 14 autobusów elektrycznych Lion`s City E plus siedem dwustanowiskowych stacji przeznaczonych do ładowania pojazdów.

 

Najnowsza inwestycja w bezemisyjną komunikację miejską to efekt uzyskania przez Miejski Zakład Komunikacji w Zamościu dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w ramach programu priorytetowego „Zielony Transport Publiczny”. W ramach przeprowadzonego przetargu MAN złożył najlepszą ofertę obejmującą zakup 10 autobusów Lion`s City 12 E o długości 12 m oraz czterech 18-to metrowych pojazdów przegubowych – Lion`s City 18 E. Całkowity koszt projektu wyniesie ponad 46 mln zł, z czego koszty kwalifikowane to 37,6 mln zł, a dotacja z NFOŚiGW - ponad 29 mln zł.

W tej ważnej dla miasta uroczystości wzięli udział m.in. Prezydent Zamościa – Andrzej Wnuk, Prezes MZK w Zamościu - Krzysztof Szmit i Dyrektor ds. serwisu MAN Truck & Bus Polska – Małgorzata Durda. Zamówione elektrobusy to kolejne nowoczesne i ekologiczne pojazdy marki MAN w naszym kraju, a ich liczba za moment przekroczy poziom 50 sztuk.

Claus Wallenstein, prezes MAN Truck & Bus Polska:
- Naszym celem jest wprowadzenie na ulice Europy jeszcze większej liczby autobusów elektrycznych: do 2025 r. chcemy aby połowa wszystkich naszych nowych autobusów miejskich miała alternatywny napęd. Spodziewamy się, że już pięć lat później – w 2030 r. – 90 procent naszych autobusów miejskich będzie zasilanych bateryjnie. Zamówienie z Zamościa przybliża nas do tego celu. Dzięki naszym bezemisyjnym, przyjaznym dla środowiska i bardzo cichym autobusom MAN Lion’s City w wersjach o długości 18 m, 12 m i 10 m w połączeniu z usługami i rozwiązaniami dostosowanymi do indywidualnych potrzeb, udowadniamy, że jesteśmy gotowi do elektryfikacji Europy, gotowi do elektryfikacji transportu publicznego.

Andrzej Wnuk, prezydent Miasta Zamość:
- Wymiana taboru MZK jest jednym z głównych celów inwestycyjnych władz samorządowych Zamościa, gdyż przynieść ma wymierne korzyści społeczne i ekonomiczne, ale także ekologiczne. Dla ponad 60-tysięcznego zabytkowego miasta, którego starówka w 1992 r. została wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, dbałość o klimat i środowisko to jeden z wyznaczników działania na rzecz zrównoważonego rozwoju.
Małgorzata Durda, dyrektor ds. serwisu w MAN Truck & Bus Polska:
- Bardzo cieszymy się, że kolejne miasto w Polsce będzie miało zeroemisyjne autobusy, które wyprodukowane zostaną w Starachowicach. Pojazdy te należą czołówki najnowocześniejszych autobusów elektrycznych na świecie, dlatego jesteśmy szczególnie dumni, że Zamość – jedno z najpiękniejszych miast w Polsce – będzie miało równie piękne elektrobusy. W celu właściwej obsługi bezemisyjnych pojazdów MAN przeszkoli co najmniej 30 kierowców i 5 mechaników MZK.

Krzysztof Szmit, prezes zarządu Miejskiego Zakładu Komunikacji w Zamościu:
- Uzupełnieniem przedsięwzięcia będzie planowana budowa instalacji fotowoltaicznej zapewniającej ekologicznie czystą energię elektryczną dla kupowanych w ramach elektromobilnego projektu. Warto dodać, że zamówiona przez Zamość będzie korzystać z zielonych, odnawialnych źródeł energii.


Zakładany efekt ekologiczny, jaki ma uzyskać zamojski projekt, to zmniejszenie emisji dwutlenku węgla o 568,009 Mg/rok, ograniczenie emisji tlenków azotu o 4,0172 Mg/rok oraz ograniczenie emisji pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów o 0,0565 Mg/rok. Ponadto przedsięwzięcie ma pozytywnie wpłynąć na poprawę jakości życia mieszkańców Zamościa oraz gmin ościennych poprzez zwiększenie liczby pojazdów we flocie komunikacji miejskiej.

O nowoczesności MAN Lion`s City 12 E stanowi nie tylko rodzaj napędu, ale również stylistyka oraz stylowe wyposażenie wnętrza autobusów. Wszystkie zamówione przez MZK Zamość autobusy elektryczne od MAN przystosowane zostaną do przewozu osób o ograniczonej mobilności. Dodatkowo pojazdy wyposażone będą w najnowsze rozwiązania m.in. elektroniczny system informacji pasażerskiej, monitoring i ładowarki USB w bocznych ścianach pojazdów oraz Wi-Fi.
Pojazdy dwuosiowe – MAN Lion`s City 12 E – pomieszczą ponad 80 pasażerów, z czego 31 osób na miejscach siedzących. Modele 12-metrowe napędza silnik elektryczny o mocy znamionowej 160 kW umieszczony wzdłużnie za osią napędową.
Z kolei 18-metrowe pojazdy Lion's City 18 E oferują miejsce dla ponad 105 pasażerów każdy, w tym 43 miejsca siedzące. Do tego dochodzi wyjątkowy napęd. Elektryczne serce przegubowca to aż dwa silniki centralne napędzające drugą i trzecią oś, co zdecydowanie poprawia właściwości jezdne.
MZK Zamość zakłada, że dziennie każdy z elektrobusów przejedzie około 230 km. Aktualnie przewoźnik obsługuje 25 linii, w tym także linie podmiejskie w pobliskich gminach. Firma prężnie działa na lokalnym rynku transportu publicznego od 1960 r., a najnowszy zakup jest zwieńczeniem jej działań na rzecz środowiska i nowoczesnego transportu.
W latach 2011 - 2012 firma MAN Truck & Bus Polska dostarczyła do Zamościa dwanaście sztuk ekologicznych, niskopodłogowych autobusów miejskich 12-to metrowych MAN Lion’s City z silnikami napędzanymi sprężonym gazem ziemnym (CNG).

Najwięcej do tej pory elektrobusów MAN w naszym kraju zamówił Gdańsk (18), a w kolejce na swoje e-busy czeka m.in. Mińsk Mazowiecki i Ostrowiec Świętokrzyski. Elektryczne lwy jeżdżą także po ulicach Kędzierzyna-Koźla oraz Włocławka. W Europie można je spotkać m.in. w Norymberdze, Zurychu, Kopenhadze, Odder, Göteborgu, Sztokholmie, Uppsali i Hamburgu.

Przeczytaj też:
DAF uruchamia fabrykę ciężarówek elektrycznych

Produkcja seryjna XD i XF Electric rozpocznie się wiosną 2023 roku.

Ciężarówki i autobusy - jak minął rok

W roku bieżącym rynek samochodów ciężarowych jest niestabilny. Mimo iż dotychczas radził sobie nieco lepiej z zakłóceniami dostaw półprzewodników niż inne kategorie pojazdów, to po wybuchu wojny za wschodnią granicą sytuacja została skomplikowana dodatkowo brakami komponentów z Ukrainy.

MAN TGX z projektu WOMAN ma nowego właściciela

Na drodze widać go z daleka. Wyróżnia się charakterystyczną barwą i pełnym wyposażeniem w akcesoria przydatne każdemu kierowcy, a w szczególności paniom pracującym w zawodzie kierowcy ciężarówki.

Elektryczne samochody ciężarowe - ile ich mamy?

Z danych Europejskiego Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) wynika, że w Polsce zarejestrowana jest największa (w całej Unii Europejskiej) liczba pojazdów ciężarowych o DMC powyżej 3,5 tony – 1 184 677 egzemplarzy (6 230 283 sztuk w całej Wspólnocie).

Pierwsza elektryczna śmieciarka wydana w Polsce

Na początku listopada br. flota pojazdów dolnośląskiej spółki komunalnej ZGK Świebodzice powiększyła się o elektryczną śmieciarkę Renault Trucks D Wide Z.E.

Ciężarowy Mercedes z napędem wodorowym przejeżdża przełęcz Brenner

Daimler Truck przeprowadza pierwsze testy wysokościowe ciężarówki z napędem na ogniwa paliwowe.

Ciężarowe w górę

W październiku 2022r. zarejestrowano 3742 nowe pojazdy użytkowe pow. 3,5 t, tj. więcej niż przed rokiem (+24,8%) i więcej o 12,4% niż we wrześniu br. jest to niewątpliwie bardzo optymistyczna wiadomość.

Naczepa eTrailer jako przełom w transporcie dalekobieżnym

Firma DB Schenker podpisała umowę na dostawę 2000 sztuk elektrycznych naczep, których dostawa nastąpi od 2024 roku.

Uruchomienie pierwszej stacji tankowania wodoru dla pojazdów ciężarowych

Wodór do ciężarówek, autobusów i samochodów ciężarowych jest teraz dostępny przez całą dobę Rostock-Laage.

Wyszukiwarka

Informacje