Elektryczna śmieciarka Renault Trucks

Pierwsza elektryczna śmieciarka wydana w Polsce

Na początku listopada br. flota pojazdów dolnośląskiej spółki komunalnej ZGK Świebodzice powiększyła się o elektryczną śmieciarkę Renault Trucks D Wide Z.E.

 

Zgodnie z założeniami Programu Rozwoju Elektromobilności, samorządy dążą do zrównoważonego rozwoju transportu komunalnego i tym samym do zmniejszenia liczby pojazdów z napędem konwencjonalnym w miejskich flotach. Włodarze Świebodzic wybrali w 100% elektryczny model Renault Trucks D Wide Z.E. z zabudową komunalną, który już teraz można podejrzeć w codziennej pracy na ulicach miasta.

- Odbieramy cztery jednostki elektryczne, wśród nich samochód Renault Trucks, pierwszą w Polsce śmieciarkę przekazaną spółce komunalnej i tym samym pokazujemy młodemu pokoleniu, naszemu społeczeństwu, że potrafimy dbać o nasze środowisko, o naszą przyszłość. Elektromobilność to przyszłość, od której nie ma odwrotu. Taki sprzęt powinien jeździć w każdej gminie. Cieszę się, że mogę pochwalić się tymi inwestycjami – powiedział Paweł Ozga, Burmistrz Miasta Świebodzice.

Model Renault Trucks D Wide Z.E. ze śmieciarką Terberg przez 1,5 roku testowany był we flotach firm komunalnych w Polsce, gdzie podczas codziennej eksploatacji traktowany był bez żadnej taryfy ulgowej. Pod względem funkcjonalnym śmieciarka ta nie różni się niczym od swojego konwencjonalnego odpowiednika. Podobnie wyglądają właściwości manewrowe pojazdu. W każdym przedsiębiorstwie komunalnym testującym pojazd, pojemność baterii trakcyjnych w zupełności wystarczała do wykonania codziennych zadań.

- Firma Renault Trucks wyprodukuje i dostarczy w tym roku na rynki europejskie tysiąc podobnych do tego samochodów elektrycznych. Natomiast ten jeden jest szczególnie ważny dla naszej polskiej organizacji – jest to pierwszy zarejestrowany w Polsce elektryczny samochód ciężarowy i jednocześnie pierwsza przekazana do użytku komercyjnego śmieciarka – podsumował Marcin Majak, dyrektor sprzedaży Renault Trucks Polska.

W Świebodzicach pojazd testowany był w lutym br., przez dwa tygodnie, na pełnym etacie. Obsługiwał całe miasto, zarówno tereny domków jednorodzinnych i osiedli, jak i trasy bardziej wymagające np. w zakresie precyzyjnego manewrowania po wąskich uliczkach śródmieścia. Tam, jak relacjonowali kierowcy, auto radziło sobie doskonale i docenili dynamikę i zwrotność 3-osiowego podwozia. Chwalili również bardzo cichą pracę układu napędowego samochodu i układów hydraulicznych obsługujących ładownię i wrzutnik oraz szybkość pracy zabudowy.

- Mam bardzo dobrych kierowców zawodowych w zespole. Na początku jednak podchodzili trochę nieśmiało do pojazdu, jako nowego sprzętu. Jednak po przeszkoleniu przez pracowników Renault Trucks Polska, już po trzech dniach jazd sprzeczali się kto ma jechać. Dobre wrażenie pozostawił na nich też komfort jazdy w pojeździe i łatwość obsługi. To była też jedna z kluczowych przesłanek, że chcemy taki pojazd nabyć – opowiada Sławomir Sprawka, prezes ZGK Świebodzice.

Flota ZGK Świebodzice liczy cztery śmieciarki, wliczając model elektryczny D Wide Z.E. Prezes ZGK Świebodzice wskazał na oszczędność czasu jeśli chodzi o dynamiczną pracę pojazdu: - Samochód natychmiast rusza po naciśnięciu pedału gazu, zatrzymuje się również niemal natychmiast po naciśnięciu hamulca. Analizując czas niezbędny do odbioru odpadów, szczególnie z zabudowy jednorodzinnej gdzie kilkadziesiąt, kilkaset razy trzeba się zatrzymać, taka dynamika generuje w ciągu miesiąca, w ciągu roku dużą oszczędność czasu pracy. No i nie bez znaczenia jest poziom naładowania akumulatorów trakcyjnych. Bez dodatkowego doładowywania, stan baterii na koniec dnia wskazywał ok. 35-40% naładowania. Uwagę zwracał dość duży udział energii elektrycznej uzyskiwany w wyniku rekuperacji, czyli podczas hamowania, swobodnego toczenia się czy zjazdów ze wzniesień.

- Pojazd ma wbudowaną ładowarkę. Podczas ładowania, w momencie gdy naładuje się do pełna, pobiera minimalną ilość energii z sieci, by utrzymywać temperaturę i gotowość do pracy. W każdej chwili można wtedy wsiąść, uruchomić pojazd i ruszyć do pracy – tłumaczy Radosław Kołodziej, przedstawiciel handlowy Renault Trucks Polska. Akumulatory można doładowywać nawet w krótkich odstępach czasu – nie ma to wpływu na ich trwałość i wydajność. Zasięg na jednym ładowaniu wynosi do 120 km.

Przeczytaj też:
Elektryczny autobus z Sanoka W ramach projektu: "Autobus z tylnym, zewnętrznym, elektrycznym układem napędowym" fabryka wyprodukowała nietypowy autobus o nazwie AUTOELEKTROSAN.
26 autobusów wodorowych NesoBus będzie jeździło w Chełmie Dostawa autobusów ma odbyć się w 3 transzach, a ostatecznie zakończyć się 30 października 2025 roku. To trzecie duże zamówienie NesoBusów po Rybniku i Gdańsku.
XPO Logistics inwestuje w 165 elektrycznych Renault Trucks XPO, jeden z największych europejskich dostawców innowacyjnych i zrównoważonych rozwiązań transportowych i logistycznych, ogłosił bezprecedensowe nowe zamówienie na 165 elektrycznych pojazdów ciężarowych.
Elektryczna śmieciarka dostarczona do Bolesławca Volvo Trucks Polska dostarczyło elektryczną śmieciarkę do Miejskiego Zakładu Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Bolesławcu.
eActros 300 rusza na testy do firmy MEXEM Pierwszym klientem EWT Automotive, który przetestuje eActrosa 300, jest firma MEXEM z Pruszkowa.
Technologia sLH2 - nowy standard tankowania ciekłego wodoru Firmy Daimler Truck i Linde Engineering prezentują sLH2 – opracowaną wspólnie technologię tankowania ciekłego wodoru (subcooled liquid hydrogen).
Jest już nowy Mercedes-Benz eSprinter Dwa rodzaje i dwie długości nadwozia, trzy pojemności akumulatorów i duża ładowność stanowią podstawę dla licznych wariantów nadwozia i sprawiają, że nowy eSprinter może stać się idealnym dużym vanem.
Solidaris odbiera pierwsze elektryczne Volvo FM Volvo Trucks Polska dostarczyło pierwsze dwa elektryczne ciągniki siodłowe Volvo FM do firmy –Solidaris Sp. z o.o.
Współpraca Hyundai i IVECO - powstanie elektryczny lekki samochód dostawczy Hyundai Motor Company i IVECO Group ogłosiły podpisanie umowy na dostawę elektrycznego lekkiego samochodu dostawczego IVECO dla Europy, opartego na platformie Hyundai Global eLCV.