Pierwsza elektryczna śmieciarka wydana w Polsce

Elektryczna śmieciarka Renault Trucks

Na początku listopada br. flota pojazdów dolnośląskiej spółki komunalnej ZGK Świebodzice powiększyła się o elektryczną śmieciarkę Renault Trucks D Wide Z.E.

 

Zgodnie z założeniami Programu Rozwoju Elektromobilności, samorządy dążą do zrównoważonego rozwoju transportu komunalnego i tym samym do zmniejszenia liczby pojazdów z napędem konwencjonalnym w miejskich flotach. Włodarze Świebodzic wybrali w 100% elektryczny model Renault Trucks D Wide Z.E. z zabudową komunalną, który już teraz można podejrzeć w codziennej pracy na ulicach miasta.

- Odbieramy cztery jednostki elektryczne, wśród nich samochód Renault Trucks, pierwszą w Polsce śmieciarkę przekazaną spółce komunalnej i tym samym pokazujemy młodemu pokoleniu, naszemu społeczeństwu, że potrafimy dbać o nasze środowisko, o naszą przyszłość. Elektromobilność to przyszłość, od której nie ma odwrotu. Taki sprzęt powinien jeździć w każdej gminie. Cieszę się, że mogę pochwalić się tymi inwestycjami – powiedział Paweł Ozga, Burmistrz Miasta Świebodzice.

Model Renault Trucks D Wide Z.E. ze śmieciarką Terberg przez 1,5 roku testowany był we flotach firm komunalnych w Polsce, gdzie podczas codziennej eksploatacji traktowany był bez żadnej taryfy ulgowej. Pod względem funkcjonalnym śmieciarka ta nie różni się niczym od swojego konwencjonalnego odpowiednika. Podobnie wyglądają właściwości manewrowe pojazdu. W każdym przedsiębiorstwie komunalnym testującym pojazd, pojemność baterii trakcyjnych w zupełności wystarczała do wykonania codziennych zadań.

- Firma Renault Trucks wyprodukuje i dostarczy w tym roku na rynki europejskie tysiąc podobnych do tego samochodów elektrycznych. Natomiast ten jeden jest szczególnie ważny dla naszej polskiej organizacji – jest to pierwszy zarejestrowany w Polsce elektryczny samochód ciężarowy i jednocześnie pierwsza przekazana do użytku komercyjnego śmieciarka – podsumował Marcin Majak, dyrektor sprzedaży Renault Trucks Polska.

W Świebodzicach pojazd testowany był w lutym br., przez dwa tygodnie, na pełnym etacie. Obsługiwał całe miasto, zarówno tereny domków jednorodzinnych i osiedli, jak i trasy bardziej wymagające np. w zakresie precyzyjnego manewrowania po wąskich uliczkach śródmieścia. Tam, jak relacjonowali kierowcy, auto radziło sobie doskonale i docenili dynamikę i zwrotność 3-osiowego podwozia. Chwalili również bardzo cichą pracę układu napędowego samochodu i układów hydraulicznych obsługujących ładownię i wrzutnik oraz szybkość pracy zabudowy.

- Mam bardzo dobrych kierowców zawodowych w zespole. Na początku jednak podchodzili trochę nieśmiało do pojazdu, jako nowego sprzętu. Jednak po przeszkoleniu przez pracowników Renault Trucks Polska, już po trzech dniach jazd sprzeczali się kto ma jechać. Dobre wrażenie pozostawił na nich też komfort jazdy w pojeździe i łatwość obsługi. To była też jedna z kluczowych przesłanek, że chcemy taki pojazd nabyć – opowiada Sławomir Sprawka, prezes ZGK Świebodzice.

Flota ZGK Świebodzice liczy cztery śmieciarki, wliczając model elektryczny D Wide Z.E. Prezes ZGK Świebodzice wskazał na oszczędność czasu jeśli chodzi o dynamiczną pracę pojazdu: - Samochód natychmiast rusza po naciśnięciu pedału gazu, zatrzymuje się również niemal natychmiast po naciśnięciu hamulca. Analizując czas niezbędny do odbioru odpadów, szczególnie z zabudowy jednorodzinnej gdzie kilkadziesiąt, kilkaset razy trzeba się zatrzymać, taka dynamika generuje w ciągu miesiąca, w ciągu roku dużą oszczędność czasu pracy. No i nie bez znaczenia jest poziom naładowania akumulatorów trakcyjnych. Bez dodatkowego doładowywania, stan baterii na koniec dnia wskazywał ok. 35-40% naładowania. Uwagę zwracał dość duży udział energii elektrycznej uzyskiwany w wyniku rekuperacji, czyli podczas hamowania, swobodnego toczenia się czy zjazdów ze wzniesień.

- Pojazd ma wbudowaną ładowarkę. Podczas ładowania, w momencie gdy naładuje się do pełna, pobiera minimalną ilość energii z sieci, by utrzymywać temperaturę i gotowość do pracy. W każdej chwili można wtedy wsiąść, uruchomić pojazd i ruszyć do pracy – tłumaczy Radosław Kołodziej, przedstawiciel handlowy Renault Trucks Polska. Akumulatory można doładowywać nawet w krótkich odstępach czasu – nie ma to wpływu na ich trwałość i wydajność. Zasięg na jednym ładowaniu wynosi do 120 km.

Przeczytaj też:
DAF uruchamia fabrykę ciężarówek elektrycznych

Produkcja seryjna XD i XF Electric rozpocznie się wiosną 2023 roku.

Elektryczne samochody ciężarowe - ile ich mamy?

Z danych Europejskiego Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) wynika, że w Polsce zarejestrowana jest największa (w całej Unii Europejskiej) liczba pojazdów ciężarowych o DMC powyżej 3,5 tony – 1 184 677 egzemplarzy (6 230 283 sztuk w całej Wspólnocie).

Zamość z umową na pierwsze autobusy elektryczne MAN

W dniu 2 grudnia 2022 r. Miejski Zakład Komunikacji w Zamościu podpisał umowę z firmą MAN Truck & Bus Polska na zakup i dostawę 14 autobusów elektrycznych Lion`s City E plus siedem dwustanowiskowych stacji przeznaczonych do ładowania pojazdów.

Renault Trucks z nowym logo

Renault Trucks E-Tech T i C mają nowe logo marki z uaktualnionymi cechami. Umieszczony na przednim panelu diament ze szczotkowanego aluminium na błyszczącym czarnym tle nadaje pojazdom nowoczesnego wyglądu.

Schmitz Cargobull dostarcza zabudowę do ciężarówki napędzanej wodorem

Firma Schmitz Cargobull dostarczyła nadwozie typu furgon M.KO do podwozia napędzanego wodorem.

Ciężarowy Mercedes z napędem wodorowym przejeżdża przełęcz Brenner

Daimler Truck przeprowadza pierwsze testy wysokościowe ciężarówki z napędem na ogniwa paliwowe.

Naczepa eTrailer jako przełom w transporcie dalekobieżnym

Firma DB Schenker podpisała umowę na dostawę 2000 sztuk elektrycznych naczep, których dostawa nastąpi od 2024 roku.

Uruchomienie pierwszej stacji tankowania wodoru dla pojazdów ciężarowych

Wodór do ciężarówek, autobusów i samochodów ciężarowych jest teraz dostępny przez całą dobę Rostock-Laage.

Dwadzieścia elektrycznych Volvo FH dla firmy Amazon

Do końca roku Volvo Trucks dostarczy do Amazona w Niemczech w pełni elektryczne samochody ciężarowe o dużej ładowności. Szacuje się, że 20 Volvo FH Electric pokona rocznie ponad milion kilometrów drogowych, bez użycia oleju napędowego.

Wyszukiwarka

Informacje