Wielki powrót MAN Truck & Bus do Gdańska

Olga Żarkowska Autobusy MAN

W dniu 2 sierpnia spółka MAN Truck & Bus podpisała umowę na dostawę łącznie 18 autobusów elektrycznych dla Gdańska.

 

Firma Gdańskie Autobusy i Tramwaje zamówiły 10 szt. modeli MAN Lion's City 12 E o długości 12 m i 8 szt. przegubowych pojazdów MAN Lion's City 18 E o długości 18 m.
W tej ważnej dla obu stron uroczystości wzięli udział m.in. Aleksandra Dulkiewicz – Prezydent Miasta Gdańska, Maciej Lisicki - Prezes Zarządu GAiT oraz Jolanta Ostaszewska - Wiceprezes ds. Ekonomicznych w GAiT.  Z kolei spółkę MAN Truck & Bus reprezentowali Michał Fiuta – Członek Zarządu Dyrektor Finansowy, Olga Żarkowska - Dyrektor ds. Sprzedaży Autobusów oraz Piotr Kwiatkowski - Regionalny Kierownik Sprzedaży Autobusów Miejskich. Zgodnie z podpisanymi dokumentami pierwsze elektryczne autobusy marki MAN dołączą do gdańskiej floty już w przyszłym roku.

Najnowszy kontrakt to wielki powrót do floty Gdańskich Autobusów i Tramwajów autobusów z logo MAN. W taborze spółki możemy jeszcze spotkać "lwy" z silnikami wysokoprężnymi, które teraz zostaną godnie zastąpione przez ekologiczne pojazdy najnowszej generacji MAN Lion`s City E.

Olga Żarkowska, Dyrektor Sprzedaży Autobusów w MAN Truck & Bus Polska:
- Bardzo cieszymy się, że kolejne miasto w Polsce będzie miało zeroemisyjne autobusy, które wyprodukowane zostaną w polskim zakładzie MAN w Starachowicach. Pojazdy te należą czołówki najnowocześniejszych autobusów elektrycznych na świecie, dlatego jesteśmy szczególnie dumni, że Gdańsk - jeden z pionierów w stosowaniu zielonych rozwiązań w komunikacji miejskiej w Polsce - będzie miał je w swojej flocie.

 

Gdańskie autobusy elektryczne będą ładowane wyłącznie poprzez wtyczki plug-in, czyli nie będą musiały korzystać z drogiej infrastruktury szybkich ładowarek zlokalizowanych na pętlach autobusowych. Dzięki temu te pojazdy będą przez cały czas w pełnej dyspozycji przewoźnika i nie będą musiały robić przerw technicznych na doładowywanie baterii. - To efekt zastosowania baterii o dużej pojemności, wynoszących odpowiednio 480 kWh (w MAN Lion`s City 12 E) i 640 kWh (w MAN Lion`s City 18 E), które zapewniają przebiegi przekraczające 250 km w rzeczywistych warunkach drogowych i to w całym okresie gwarancji – podkreślił Piotr Kwiatkowski, Regionalny Kierownik Sprzedaży w MAN Truck & Bus Polska.
Co jest unikalne w skali całej Polski, za napęd w przegubowym elektrobusie MAN odpowiadają aż dwa silniki elektryczne, każdy o mocy 160 kW, które napędzające drugą i trzecią oś w MAN Lion's City E 18 (w mniejszym autobusie zastosowano jeden taki silnik). To innowacyjne rozwiązanie, które gwarantuje bardziej płynne przyspieszenia pojazdu podczas startu z przystanku i pewniejszą jazdę w śliskich warunkach.  Oprócz komfortu podróżowania, MAN pomyślał także o kierowcach i bezpieczeństwie w codziennym ruchu. Dlatego wszystkie autobusy dla Gdańska wyposażone zostaną m.in. w system zapobiegjący kolizjom czołowym oraz ostrzegającym o pieszych i rowerzystach znajdujących się w martwy polu z boków pojazdu.

Gdańskie autobusy elektryczne na tle innych pojazdach obecnych na rynku będą wyróżniały się również futurystyczną stylistyką oraz świetnie zaaranżowanym wnętrzem, za co MAN był już wielokrotnie nagradzany i to w tak prestiżowych konkursach jak IF, czy Reddot Award. Szczególnie imponująco na tle innych elektrobusów w Polsce wygląda wnętrze pojazdów. Zastosowano tutaj wysokiej jakości materiały o jasnej kolorystyce, co w połączeniu ze znacznie większą powierzchnią okien i brakiem wieżowej zabudowy silnika w środku daje poczucie przestronności i dobrego doświetlenia.
Ponadto gdańscy pasażerowie docenią rekordową liczbę miejsc siedzących – wynoszącą odpowiednio 33 wygodnych foteli w MAN Lion's City 12 E oraz 45 siedzeń w przegubowym MAN Lion's City E 18. W obu modelach aż 14 dostępnych miejsc siedzących będzie bezpośrednio z niskiej podłogi, co ma olbrzymie znaczenie dla pasażerów z niepełnosprawnościami.

Na pokładzie autobusów MAN w barwach GAIT nie zabraknie też innych udogodnień, takich jak tablice informacyjne LED, monitoring, zautomatyzowane defibrylatory AED, porty USB czy wydzielona przestrzeń do transportu wózków inwalidzkich czy dziecięcych wraz z rampą ułatwiającą wjazd na pokład autobusu. Odpowiedni komfort podróżowania w elektrobusach i to nawet w najbardziej upalne dni zapewni wydajna cało pojazdowa klimatyzacja z pompą ciepła. Wszystkie autobusy marki MAN dla Gdańska powstają w zakładzie w Starachowicach.

Michał Fiuta, Członek Zarządu Dyrektor Finansowy MAN Truck & Bus Polska:
Gdański kontrakt jest pierwszym tak dużym zamówieniem na e-busy z polskiego rynku, natomiast warto pamiętać, że MAN jest jednym z liderów wprowadzania Europy w świat bezemisyjnej mobilności miejskiej. Imponujące doświadczenie niemieckiego producenta na tym polu to ponad 700 autobusów elektrycz-nych, w tym pierwsze egzemplarze dostarczone do Polski (dla Kędzierzyna-Koźla). Do tego dochodzi pełne portfolio elektrycznych pojazdów dostawczych (MAN eTGE), budowa własnej fabryki produkującej baterie oraz wprowadzanie pierwszych napędów elektrycznych do ciężarówek. To pokazuje, że MAN myśli o rozwoju elektromobilności bardzo szeroko, a autobusy elektryczne w strategii firmy są jednym ze strategicznych filarów zielonej przyszłości naszych miast.

 

 
Przeczytaj też:
Claus Wallenstein obejmuje stery w MAN Truck & Bus Polska

Z dniem 1 sierpnia br. nastąpi zmiana dyrektora zarządzającego w MAN Truck & Bus Polska.

Gdzie MAN wybuduje fabrykę baterii? 

MAN Truck & Bus od początku 2025 r. będzie produkować baterie do pojazdów ciężarowych i autobusów. W tym celu w najbliższych pięciu latach firma zainwestuje ponad 100 milionów euro w posiadający najdłuższą tradycję zakład, w Norymberdze, produkujący dotąd silniki spalinowe.

Polska Najlepszym Rynkiem Roku 2021 w MAN

Firma MAN Truck & Bus Polska z tytułem Market of the Year.

Kto najszybciej przesiądzie się na samochody elektryczne?

Dużo mówi się o samochodach elektrycznych, a tak na prawdę kogo stać na ich zakup? Okazuje się, że są kraje, gdzie pojazdy elektryczne rozpowszechnią się już niedługo. Są jednak kraje, w których elektromobilność długo pozostanie jeszcze teorią.

Mercedes-Benz eEconic przed rozpoczęciem produkcji seryjnej

Mercedes-Benz eEconic jest cichy i lokalnie nie emituje dwutlenku węgla dlatego sprawdzi się eksploatacji w gospodarce komunalnej.

44 elektryczne samochody ciężarowe Volvo Trucks

Pierwsze pojazdy zostały już zamówione - sześć przez DHL Parcel UK i dwie przez DHL Freight. Dzięki temu Grupa Deutsche Post DHL zaoszczędzi rocznie prawie prawie 225 000 litrów oleju napędowego.

MPK Kielce z jedenastoma nowymi autobusami MAN Lion`s City

W dniu 6.05 br. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Kielcach uroczyście odebrało 11 nowych autobusów miejskich MAN, wyprodukowanych w Starachowicach.

Oficjalne rozpoczęcie sprzedaży ciężkich elektrycznych samochodów ciężarowych Volvo

Volvo Trucks otwiera system zamówień elektrycznych samochodów ciężarowych do 44 ton z serii Volvo FH, Volvo FM i Volvo FMX.

MAN eTGE w programie Mój elektryk

MAN Truck & Bus, jako jeden z pierwszych producentów samochodów dostawczych od początku roku 2022 oferuje kompleksową pomoc w uzyskaniu dopłat do zakupu samochodów w ramach programu "Mój elektryk".

Wyszukiwarka

Informacje