Gdzie MAN wybuduje fabrykę baterii? 

MAN Truck & Bus baterie do ciężarowych

MAN Truck & Bus od początku 2025 r. będzie produkować baterie do pojazdów ciężarowych i autobusów. W tym celu w najbliższych pięciu latach firma zainwestuje ponad 100 milionów euro w posiadający najdłuższą tradycję zakład, w Norymberdze, produkujący dotąd silniki spalinowe.

 

Roczne zdolności produkcyjne zakładu mają docelowo wzrosnąć do ponad 100 000 baterii. Przez pierwsze dwa i pół roku, baterie stanowiące obok silnika serce elektrycznego układu napędowego pojazdów użytkowych, będą produkowane w zakładach MAN ręcznie w krótkich seriach. Baterie powstają w wyniku kosztownego procesu montażu. Powstają z ogniw baterii łączonych, najpierw w moduły, a następnie układanych warstwowo w obudowie baterii. Ciężkie pojazdy, w zależności od zasięgu, potrzebują do sześciu takich pakietów baterii. Rozpoczęcie budowy linii do produkcji planowane jest w połowie 2023 r., a cała inwestycja powinna zostać zakończona pod koniec 2024 r.

W ten sposób MAN stworzy podstawy dla pełnej industrializacji procesu produkcji elektrycznych układów napędowych dla pojazdów ciężarowych i autobusów. Producent otrzyma przy tym odpowiednie wsparcie od rządu kraju związkowego Bawaria, który na finansowanie badań nad energią i rozwojem technologii w latach 2023 – 2027 przeznaczył kwotę w wysokości ponad 30 milionów euro, o ile spełnione zostaną warunki uzyskania subwencji i wymagania prawa budżetowego. Środki te mają być przeznaczone na prowadzenia badań w zakresie montażu baterii, procesów chemicznych zachodzących w ogniwach, projektowania ogniw, bezpieczeństwa baterii, a także recyclingu baterii – wszystko w celu zapewnienia zrównoważonego rozwoju elektrycznych układów napędowych. 

Alexander Vlaskamp, przewodniczący zarządu MAN Truck & Bus SE:
- Właśnie rozpoczynamy proces industrializacji elektromobilności i kontynuujemy naszą drogę w celu zapewnienia pojazdom użytkowym mobilności neutralnej dla klimatu. Decyzja ta ma kluczowe znaczenie dla przyszłości zakładu w najbliższych dziesięcioleciach. Równocześnie przyczynia się ona do przekształcenia MAN w kierunku oferenta zrównoważonych rozwiązań transportowych. W ten sposób otwiera się droga do stworzenia swoistego e-cluster "Made in Bavaria", obejmującego produkcję pojazdów ciężarowych MAN w Monachium, produkcję baterii w Norymberdze, działy badawczo-rozwojowe w obu tych zakładach oraz doskonałą współpracę z uczelniami wyższymi, uniwersytetami i instytutami naukowymi. Dzięki naszej decyzji o podjęciu tej inwestycji zapewniamy ponad 350 miejsc pracy w zakładach w Norymberdze i setki, o ile nie tysiące miejsc pracy w całych Niemczech. Takie istotne zmiany możliwe są tylko przy ścisłym współdziałaniu wszystkich zainteresowanych po stronie pracodawcy, pracowników i gremiów politycznych.

 

Pojazdy ciężarowe MAN będą początkowo zapewniać zasięg w zakresie od 600 do 800 kilometrów. Kolejne generacje baterii będą dostępne około 2026 r. i umożliwią zasięg do 1000 kilometrów. Wówczas elektryczny pojazd ciężarowy będzie można nareszcie eksploatować w ruchu dalekobieżnym.
Około połowy bieżącego dziesięciolecia całkowite koszty eksploatacji elektrycznego pojazdu ciężarowego będą porównywalne z kosztami eksploatacji analogicznych pojazdów z silnikiem wysokoprężnym. Dlatego MAN oczekuje, że najpóźniej od tego momentu nastąpi wyraźny wzrost popytu na pojazdy z napędem elektrycznym – oczywiście zakładając dostępność odpowiedniej infrastruktury.

Rozpoczęcie produkcji pojazdów ciężkich z napędem elektrycznym planowane jest przez MAN Truck & Bus na początku 2024 r. w zakładzie w Monachium. Krótką serię takich pojazdów producent wprowadził na drogi już w 2019 r. Autobusy miejskie i vany marki z logo MAN są od dawna na rynku i można je normalnie kupić.

 

Przeczytaj też:
Wielki powrót MAN Truck & Bus do Gdańska

W dniu 2 sierpnia spółka MAN Truck & Bus podpisała umowę na dostawę łącznie 18 autobusów elektrycznych dla Gdańska.

Rozpoczyna się seryjna produkcja elektrycznej ciężarówki Mercedes-Benz dla służb komunalnych

Daimler Truck uruchamia seryjną produkcję samochodu ciężarowego Mercedes-Benz eEconic, przeznaczonego do eksploatacji miejskiej w zastosowaniach komunalnych.

eActros LongHaul - jesienią premiera

Elektryczny samochód ciężarowy eActros LongHaul, przeznaczony do transportu dalekobieżnego, będzie atrakcją targową Mercedes-Benz Trucks na tegorocznych wrześniowych targach IAA w Hanowerze.

Volvo Trucks inwestuje w napęd wodorowy

Volvo Trucks rozpoczęło testy pojazdów wykorzystujących wodór, jako technologię do napędu. Jest to możliwe dzięki ogniwom paliwowym zasilanym wodorem.

Pierwszy DAF CF Electric we flocie dużego przewoźnika

Wiodący węgierski dostawca usług logistycznych Waberer's wybrał firmę DAF Trucks na dostawę swojego pierwszego w pełni elektrycznego ciężkiego pojazdu dystrybucyjnego.

Driving Experience - poznajemy eActrosa

Podczas organizowanej przez siebie imprezy Driving Experience w Wörth am Rhein Mercedes-Benz Trucks umożliwił międzynarodowym dziennikarzom bliższe zapoznanie się z elektrycznym eActrosem porównując jego eksploatację do Actrosa L.

Zelektryfikowana zabudowa bramowa PALFINGER współpracująca z eActrosem i eWorX firmy ZF

Na tegorocznych targach IFAT, na stoisku Mercedes-Benz Trucks można zapoznać się z tym wielofunkcyjnym urządzeniem prezentowanym w eActrosie z zabudową bramową PS T 18 firmy PALFINGER.

Kto najszybciej przesiądzie się na samochody elektryczne?

Dużo mówi się o samochodach elektrycznych, a tak na prawdę kogo stać na ich zakup? Okazuje się, że są kraje, gdzie pojazdy elektryczne rozpowszechnią się już niedługo. Są jednak kraje, w których elektromobilność długo pozostanie jeszcze teorią.

Elektryczny długodystansowy lew na rynku już za dwa lata

Celem MAN Truck & Bus jest nie tylko wyprodukowanie elektrycznej ciężarówki, ale zapewnienie możliwości ładowania w systemie najwyższych mocy (megavatt charging system – MCS).

Wyszukiwarka

Informacje