Volvo Trucks inwestuje w napęd wodorowy

Volvo FH hydrogen

Volvo Trucks rozpoczęło testy pojazdów wykorzystujących wodór, jako technologię do napędu. Jest to możliwe dzięki ogniwom paliwowym zasilanym wodorem.

 

Chodzi o samochód ciężarowy, który emituje tylko parę wodną, sam wytwarza energię elektryczną i ma zasięg do 1000 km.
- Od kilku lat pracujemy nad tą technologią i to wspaniałe uczucie zobaczyć pierwsze pojazdy jeżdżące na torze testowym. Połączenie napędu elektrycznego z akumulatorów i ogniw paliwowych umożliwi naszym klientom całkowite wyeliminowanie emisji CO2 z samochodów ciężarowych, niezależnie od rodzaju transportu -mówi Roger Alm, Prezes Volvo Trucks.

Elektryczne samochody ciężarowe z ogniwami paliwowymi będą miały zasięg operacyjny porównywalny z wieloma samochodami ciężarowymi z silnikami wysokoprężnymi - do 1000 km - i czas tankowania poniżej 15 minut. Masa całkowita zestawu może wynosić około 65 ton lub nawet więcej, a dwa ogniwa paliwowe będą w stanie wygenerować na pokładzie 300 kW energii elektrycznej.

Ogniwo paliwowe wytwarza własną energię elektryczną z wodoru znajdującego się na pokładzie elektrycznej ciężarówki, a nie jest ładowane z zewnętrznego źródła. Jedynym emitowanym produktem ubocznym jest para wodna. Ogniwa paliwowe zostaną dostarczone przez cellcentric - spółkę joint venture pomiędzy Grupy Volvo i Daimler Truck AG. Cellcentric zbuduje jeden z największych w Europie zakładów produkujących seryjnie ogniwa paliwowe, opracowane specjalnie dla pojazdów ciężkich.

Technologia ogniw paliwowych znajduje się wciąż we wczesnej fazie rozwoju i niesie ze sobą wiele korzyści, ale także pewne wyzwania. Jednym z nich jest zaopatrzenie w ekologiczny wodór na dużą skalę. Infrastruktura tankowania dla pojazdów ciężkich nie została jeszcze opracowana. Jednak za kilka lat pojazdy z ogniwami paliwowymi będą stanowiły ważne uzupełnienie dla dłuższych i cięższych transportów. Ekologiczny wodór jest produkowany przy użyciu odnawialnych źródeł energii, takich jak wiatr, woda i słońce.

Przeczytaj też:
Gdzie MAN wybuduje fabrykę baterii? 

MAN Truck & Bus od początku 2025 r. będzie produkować baterie do pojazdów ciężarowych i autobusów. W tym celu w najbliższych pięciu latach firma zainwestuje ponad 100 milionów euro w posiadający najdłuższą tradycję zakład, w Norymberdze, produkujący dotąd silniki spalinowe.

eActros LongHaul - jesienią premiera

Elektryczny samochód ciężarowy eActros LongHaul, przeznaczony do transportu dalekobieżnego, będzie atrakcją targową Mercedes-Benz Trucks na tegorocznych wrześniowych targach IAA w Hanowerze.

Pierwszy DAF CF Electric we flocie dużego przewoźnika

Wiodący węgierski dostawca usług logistycznych Waberer's wybrał firmę DAF Trucks na dostawę swojego pierwszego w pełni elektrycznego ciężkiego pojazdu dystrybucyjnego.

Driving Experience - poznajemy eActrosa

Podczas organizowanej przez siebie imprezy Driving Experience w Wörth am Rhein Mercedes-Benz Trucks umożliwił międzynarodowym dziennikarzom bliższe zapoznanie się z elektrycznym eActrosem porównując jego eksploatację do Actrosa L.

Zelektryfikowana zabudowa bramowa PALFINGER współpracująca z eActrosem i eWorX firmy ZF

Na tegorocznych targach IFAT, na stoisku Mercedes-Benz Trucks można zapoznać się z tym wielofunkcyjnym urządzeniem prezentowanym w eActrosie z zabudową bramową PS T 18 firmy PALFINGER.

Kto najszybciej przesiądzie się na samochody elektryczne?

Dużo mówi się o samochodach elektrycznych, a tak na prawdę kogo stać na ich zakup? Okazuje się, że są kraje, gdzie pojazdy elektryczne rozpowszechnią się już niedługo. Są jednak kraje, w których elektromobilność długo pozostanie jeszcze teorią.

Elektryczny długodystansowy lew na rynku już za dwa lata

Celem MAN Truck & Bus jest nie tylko wyprodukowanie elektrycznej ciężarówki, ale zapewnienie możliwości ładowania w systemie najwyższych mocy (megavatt charging system – MCS).

Mercedes-Benz eEconic przed rozpoczęciem produkcji seryjnej

Mercedes-Benz eEconic jest cichy i lokalnie nie emituje dwutlenku węgla dlatego sprawdzi się eksploatacji w gospodarce komunalnej.

Gaz czy biogaz?

Pojazdy na gaz stają się coraz bardziej popularne w całej Europie, ale rynki takie jak Hiszpania, Włochy, Francja, Niemcy oraz Europa Środkowo-Wschodnia wysuwają się na pierwszy plan.

Wyszukiwarka

Informacje