Volvo Trucks inwestuje w napęd wodorowy
Volvo Trucks rozpoczęło testy pojazdów wykorzystujących wodór, jako technologię do napędu. Jest to możliwe dzięki ogniwom paliwowym zasilanym wodorem.
Chodzi o samochód ciężarowy, który emituje tylko parę wodną, sam wytwarza energię elektryczną i ma zasięg do 1000 km.
- Od kilku lat pracujemy nad tą technologią i to wspaniałe uczucie zobaczyć pierwsze pojazdy jeżdżące na torze testowym. Połączenie napędu elektrycznego z akumulatorów i ogniw paliwowych umożliwi naszym klientom całkowite wyeliminowanie emisji CO2 z samochodów ciężarowych, niezależnie od rodzaju transportu -mówi Roger Alm, Prezes Volvo Trucks.
Elektryczne samochody ciężarowe z ogniwami paliwowymi będą miały zasięg operacyjny porównywalny z wieloma samochodami ciężarowymi z silnikami wysokoprężnymi - do 1000 km - i czas tankowania poniżej 15 minut. Masa całkowita zestawu może wynosić około 65 ton lub nawet więcej, a dwa ogniwa paliwowe będą w stanie wygenerować na pokładzie 300 kW energii elektrycznej.
Ogniwo paliwowe wytwarza własną energię elektryczną z wodoru znajdującego się na pokładzie elektrycznej ciężarówki, a nie jest ładowane z zewnętrznego źródła. Jedynym emitowanym produktem ubocznym jest para wodna. Ogniwa paliwowe zostaną dostarczone przez cellcentric - spółkę joint venture pomiędzy Grupy Volvo i Daimler Truck AG. Cellcentric zbuduje jeden z największych w Europie zakładów produkujących seryjnie ogniwa paliwowe, opracowane specjalnie dla pojazdów ciężkich.
Technologia ogniw paliwowych znajduje się wciąż we wczesnej fazie rozwoju i niesie ze sobą wiele korzyści, ale także pewne wyzwania. Jednym z nich jest zaopatrzenie w ekologiczny wodór na dużą skalę. Infrastruktura tankowania dla pojazdów ciężkich nie została jeszcze opracowana. Jednak za kilka lat pojazdy z ogniwami paliwowymi będą stanowiły ważne uzupełnienie dla dłuższych i cięższych transportów. Ekologiczny wodór jest produkowany przy użyciu odnawialnych źródeł energii, takich jak wiatr, woda i słońce.