IVECO biometan ciężarowe

Co w zamian za rosyjski gaz do napędu samochodów ciężarowych CNG LNG?

Komisja Europejska ogłasza ograniczenie zależności od rosyjskiego gazu dla transportów ciężarowych.

 

Zrównoważone, tańsze i produkowane lokalnie paliwo ma zastąpić 20% importu gazu ziemnego z Rosji. Biometan pomaga również zmniejszyć narażenie na zmienność cen żywności, ponieważ pofermentacyjne produkty uboczne powstające w procesie wytwarzania biometanu mogą być alternatywą dla obecnie drogich nawozów syntetycznych.

W dniu 8 marca br. Komisja Europejska ogłosiła cel produkcji 35 miliardów m3 biometanu w UE do 2030 r. w ramach planu REPowerEU. W okół projektu skupionych jest około 30 przedsiębiorstw i organizacji, koordynowanych przez Europejskie Stowarzyszenie Biogazu oraz organizację Common Futures.
Cel, zwiększonej produkcji biometanu, można osiągnąć w dużej mierze dzięki wykorzystaniu odpadów i pozostałości organicznych, jako surowca. Pewną rolę odgrywają również zrównoważone uprawy prowadzone sekwencyjnie lub równolegle, bez ograniczania produkcji żywności i pasz na tym samym areale.

Dziś UE produkuje 3 mld m3 biometanu. Zwiększenie tej skali do 35 mld m3 wymaga mobilizacji i dostaw zrównoważonego surowca, jakim jest biomasa, w tym głównie odpadów i pozostałości, oraz budowy około 5000 nowych instalacji do wytwarzania biometanu. Z technicznego punktu widzenia jest to wykonalne w ciągu następnych ośmiu lat.

Jest to również przedsięwzięcie opłacalne. Potrzebne będą nakłady kapitałowe rzędu 80 mld EUR, które należy traktować jako inwestycje w krajowe gospodarki.
Pozwoli to wytwarzać biometan po kosztach znacznie niższych w porównaniu z ceną gazu ziemnego z ostatnich kilku miesięcy, nawet bez uwzględniania opłat za emisję CO2. Oprócz budowy nowych zintegrowanych instalacji wytwarzania biogazu-biometanu możliwe byłoby również efektywne kosztowo dodawanie modułów metanizujących do istniejących biogazowni. Wzywamy także do szybkiej komercjalizacji technologii gazyfikacji, która pozwala na produkcję biometanu z odpadów drzewnych.

W poniższej tabeli przedstawiono, w jaki sposób UE może produkować 35 mld m3 biometanu ze zrównoważonych surowców biomasowych pochodzących z UE. Poniższy miks surowców jest oparty w dużej mierze na wynikach wcześniejszych prac Gas for Climate oraz danych źródłowych i badaniach, a także na dodatkowym rozpoznaniu potencjału ścieków przemysłowych. Założenia przyjęte w odniesieniu do dostępności surowców są bardzo ostrożne.

 

Przeczytaj też:
Elektryczny autobus z Sanoka W ramach projektu: "Autobus z tylnym, zewnętrznym, elektrycznym układem napędowym" fabryka wyprodukowała nietypowy autobus o nazwie AUTOELEKTROSAN.
26 autobusów wodorowych NesoBus będzie jeździło w Chełmie Dostawa autobusów ma odbyć się w 3 transzach, a ostatecznie zakończyć się 30 października 2025 roku. To trzecie duże zamówienie NesoBusów po Rybniku i Gdańsku.
XPO Logistics inwestuje w 165 elektrycznych Renault Trucks XPO, jeden z największych europejskich dostawców innowacyjnych i zrównoważonych rozwiązań transportowych i logistycznych, ogłosił bezprecedensowe nowe zamówienie na 165 elektrycznych pojazdów ciężarowych.
Elektryczna śmieciarka dostarczona do Bolesławca Volvo Trucks Polska dostarczyło elektryczną śmieciarkę do Miejskiego Zakładu Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Bolesławcu.
Jest już nowy Mercedes-Benz eSprinter Dwa rodzaje i dwie długości nadwozia, trzy pojemności akumulatorów i duża ładowność stanowią podstawę dla licznych wariantów nadwozia i sprawiają, że nowy eSprinter może stać się idealnym dużym vanem.
Solidaris odbiera pierwsze elektryczne Volvo FM Volvo Trucks Polska dostarczyło pierwsze dwa elektryczne ciągniki siodłowe Volvo FM do firmy –Solidaris Sp. z o.o.
Pierwszy MAN eTruck sprzedany w Polsce W piątek 19 stycznia 2024 r. w Krakowie została podpisana pierwsza w Polsce umowa sprzedaży w pełni elektrycznej ciężarówki MAN eTruck.
Rozpoczęcie sprzedaży nowego eSprintera i Sprintera Mercedes-Benz eSprinter o zasięgu do 440 kilometrów.
Samochody elektryczne i inne paliwa alternatywne W 2023r zarejestrowano niemal 224 tys. pojazdów z alternatywnymi napędami dla wszystkich kategorii rynku, co oznacza wzrost o 34%.