MAN przyspiesza transformację w kierunku napędów o zerowej emisji

MAN elektryczna ciężarówka

Rozpoczęcie produkcji pojazdów elektrycznych klasy ciężkiej MAN, wraz z dostawą pierwszych 200 jednostek, zaplanowano na początek 2024 roku.

 

W dniu 17 lutego br. MAN Truck & Bus, po raz pierwszy, zaprezentował publicznie w Norymberdze zbliżony do wersji seryjnej prototyp nowej ciężarówki elektrycznej. Oprócz nowych bezemisyjnych układów napędowych, MAN projektuje także kompleksowe rozwiązania eMobility, które umożliwią klientom przygotowanie się z wyprzedzeniem do eksploatacji nowego pojazdu.

Alexander Vlaskamp, CEO w MAN Truck & Bus:
- Musimy przyspieszyć proces elektryfikacji naszej floty. Wprowadzenie elektromobilności na dużą skalę może zakończyć się sukcesem tylko pod warunkiem, że zapewnimy naszym klientom bieżącą pomoc przy zastępowaniu pojazdów tradycyjnych pojazdami z napędem elektrycznym i przekonamy ich do takiego rozwiązania. Dlatego pracujemy nad kompleksowymi rozwiązaniami cyfrowymi i ofertami w zakresie ładowania baterii.


Oprócz szybszego rozpowszechniania elektromobilności, MAN Truck & Bus intensyfikuje swoje prace badawczo-rozwojowe w zakresie napędu wodorowego. W tym celu Premier Bawarii, Markus Söder, wspólnie z ministrem gospodarki, Hubertem Aigwangerem, zapowiedział udzielenie wsparcia finansowego w wysokości 8,5 milionów euro na perspektywiczny projekt "Flota Bawarii". W ramach tego projektu w 2024 r. pojazdy ciężarowe MAN, z wodorowymi ogniwami paliwowymi, będą testowane u pięciu klientów na terenie Bawarii. Pojazdy zostaną dostarczone w połowie 2024 r. do firm: BayWa, DB Schenker, GRESS Spedition, Rhenus Logistics i Spedition Dettendorfer.

Prezentując po raz pierwszy prototyp pojazdu ciężarowego z napędem elektrycznym, oparty na pojeździe MAN nowej generacji, MAN Truck & Bus podkreśliła podobieństwo technologii baterii elektrycznych i wodorowych ogniw paliwowych. Silnik elektryczny, który pobiera energię z baterii, stanowi punkt wyjścia dla ogniwa wodorowego. Pojazdy BEV (Battery Electric Vehicle) już dzisiaj oferują stosowaną w pojazdach ciężarowych, autobusach i vanach technologię bazową, która pozwala zarówno na spełnienie wymagań klientów w zakresie optymalizacji kosztów i dostarczenie praktycznych rozwiązań, jak również na zapewnienie zrównoważonego rozwoju i neutralności klimatycznej. W przyszłości będzie można uzupełniająco stosować także pojazdy ciężarowe i autokary z ogniwami paliwowymi na wodór, gdyż rozwiązania te wykorzystują układ napędowy pojazdów BEV, zastępując przy tym ciężkie baterie znacznie lżejszymi zbiornikami na wodór i ogniwem paliwowym.
Zgodnie z aktualnym stanem techniki, pojazdy użytkowe z ogniwami paliwowymi zapewniają większy zasięg niż pojazdy z bateriami kumulującymi energię, jednak koszty eksploatacji przy wykorzystaniu energii uzyskiwanej z wodoru będą przypuszczalnie w najbliższym czasie znacznie wyższe. Niski koszt energii w pojazdach elektrycznych jest kluczem do szybkiej transformacji w kierunku elektrycznych pojazdów ciężarowych, która musi nastąpić jak najszybciej, aby umożliwić spełnienie celów klimatycznych wyznaczonych dla sektora transportowego. W tym kontekście należy podkreślić, że koszty paliwa lub energii w przypadku bardzo intensywnie eksploatowanych pojazdów użytkowych stanowią zdecydowanie największą część całkowitych kosztów eksploatacji TCO (Total Cost of Ownership).

Kluczowym elementem umożliwiającym przejście na napędy bezemisyjne są baterie elektryczne. Już wiosną 2021 r. MAN zaczął zdobywać własne know-how w zakresie montażu pakietów baterii. Zalążkiem tego procesu jest Technikum eMobility przy zakładzie w Norymberdze, gdzie od tego czasu powstają pierwsze pakiety baterii przeznaczone dla pojazdów elektrycznych. Przeprowadzane są tu także wewnętrzne testy w ramach produkcji przedseryjnej.
Pakiety baterii są największymi jednostkami baterii w pojazdach użytkowych. Są w nich zintegrowane i sterowane ogniwa baterii. W produkowanym seryjnie autobusie miejskim MAN Lion’s City E pakiet baterii ma pojemność 80 kWh. W autobusie miejskim o długości 12 metrów montowanych jest aktualnie sześć pakietów baterii, które umożliwiają zasięg do 350 km. W ramach przejazdu Efficiency Run w maju 2021 r. MAN Lion’s City E udowodnił, że w optymalnych warunkach jest w stanie przejechać znacznie dłuższe odcinki. Autobus elektryczny MAN, obsługując jedną z linii transportu publicznego w Monachium przez 24 godziny, przejechał 550 kilometrów – bez doładowań w międzyczasie. Przejazd autobusu elektrycznego MAN udowodnił, jakie zasięgi są osiągalne już dziś i że zależą one od różnych czynników, między innymi, od topografii, sposobu jazdy oraz korzystania z ogrzewania lub klimatyzacji.

Przeczytaj też:
Elektryczny długodystansowy lew na rynku już za dwa lata

Celem MAN Truck & Bus jest nie tylko wyprodukowanie elektrycznej ciężarówki, ale zapewnienie możliwości ładowania w systemie najwyższych mocy (megavatt charging system – MCS).

Mercedes-Benz eEconic przed rozpoczęciem produkcji seryjnej

Mercedes-Benz eEconic jest cichy i lokalnie nie emituje dwutlenku węgla dlatego sprawdzi się eksploatacji w gospodarce komunalnej.

Gaz czy biogaz?

Pojazdy na gaz stają się coraz bardziej popularne w całej Europie, ale rynki takie jak Hiszpania, Włochy, Francja, Niemcy oraz Europa Środkowo-Wschodnia wysuwają się na pierwszy plan.

44 elektryczne samochody ciężarowe Volvo Trucks

Pierwsze pojazdy zostały już zamówione - sześć przez DHL Parcel UK i dwie przez DHL Freight. Dzięki temu Grupa Deutsche Post DHL zaoszczędzi rocznie prawie prawie 225 000 litrów oleju napędowego.

Oficjalne rozpoczęcie sprzedaży ciężkich elektrycznych samochodów ciężarowych Volvo

Volvo Trucks otwiera system zamówień elektrycznych samochodów ciężarowych do 44 ton z serii Volvo FH, Volvo FM i Volvo FMX.

MAN Truck & Bus wznowił produkcję samochodów ciężarowych

 

Z poważnymi brakami części zmagały się zakłady produkujące ciężarówki MAN w Monachium i Krakowie.

MAN eTGE w programie Mój elektryk

MAN Truck & Bus, jako jeden z pierwszych producentów samochodów dostawczych od początku roku 2022 oferuje kompleksową pomoc w uzyskaniu dopłat do zakupu samochodów w ramach programu "Mój elektryk".

Pierwszy elektryczny Volkswagen Transporter obchodzi jubileusz

Pięćdziesiąt lat temu, 20 kwietnia 1972 roku, na Targach Przemysłowych w Hanowerze zaprezentowano pierwszy samochód elektryczny Volkswagena oparty na dostawczym modelu T2.

Imponujący zasięg i możliwość konwersji starszych modeli

Taką ofertę przedstawiła firma E-Works Mobility, która specjalizuje się w przebudowie istniejących pojazdów na napędy elektryczne. Prezentowany e-transporter Heero bazuje na Mercedesie Sprinterze.

Wyszukiwarka

Informacje