MAN - ciężarówka przyszłości napędzana wodorem
Jak donosi konsorcjum CryoTRUCK, celem jest pokonanie 1000 kilometrów ciężarówką na jednym tankowaniu i tankowaniu w około dziesięć minut.
Większość producentów zgadza się, że technologia wodorowa ma przyszłość przede wszystkim w pojazdach użytkowych. Dlatego Daimler Truck i Volvo połączyły siły w projekcie Cellcentric i wspólnie chcą opracować, wyprodukować i wprowadzić na rynek gotowe do produkcji seryjne systemy ogniw paliwowych.
Zaś inne konsorcjum - Kriotruck - zaczyna opracowywać i testować zbiorniki wodoru i systemy tankowania do ciężarówek z ogniwami paliwowymi w transporcie dalekobieżnym. Konsorcjum jest wspierane przez start -up Cryomotive, producenta pojazdów użytkowych MAN oraz zespół z Politechniki Monachijskiej. Chcą między innymi wspólnie opracować zbiornik kriogeniczny na wodór do ciężarówek. Powinno to umożliwić ciężarówkom na ogniwa paliwowe pokonanie 1000 kilometrów bez tankowania. Zaś samo tankowanie miało by się odbywać w około 10 minut.
Projekt CryoTRUCK, zaplanowany na trzy i pół roku, o łącznym budżecie ponad 25 milionów euro, skupi się na opracowaniu i walidacji pierwszej generacji technologii systemu magazynowania i tankowania kriogenicznego sprężonego wodoru gazowego (CRYOGAS) w ciężarówkach.
Najpóźniej do 2024 r. firm Cryogas chce zintegrować systemy zbiorników wodoru o pojemności 80 kg i zawartości energii ponad 2600 kWh w dwóch różnych prototypach pojazdów, a następnie rozpocząć testy drogowe.