Panele słoneczne na naczepach - TAK. Jednak czy sprawdzą się wszędzie?
Firma eNow ogłosiła zawarcie umowy z firmą XL Fleet Corp. na dostawy akumulatorów i systemów energoelektronicznych dla pierwszych 1000 sztuk nowych zelektryfikowanych naczep chłodniczych.
XL Fleet i eNow nie są jedynymi firmami, które próbują wykorzystać promienie słoneczne do chłodzenia ładunków, jednak ich rozwiązania stosują już Coca-Cola czy Verizon. System swój nazywając Rayfrigeration. W styczniu firma PLM Trailer Leasing ogłosiła partnerstwo z Advanced Energy Machines, aby zaoferować na naczepie PLM agregaty chłodnicze do transportu z zerową emisją firmy AEM. Zgodnie z informacją prasową, system zapewnia ponad 30 godzin ciągłego użytkowania elektrycznego agregatu i może być w pełni naładowany w ciągu ośmiu godzin. Na zdjęciu widać właśnie to rozwiązanie. 14 paneli słonecznych umieszczonych na dachu naczepy.
W Stanach Zjednoczonych najczęściej wykorzystuje się panele słoneczne firmy Go Power, które są wykorzystywane również przez Thermo King-Trane Technologies.
Problem, z wykorzystaniem paneli, polega na tym, że chmury, deszcz i śnieg mogą zmniejszać ich wydajność. Dlatego rozwiązanie przyjmuje się w regionach o dużym nasłonecznieniu i najlepiej bez opadów śniegu, najlepiej w miejscach takich jak Arizona i Nowy Meksyk.
Większość chłodni zasilanych energią słoneczną w Ameryce Północnej znajduje się w południowej Kalifornii, gdzie jest słonecznie prawie codziennie, a temperatury nie są zbyt wysokie ani zbyt niskie, dzięki czemu wydajność operacyjna jest bardziej przewidywalna. Druga obawą klientów jest cena. Koszt instalacji fotowoltaicznej, z bateriami, przewyższa dwukrotnie rynkową cenę agregatów z dieslem. Sceptycy twierdzą, że energia słoneczna odegra prawdopodobnie minimalną rolę w przyszłej elektrycznej jednostce chłodniczej. Agregaty elektryczne tak, ale w połączeniu z technologią akumulatorów połączonych z osiami generującymi energię.
W Stanach Zjednoczonych rocznie sprzedaje się około 50 000 nowych naczep chłodni z silnikami wysokoprężnymi, co odzwierciedla wielomiliardowy potencjalny całkowity adresowalny rynek rozwiązań całkowicie elektrycznych. Każda konwencjonalna naczepa chłodnia napędzana silnikiem wysokoprężnym może zużywać tyle oleju napędowego, ile samochód dostawczy zużywa w ciągu dnia, więc istnieją możliwości ograniczenia oleju napędowego i emisji spalin dzięki zelektryfikowanym naczepom chłodni - jakim sposobem - trwają dyskusje na ten temat.