Autobusowa jesień. Coraz więcej autobusów elektrycznych

elektryczny autobus MAN Bus

W Polsce coraz więcej rejestruje się autobusów z napędami alternatywnymi. Dotyczy to autobusów miejskich.

 

Segment miejskich autobusów to cały czas strategiczna kategoria rynku i to zarówno pod względem wartości sprzedawanych pojazdów, jak i miejsca ich produkcji. Zdecydowana większość z kupowanych w naszym kraju miejskich pojazdów powstaje w Polsce – m.in. w fabryce MAN Bus w Starachowicach, Solaris w Bolechowie, Scania w Słupsku i Autosan w Sanoku. Do tego dochodzą zakłady Volvo we Wrocławiu, które również z roku na rok zwiększają swoje miejskie obroty.

Wśród miejskich operatorów - głównie dzięki unijnym funduszom i antysmogowym strategiom miast - takie ekologiczne rozwiązania stają się coraz popularniejsze. Wyniki od początku 2021 roku pokazują, że polski rynek cały czas kontynuuje swój marsz w kierunku zielonych technologii i spośród wszystkich zarejestrowanych w tym czasie autobusów miejskich (445) aż 311 miało alternatywny napęd, co daje udział na wysokim poziomie 70%. Dodatkowo zakupiono dwa ebusy w segmencie minibusów i jeden elektryczny autobus szkolny.

Po III kwartałach br. struktura napędowa miejskiego segmentu wygląda następująco:
184 szt. z napędem elektrycznym;
131 szt. z klasycznym napędem Diesla,
120 szt. z napędem gazowym (CNG/LNG);
7 szt. z napędem hybrydowym (elektryczno-spalinowym)

Dla porównania - w całym 2020 r. udział zielonych pojazdów wyniósł 56% (plus dwa elektryczne minibusy), a udział poszczególnych napędów w segmencie miejskim przedstawiał się następująco:
308 szt. z klasycznym napędem Diesla,
198 szt. z napędem elektrycznym;
165 szt. z napędem gazowym (CNG) ;
31 szt. z napędem hybrydowym (elektryczno-spalinowym)
Dodatkowo odnotowano (w ub.r.) dwa pierwsze zielone pojazdy w segmencie minibusów.


Pod kątem miast, które najbardziej inwestują w zero i niskoemisyjne autobusy, to na początku 2021 r. na pierwszym miejscu jest Warszawa, Kraków i Jaworzno. Natomiast w całym 2020 roku zdecydowanym liderem została Warszawa z pojazdami gazowymi lub elektrycznymi (140), a wiceliderem –Tychy, które głównie inwestowały w pojazdy gazowe (54 szt. w tym dwa elektryczne). W porównaniu z 2019 rokiem Warszawa obroniła pierwszą, eko-pozycję (153 szt. w 2019 r.), a obok niej na zielonym podium stanął wówczas Rzeszów (25).

Jak pokazują "zielone" dane, liczba zarejestrowanych autobusów z alternatywnymi napędami rośnie w zawrotnym tempie – przede wszystkim dzięki unijnemu dofinansowywaniu. Do tej pory polskie miasta najczęściej korzystały z trzech narzędzi: Regionalnych Programów Operacyjnych, Programu Operacyjnego Polska Wschodnia i Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Z tej ostatniej puli m.in. sfinansowany został największy zakup elektrycznych autobusów w Polsce, czyli "kontrakt stulecia" Miejskich Zakładów Autobusów w Warszawie na dostawę 130 przegubowych e-busów. Z kolei drugi nabór POIiŚ – obejmujący zakup e-busów pod kątem konkretnych linii – objął swym zasięgiem 13 miast, w tym m.in. Kraków, który w ten sposób zakupił w tym roku 50 elektrobusów typu MEGA. To drugi – po stolicy – największy jednorazowy kontrakt na elektrobusy w Polsce, a jego realizacja właśnie się zakończyła, co pokazują najnowsze dane.
Natomiast w przyszłości większy udział w elektrycznych zakupach mają mieć trzy programy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w tym "Gepard" dla miast, "Kangur" pod kątem zakupu autobusów szkolnych dla gmin i najważniejsze „Zielony Transport Publiczny”, który będzie czerpał finansowanie z KPO. W jego I edycji swoje wnioski zgłosiły 33 miasta o dofinansowanie zakupu łącznie 302 ebusów, 7 trolejbusów i 122 pojazdów wodorowych. Te ostatnie konstrukcje chce kupić GZM, Poznań, Chełm i Włocławek. Jak na razie trwa procedura oceny merytorycznej złożonych projektów. Spodziewamy się, że pierwsze przetargi z ZTP ruszą pod koniec br. i będą miały realny wpływ na obraz rynku w 2022, a przede wszystkim w 2023 r. Do zakupu autobusów elektrycznych przymierza się MPK Wrocław, jaka marka wygra w stolicy Dolnego Śląska, tego jeszcze nie wiadomo.

Przeczytaj też:
RENAULT TRUCKS zaprzestaje sprzedaży średnich ciężarówek z silnikiem Diesla od 2022 roku

Renault Trucks Germany opublikowało komunikat, w którym informuje klientów, że zaprzestaje sprzedaży ciężarówek z silnikiem Diesla od 16 do 26 ton serii D i D Wide.

Amazon zamawia IVECO S-WAY CNG

IVECO dostarczyło już pierwsza partię 216 jednostek IVECO S-WAY CNG (na sprężony gaz ziemny), kolejne 848 jednostek zostanie dostarczone w połowie 2022 roku. Oznacza to, że całkowite zamówienie wynosi 1064 ciężarówek.

Leo Messi ogląda pierwszą ciężarówkę zasilaną wodorem, która wystartuje w Rajdzie Dakar

Organizatorzy legendarnego Rajdu Dakar planują, że impreza stanie się całkowicie zielona do 2030 r.

Elektryczna wywrotka pokona bez zasilania 200 km

Chiński producent Yutong, znany wielu jako producent autobusów, dziś specjalizuje się również w produkcji ciężkich elektrycznych ciężarówek.

CZYSTE CIĘŻARÓWKI MOGĄ WAŻYĆ DO 46 TON

W krajach Beneluksu – Belgii, Holandii i Luksemburgu – ciężarówki z alternatywnymi napędami będą mogły w ruchu transgranicznym ważyć 45 lub 46 ton.

Panele słoneczne na naczepach - TAK. Jednak czy sprawdzą się wszędzie?

Firma eNow ogłosiła zawarcie umowy z firmą XL Fleet Corp. na dostawy akumulatorów i systemów energoelektronicznych dla pierwszych 1000 sztuk nowych zelektryfikowanych naczep chłodniczych.

Z prawem jazdy kategorii B pojedziesz elektrycznym busem do 4,25 t

Na wczorajszym posiedzeniu Komisja do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych oraz Komisja Infrastruktury przegłosowały bardzo ważną dla branży zeroemisyjnej logistyki poprawkę do projektu nowelizacji Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Umożliwi ona kierowcom z prawem jazdy kategorii B prowadzenie dostawczych samochodów całkowicie elektrycznych o DMC do 4,25 tony.

Elektryczne autobusy nagrodzone na TRANSEXPO

Podczas tegorocznych, XV Międzynarodowych Targów Transportu Zbiorowego Transexpo w Kielcach, Solaris zaprezentował trzy bezemisyjne pojazdy: bateryjne Urbino 9 LE electric i Urbino 15 LE electric, a także zasilane wodorem Urbino 12 hydrogen.

Mercedes-Benz GenH2 Truck w testach na drogach publicznych

W październiku br. prototyp ciężarówki zasilany na ogniwami wodorowymi Mercedes-Benz GenH2 Truck otrzymał aprobatę władz niemieckich do użytku na drogach publicznych.

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL

Wyszukiwarka

Informacje