Z taśmy montażowej zjechał pierwszy seryjny eActros

eActros elektryczny Mercedes

W dniu 7 października z taśmy produkcyjnej z zakładu w Wörth zjechał pierwszy seryjny egzemplarz elektrycznej ciężarówki.

 

Centralnym punktem produkcji seryjnej eActrosa jest Future Truck Center – hala produkcyjna w budynku 75, którą dziś uroczyście oddano do użytku wraz z rozpoczęciem produkcji seryjnej. W tym miejscu odbywa się będzie także elektryfikacja kolejnych ciężarówek Mercedes-Benz. Na drugą połowę 2022 r. zaplanowano rozpoczęcie produkcji seryjnej pojazdu eEconic, zaprojektowanego do zastosowań komunalnych. Na rok 2024 przewiduje się gotowość do produkcji seryjnej eActrosa LongHaul, przeznaczonego do transportu dalekobieżnego.

Zanim egzemplarz eActrosa trafi do elektryfikacji w Future Truck Center, zostaje elastycznie włączony w produkcję na istniejącej linii montażowej, obok ciężarówek z napędem konwencjonalnym. Zasadniczo budowa różnych typów pojazdów ma być, jak najbardziej zintegrowana, a podstawowa konstrukcja montowana na jednej linii – niezależnie od tego, czy montuje się konwencjonalny silnik spalinowy, czy elektryczny układ napędowy.
Następnie eActros trafia do Future Truck Center, gdzie odbywa się elektryfikacja pojazdu. W ostatnich miesiącach prowadzono tu intensywne przygotowania do wdrożenia nowych procesów produkcyjnych. Obejmowały one m.in. budowę nowej linii montażowej, na której realizowane są kolejne etapy montażu eActrosa. Oprócz akumulatorów wysokiego napięcia, na różnych etapach produkcji montowane są inne komponenty wysokiego napięcia, w tym moduł ładowania, stanowiący interfejs łączący pojazd i jego akumulator ze stacją ładowania. W Future Truck Center, po zmontowaniu wszystkich komponentów, następuje uruchomienie całego systemu, po czym ciężarówka jest zdolna do jazdy. Do wykończenia i kontroli końcowej pojazd zostaje ponownie włączony w regularny proces produkcji.

Oprócz produktów, także cały zakład w Wörth, łącznie z produkcją, ma od 2022 r. osiągnąć neutralność pod względem emisji CO2, podobnie jak wszystkie inne europejskie zakłady Daimler Truck. Umożliwi to m.in. unikalny system "zielonej" energii elektrycznej w koncernie Daimler – podstawę produkcji neutralnej pod względem emisji CO2 stanowić będzie prąd elektryczny z odnawialnych źródeł energii, wolny od emisji dwutlenku węgla. Od 2022 roku zakład będzie czerpał energię elektryczną z farm wiatrowych i fotowoltaicznych, a także z elektrowni wodnych. Dążąc do uzyskania miana zielonej fabryki, zakład Mercedes-Benz w Wörth ma również w dłuższej perspektywie pracować bez emisji CO2 poprzez stopniowe tworzenie w ciągu najbliższych lat całkowicie odnawialnego systemu energetycznego. Istotną rolę odgrywa tu również ciągłe zwiększanie efektywności energetycznej w fabryce. Przykładem niech będzie centralny absorpcyjny układ chłodzenia, który w przyszłości zastąpi setki zdecentralizowanych urządzeń klimatyzacyjnych w zakładzie, wykorzystując do klimatyzacji istniejące ciepło zamiast energii elektrycznej. Ponadto również istniejące budynki wraz z infrastrukturą zostaną gruntownie odnowione pod kątem efektywności energetycznej, a w produkcji wdrożone zostaną nowe, bardziej przyjazne dla klimatu rozwiązania techniczne, na przykład tzw. proces "Eco Paint" w lakierni.

Technicznym sercem eActrosa jest jednostka napędowa z dwoma zintegrowanymi silnikami elektrycznymi i dwustopniową skrzynią biegów. Oba silniki zapewniają imponujący komfort oraz wysoką dynamikę jazdy, natomiast cichy i bezemisyjny napęd elektryczny umożliwia jednocześnie realizację dostaw w godzinach nocnych, a ponadto pozwala na wjazd do centrów miast, w których obowiązuje zakaz ruchu pojazdów z silnikiem wysokoprężnym. Zależnie od wariantu eActros czerpie energię z trzech lub czterech pakietów akumulatorowych, umożliwiających mu przejechanie nawet 400 km1. eActrosa można ładować prądem o mocy do 160 kW – po podłączeniu do zwykłego terminalu szybkiego ładowania prądem stałym o natężeniu 400 A, ładowanie jego trzech pakietów akumulatorowych z poziomu 20 do 80 procent zajmuje nieco ponad godzinę. Oznacza to, że pod względem dyspozycyjności i wydajności eActros jest doskonale przygotowany do codziennej eksploatacji w transporcie dystrybucyjnym.

W pierwszej kolejności seryjny model eActrosa będzie dostępny w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, we Włoszech, Hiszpanii, Francji, Holandii, Belgii, Wielkiej Brytanii, Danii, Norwegii i Szwecji. Następnie dołączą kolejne rynki.

 

Przeczytaj też:
Limitowana wersja Actrosa Edition 2 dla polskiego przewoźnika

Seria Mercedes-Benz Actros Edition 2 liczy zaledwie 400 ciągników wyprodukowanych przez spółkę Daimler Truck na całym świecie. Cztery z limitowanej edycji sprzedał Kujawski Truck Center z Rogówka pod Toruniem. Pierwszy model wydany został spółce ADAMTRANS.

Volvo Trucks z największym zamówieniem na elektryczne ciężarówki

Duński gigant logistyczny firma DFDS zamówiła od Volvo Trucks ponad 100 elektrycznych ciężarówek typu FM Electric.

Trailer Dynamics i Krone ogłaszają strategiczne partnerstwo

Wspólnym celem jest opracowanie zelektryfikowanej naczepy gotowej do produkcji seryjnej.

Rosyjska bezzałogowa elektryczna ciężarówka już w 2022 roku

Rosyjska bezzałogowa ciężarówka o ładowności 21 ton zacznie kursować między głównymi rosyjskimi miastami w 2022 roku.

Ciężarówka eActros jest wreszcie gotowa do masowej produkcji, ostatnie testy odbyły się w Alpach

Po raz pierwszy Mercedes-Benz zaprezentował elektrycznego Actrosa w 2018 roku, jako pojazd ciężarowy z napędem elektrycznym. Obecnie, trzy lata później, producent deklaruje gotowość do produkcji seryjnej, która ma ruszyć za kilka dni.

Renault Trucks z trzecią elektryczną ciężarówką

Oprócz modeli Renault Trucks D ZE i D Wide ZE o masie 16 i 26 ton, produkowanych seryjnie od 2020 roku, dostępny jest już model D Wide ZE o masie 19 ton. Producent oferuje również szerszą gamę rozstawów osi dedykowanych do zabudów chłodniczych.

Elektryczne ciężarówki Mercedes-Benz Trucks już niebawem w produkcji

Dzisiaj Mercedes-Benz Trucks zaprezentował kilka innowacji w swoich pojazdach ciężarowych. Chodzi przede wszystkim o ciężarówki elektryczne.

IVECO i Nikola otworzyły zakład produkcyjny E-ciężarówek

Prawie dwa lata po rozpoczęciu budowy nowy zakład Nikola w Ulm został otwarty. Firma deklaruje, że od 2022 roku mają tu być produkowane akumulatorowo-elektryczne seryjne modele Nikoli Tre.

Test Volvo FE Electric, są już pierwsze wyniki

Elektromobilność na rynku samochodów ciężarowych to temat, który dopiero rodzi się na polskich i europejskich drogach.

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL