Test Volvo FE Electric, są już pierwsze wyniki

Volvo Trucks elektryczne

Elektromobilność na rynku samochodów ciężarowych to temat, który dopiero rodzi się na polskich i europejskich drogach.

 

Pierwsze elektryczne modele Volvo FL i FE poruszają się po aglomeracjach miejskich. To kolejny etap Cichej Rewolucji, o której wciąż jest głośno, również za sprawą projektu badawczego EKOLOG, którego wyniki właśnie poznaliśmy.

Cicha Rewolucja to zwiastun zmian w branży transportowej, które z powodzeniem wdraża Volvo Trucks, dążąc do bardziej zrównoważonych rozwiązań. Dostarczone w tym roku elektryczne ciężarówki Volvo FE oraz FL można spotkać na miejskich drogach. W przyszłym roku dołączą do nich elektryczne modele gamy FH, FM oraz FMX, które już cieszą się zainteresowaniem klientów.

W maju rozpoczął się projekt badawczo-edukacyjny EKOLOG Ekologiczna Logistyka, którego inicjatorem było Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych. Pojazd Volvo FE Electric, w ramach badania, został sprawdzony przez Partnerów projektu - firmę H&M, dostarczając produkty do sklepów oraz IKEA, dostarczając produkty zarówno do sklepów, jak i klientów.  Za zarządzanie pojazdem i realizację całego procesu operacyjnego, odpowiedzialny był logistyczny Partner projektu – firma No Limit. Patronat nad badaniem objęła Ambasada Szwecji.

Pierwszy test komercyjnego wykorzystania seryjnie produkowanej ciężarówki elektrycznej w polskich warunkach pozwolił wysnuć interesujące wnioski. Najważniejszym z nich jest fakt, że w przyszłości elektryczna ciężarówka będzie mogła w 100% zastąpić swoje spalinowe odpowiedniki przy realizacji zadań logistyki miejskiej, jednocześnie nie powodując żadnych problemów z brakiem zasięgu.

Przez 9 tygodni testów, Volvo FE Electric przejechało łącznie 5056 km. Pracując przez 595,5 godzin, przewiozło ładunki o łącznej masie 285 ton, zużywając 7056 kWh. Dzięki projektowi EKOLOG udało się zebrać ponad 150 000 danych, w tym informacji na temat oceny środowiskowej, społecznej, użytkowej, wydajności czy też kosztów eksploatacji.

Zgodnie z oczekiwaniami badanie wykazało, że pojazd elektryczny emituje mniej hałasu niż tradycyjny ciężarowy pojazd spalinowy, jednak nie przypuszczano, że różnica może wynieść nawet do 20 dB. Jeśli chodzi o emisję CO2, testy wykazały 395 g/CO2 mniej na każdy kilometr, co jest świetnym wynikiem. Jest on oczywiście zależny od źródła pochodzenia energii - im bardziej mix energetyczny będzie stawał się zielony, tym wartość ta będzie zmierzała do 0. W przypadku kosztów eksploatacyjnych, elektryczna ciężarówka może generować oszczędności paliwowe rzędu 52% (dla średniej wartości ceny paliwa w okresie sierpień 2020-2021) w skali roku.
Wszyscy kierowcy, którzy testowali ciężarówkę elektryczną Volvo FE Electric, zgodnie stwierdzili, że charakteryzuje się ona lepszym przyspieszeniem i odczuwalną mocą. 100% kierowców oceniło także produktywność i niezawodność pojazdu na równym poziomie z tradycyjnym pojazdem ciężarowym. Natomiast 67% kierowców zauważyło lepszy komfort pracy, związany z poziomem redukcji odczuwalnych wibracji i hałasu podczas pracy.

W przypadku logistyki miejskiej, pojazd osiągał 140-180 km realnego zasięgu w zadaniach komercyjnego wykorzystania oraz 200 km realnego maksymalnego zasięgu w logistyce międzymiastowej. Obliczono także, że każda tona ładunku wpływa na zwiększenie zużycia energii o zaledwie 7,85%.

Przeczytaj też:
IVECO i Nikola otworzyły zakład produkcyjny E-ciężarówek

Prawie dwa lata po rozpoczęciu budowy nowy zakład Nikola w Ulm został otwarty. Firma deklaruje, że od 2022 roku mają tu być produkowane akumulatorowo-elektryczne seryjne modele Nikoli Tre.

Kolejna edycja akcji Profesjonalni Kierowcy na autodromie Jastrząb

W dniu 9 września Autodrom Jastrząb wypełnił się uczestnikami akcji Profesjonalni Kierowcy, którzy otrzymali certyfikaty potwierdzające ich sumienne przygotowanie do zawodu.

Volta Trucks uruchomi produkcję ciężarówek w Austrii

Volta Trucks właśnie ujawniło, że jej ciężarówki Volta Zero przeznaczone do dostaw miejskich będą produkowane w Austrii przez firmę Steyr Automotive, dawniej zakład MAN Truck and Bus Austria.

MAN TGX z homologacją B100

MAN Truck & Bus France i producent biopaliw Saipol połączyli siły w celu przystosowania samochodu ciężarowego na biopaliwo.

Elektryczna ciężarówka trafiła do Księgi Rekordów Świata Guinessa

Aby trafić do Księgi Rekordów Guinessa elektryczna ciężarówka firmy DPD Switzerland musiała pokonać łącznie 392 okrążenia bez ładowania.

Popularność napędów gazowych CNG/LNG stale rośnie

W pierwszej połowie 2021 roku PGNiG Obrót Detaliczny zanotowało 150-proc. wzrost sprzedaży skroplonego gazu ziemnego (LNG) w porównaniu do analogicznego okresu w roku 2020.

Elektryczny MAN Lion's City na Kongresie Młodego Samorządu w Dusznikach Zdrój IVECO S-WAY LNG dla firmy Don Trucking

Firma transportowa Don Trucking odebrała ciągniki IVECO S-WAY NP w wersji LNG wyposażone w silnik o mocy 460 KM.

Trwa boom na LNG - najnowsze dane rejestracji

Kiedy Komisja Europejska debatuje nad nowymi normami emisji spalin, większość producentów samochodów osobowych zapowiedziało całkowitą elektryfikację. Z kolei w branży transportowej trwają znaczne wzrosty w rejestracjach pojazdów zasilanych LNG.

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL