Popularność napędów gazowych CNG/LNG stale rośnie
W pierwszej połowie 2021 roku PGNiG Obrót Detaliczny zanotowało 150-proc. wzrost sprzedaży skroplonego gazu ziemnego (LNG) w porównaniu do analogicznego okresu w roku 2020.
Pomimo dość sporego wzrostu cen gazu ziemnego, do dobrego wyniku, przyczyniła się między innymi rosnąca popularność tego ekologicznego i uniwersalnego paliwa w przemyśle oraz transporcie.
Arkadiusz Sekściński, Wiceprezes Zarządu ds. Rozwoju PGNiG SA.:
– Terminal LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu, nasze zakłady w Odolanowie i Grodzisku Wielkopolskim oraz stacja przeładunkowa LNG w Kłajpedzie gwarantują nam szeroki dostęp do skroplonego gazu ziemnego. Cieszymy się, że dzięki skutecznym działaniom spółki z naszej Grupy Kapitałowej to paliwo jest coraz chętniej wybierane przez odbiorców w całym kraju.
Dobre wyniki PGNiG Obrót Detaliczny są związane między innymi z realizacją dużych kontraktów sprzedaży LNG z ubiegłego roku, takich jak umowa na dostawy 19 tysięcy ton skroplonego gazu ziemnego do zakładu produkcyjnego LG pod Wrocławiem.
Henryk Mucha, Prezes Zarządu PGNiG Obrót Detaliczny:
– Dobre wyniki sprzedaży LNG z pewnością nas cieszą, ale stawiamy sobie ambitne cele w tym obszarze i wierzymy w bardzo duży potencjał rynkowy tego segmentu. O tym, że takie podejście jest słuszne świadczy fakt, że w lipcu tego roku podpisaliśmy największą w historii umowę sprzedaży LNG z polską firmą, której zapewnimy 30 tysięcy ton skroplonego gazu ziemnego.
Skroplony gaz ziemny jest również coraz chętniej wybierany przez przewoźników, zarządzających flotami pojazdów ciężarowych. Wynika to między innymi z konkretnych korzyści ekologicznych i ekonomicznych.
Marcin Szczudło, Wiceprezes PGNiG Obrót Detaliczny, odpowiedzialny za obszar CNG/LNG w spółce:
– Obserwujemy zwiększone zainteresowanie paliwem LNG wśród firm transportowych, które upatrują w skroplonym gazie ziemnym szansę na zmniejszenie szkodliwych emisji i ograniczenie kosztów użytkowania floty. Spodziewamy się, że wraz z rozwojem sieci stacji tankowania paliw gazowych w Polsce zapotrzebowanie na LNG będzie dynamicznie rosło.
Transport drogowy w oparciu o napęd gazowy może być obecnie realizowany dzięki pojazdom ciężarowym takich firm jak: IVECO, Renault Trucks, Scania oraz Volvo Trucks. Nie zapominajmy jednak, że dużą część odbiorców gazu ziemnego stanowi również ekologiczny transport zbiorowy dzięki autobusom miejskim: MAN Lion's City G CNG, Solaris Urbino CNG, a także Mercedes Citaro NGT.
W Polsce mamy obecnie 11 publicznych stacji do tankowania gazem ziemnym oraz cztery wewnętrzne.