Z diesla na LNG - czy jeszcze warto?

LNG ciężarowe samochody

Ciężarówki zasilane ropa naftową to standard zarówno w Polsce, jak i Europie. Stanowią one ponad 97 proc. całego taboru.

 

Tymczasem odważne deklaracje producentów oraz prawne regulacje zakładają zeroemisyjny transport w ciągu kilkunastu lat. Pierwszym ważnym krokiem w stronę ograniczenia emisji CO2 jest przejście z diesla na LNG.

Europejski Zielony Ład - dokument, który zmieni branżę

Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, podanych przez Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych, w marcu 2020 roku w Polsce było 2848 samochodów ciężarowych zasilanych na paliwo z gazu ziemnego, w tym również LNG. Obecnie standardem w branży TSL są pojazdy z silnikiem Diesla, które w Europie stanowią aż 97 proc. samochodów ciężarowych. Polska branża transportu ciężkiego ma obowiązek uwzględniania zaleceń Unii Europejskiej dotyczących redukowania poziomu emisji CO2. Głównym założeniem działania Komisji Europejskiej jest ograniczenie gazów cieplarnianych o 55 proc. do 2030 r. oraz osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 r. Z dokumentu Europejski Zielony Ład wynika, że niezbędna jest 90-proc. redukcja emisji CO2 do 2050 r. z całego transportu, a co więcej niemal wszystkie samochody osobowe, samochody dostawcze, autobusy oraz nowe pojazdy ciężkie powinny wówczas być bezemisyjne.

Firmy transportowe dopiero zyskują wiedzę odnośnie kosztów związanych z wykorzystaniem skroplonego gazu ziemnego jako napęd w ciężarówkach. - Branża transportowa obecnie generuje ok. 20 proc. światowej emisji CO2. Spodziewamy się, że regulacje prawne oraz potrzeby dostosowania się przedsiębiorstw z branży TSL do norm emisji wpłyną na wzrost wykorzystania pojazdów napędzanych LNG. Już teraz można korzystać z ponad 400 stacji LNG na terenie całej Europy. Infrastruktura stacji LNG cały czas rozwija się zarówno w Polsce, jak i pozostałych krajach UE, a biorąc pod uwagę silną pozycję polskiego transportu, rodzime firmy mogą wyznaczać trendy. Po kilku miesiącach użytkowania floty napędzanej LNG widzimy istotne zalety zmiany - komentuje Małgorzata Bilska, dyrektor ds. sprzedaży i współpracy z zagranicą w Duon Logistyka sp. z o.o.

LNG a zwolnienie z części kosztów

Przedsiębiorcy korzystający z pojazdów zasilanych gazem już teraz mogą liczyć na benefity na zachodzie Europy. Przykładowo w Niemczech są oni zwolnieni z opłat drogowych do końca 2023 roku, a podobne plany ma m. in. rząd włoski. Eksperci z Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych wskazują, że również w Polsce wprowadzenie systemu subsydiów jest kwestią czasu. Przemawiają za tym dwa główne argumenty: wymogi stawiane Polsce przez UE w zakresie ograniczania emisji spalin oraz właśnie coraz bardziej powszechne dopłaty lub zwolnienia z opłat w pozostałych krajach Europy. Co więcej, polscy przedsiębiorcy z branży TSL odgrywają ważną rolę na tle reszty krajów Unii. Według danych z raportu Vehicles in use – Europe 2019, polska flota to aż 1,2 mln pojazdów do transportu ciężkiego, co stawia nasz kraj na pierwszym miejscu we wspólnocie pod względem liczebności.

Niskie koszty silnika zasilanego paliwem LNG

Wykorzystanie paliwa LNG w bieżącej pracy jest korzystne zarówno dla przedsiębiorstw o większej flocie, jak i w przypadku firm rodzinnych, które mogą zrzeszać się w grupy zakupowe. Jaka może być skala oszczędności? Otóż średni stosunek spalania skroplonego gazu ziemnego do oleju napędowego (ON) – przy ładunku 15,3 t – wynosi 82 proc. Co więcej, dane dostarczone przez TRANS Info wykazały, że koszt zakupu pojazdu z silnikiem na LNG zwraca się już po 20 miesiącach użytkowania. To z kolei przekłada się na niższy całkowity koszt posiadania. Kolejne oszczędności wynikają z niższych kosztów towarzyszących i kosztów paliwa. Cena LNG może być bowiem nawet o 30 proc. niższa od oleju napędowego.

Zamiana zasilania silnika Diesla na LNG

Standardowy, powszechnie używany w branży TSL silnik Diesla spala wyłącznie olej napędowy. Istnieje jednak możliwość przerobienia używanego silnika diesla na silnik spalający jednocześnie olej napędowy i paliwo LNG - po przebudowie uzyskamy silnik dwupaliwowy. Porównanie silników Diesla i silników LNG wypada korzystnie dla tych drugich także dzięki możliwości uzyskania ewentualnych oszczędności wynikających z braku potrzeby korzystania z AdBlue.
Otóż w większości silników napędzanych LNG nie stosuje się AdBlue, więc w zależności od wybranego producenta można zaoszczędzić także na braku potrzeby dolewania tej cieczy ograniczającej emisję szkodliwych związków chemicznych. Gaz ziemny bowiem ich nie posiada. Przejście na silnik hybrydowy LNG jest szczególnie korzystne właśnie w przypadku samochodów przeznaczonych do transportu ciężkiego, dla których operacja zmiana mechanizmu silnika zwróci się z nawiązką już po 20-miesięcznym okresie eksploatacji pojazdu.
Branżowi eksperci uważają, że przyszłość należy do paliw nieemisyjnych, czyli np. biogazu czy wodoru. Jednak zanim to nastąpi, konieczne będzie wykorzystywanie innych alternatyw, jak gaz ziemny.

Przeczytaj też:
Elektryczny MAN rusza w drogę po Polsce

Produkowany seryjnie od października 2020 w fabryce MAN Bus w Starachowicach autobus miejski MAN Lion’s City E z napędem elektrycznym rusza w trasę po Polsce.

Mercedes-Benz coraz bardziej elektryczny

Rozpoczęcie seryjnej produkcji eEconica w fabryce Mercedes-Benz w Wörth zaplanowano na drugą połowę 2022 r.

PGNiG Obrót Detaliczny z największą umową sprzedaży LNG. Odbiorcą firma transportowa

PGNiG Obrót Detaliczny podpisało największą w historii umowę sprzedaży paliwa LNG na cele transportowe z Grupą Zakupową Bisek.

Elektryczna ciężarówka Renault Trucks z kabina Low Entry

Wraz z europejską prezentacją modelu D Wide Z.E. LEC (Low Entry Cab) powiekszyła sie gama elektrycznych Renault Trucks.

Druga stacja Shell LNG w Polsce

Shell otworzył drugą komercyjną stację LNG w Polsce. Znajduje się ona w Świecku, tuż przy granicy z Niemcami.

Producenci ciężarówek w sojuszu ładowarek do elektrycznych ciężarówek

Volvo Group, Daimler Trucks i Traton połączyły siły, aby zbudować sieć szybkich ładowarek w Europie.

Ciężarówka Mercedes-Benz eActros już w seryjnej produkcji

Zakład Mercedes-Benz Trucks w Wörth rozpoczął seryjną produkcję modelu eActros. Ciężarówka jest dostępna, jako pojazd dwu- lub trzyosiowy
o dopuszczalnej masie całkowitej 19 lub 27 ton.

Mercedes-Benz Trucks wprowadza na rynek nowego eActrosa

Już niedługo, bo 30 czerwca Mercedes-Benz Trucks będzie świętować światową premierę elektrycznej ciężarówki eActros.

Elektryczna ciężarówka Renault Trucks już na polskich drogach

W maju tego roku, w Polsce, zarejestrowano pierwszą w 100% elektryczną ciężką śmieciarkę Renault Trucks D-Wide Z.E.

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL