Mercedes eActros premiera

Ciężarówka Mercedes-Benz eActros już w seryjnej produkcji

Zakład Mercedes-Benz Trucks w Wörth rozpoczął seryjną produkcję modelu eActros. Ciężarówka jest dostępna, jako pojazd dwu- lub trzyosiowy
o dopuszczalnej masie całkowitej 19 lub 27 ton.

 

Po zaprezentowaniu przez Mercedes-Benz Trucks na Międzynarodowych Targach Pojazdów Użytkowych IAA 2016 w Hanowerze pojazdu koncepcyjnego ciężkiej ciężarówki, przeznaczonej do transportu dystrybucyjnego na obszarach miejskich, już w 2018 roku prototypowe egzemplarze eActrosa zostały poddane praktycznym testom u różnych klientów w Niemczech i innych krajach europejskich. Kierowcy chwalili jego dobry moment obrotowy, dostępny w całym zakresie prędkości. Informowali również, że samochód jest cichy podczas jazdy; prowadzi się go przyjemnie i spokojnie. W rozwoju modelu seryjnego w pełni wykorzystano wnioski wypływające z eksploatacji „floty innowacyjnej” oraz intensywnego dialogu z klientami. W porównaniu z prototypem pojazd seryjny został jeszcze
znacznie udoskonalony pod kątem takich istotnych właściwości, jak zasięg, osiągi napędu i bezpieczeństwo.

Nie ulega wątpliwości, że nabycie samochodu ciężarowego z napędem elektrycznym musi się opłacać firmom transportowym w ich codziennej działalności. Przedsiębiorcy transportowi stawiają też wiele pytań: Na jakich trasach można eksploatować pojazdy elektryczne? Jak przedstawia się kwestia infrastruktury ładowania? Jakie przedsięwzięcia i inwestycje budowlane mogą być konieczne w bazie operacyjnej?

- Musimy uznać, że transport jest częścią problemu zmian klimatycznych. Jednocześnie możemy być, i będziemy, częścią ich rozwiązania. Rozpoczynamy od naszego eActrosa. Skonstruowaliśmy tę ciężarówkę w ścisłej współpracy z naszymi klientami, dzięki czemu pokonała ona w ramach testów ponad pół miliona kilometrów po drogach publicznych. eActros i powiązane z nim usługi są dla MercedesBenz Trucks i naszych klientów ogromnym krokiem na drodze do osiągnięcia neutralności emisji CO2 w drogowym transporcie towarowym - komentuje Karin Rådström, członek zarządu Daimler Truck AG, odpowiedzialna za Mercedes-Benz Trucks.

Seryjny Mercedes-Benz eActros jest dostępny jako pojazd dwu- lub trzyosiowy o dopuszczalnej masie całkowitej 19 lub 27 ton. Jego konstrukcję oparto na ramie ciężarówki Mercedes-Benz Actros. 

Mercedes-Benz Trucks stawia w eActrosie na globalną architekturę platformową – ePowertrain. Technicznym sercem pojazdu jest jednostka napędowa – sztywna oś elektryczna z dwoma zintegrowanymi silnikami elektrycznymi i dwustopniową skrzynią biegów. Taka konstrukcja oferuje wiele korzyści w porównaniu z systemami z silnikiem umieszczonym centralnie. Jej mniejsze gabaryty umożliwiają na przykład uzyskanie dodatkowej przestrzeni do montażu akumulatorów o większej pojemności, co z kolei ma pozytywny wpływ na zasięg pojazdu. W porównaniu z silnikiem umieszczonym centralnie, bezpośrednie przeniesienie mocy, jakie umożliwia ta koncepcja, oferuje również korzyści w zakresie wydajności.
Dwa silniki, umieszczone pośrodku osi tylnej, generują moc ciągłą 330 kW oraz moc maksymalną 400 kW. Bezzwłoczna dostępność momentu obrotowego z silników elektrycznych połączonych z dwustopniową skrzynią biegów zapewnia znakomite przyspieszenie, zachwycający komfort jazdy oraz dynamikę jazdy, które w porównaniu z konwencjonalną ciężarówką napędzaną silnikiem wysokoprężnym umożliwiają bardziej relaksujące i mniej stresujące prowadzenie pojazdu. Przy pełnym obciążeniu silnika jazda staje się bardziej relaksująca także dzięki obniżeniu hałasu wewnątrz kabiny o 10 dB, co w przybliżeniu odpowiada zmniejszeniu odczuwalnego poziomu hałasu aż o połowę. Kolejną różnicą w stosunku do samochodów ciężarowych z silnikiem wysokoprężnym jest znacznie mniejszy poziom drgań.

- Dzięki zasięgowi do 400 kilometrów, dopuszczalnej masie całkowitej zestawu do 40 ton oraz zastosowaniu dwóch mocnych silników elektrycznych o maksymalnej mocy 400 kW, eActros jest doskonale przygotowany do codziennej eksploatacji u naszych klientów. Wraz z samą ciężarówką także nasze usługi cyfrowe i nowe zespoły econsultingowe pomagają klientom w jak najłatwiejszym i bezproblemowym przejściu na elektromobilność – np. w kwestiach związanych z infrastrukturą ładowania, integracją floty czy planowaniem tras przejazdów - dodaje Andreas von Wallfeld, szef sprzedaży i marketingu Mercedes-Benz Trucks.

Zależnie od wariantu eActros czerpie energię z trzech lub czterech pakietów akumulatorowych, każdy o pojemności 105 kWh9, umieszczonych pod ramą pojazdu w wysuwanych komorach. Uzyskiwana w ten sposób łączna pojemność akumulatorów wynosi 315 lub 420 kWh10. Maksymalna pojemność akumulatora na poziomie 420 kWh umożliwia zasięg pojazdu do 400 kilometrów.
W tym kontekście połączenie dużych pakietów akumulatorowych z silnikami elektrycznymi o wysokiej mocy ma pozytywny efekt dodatkowy – znaczny potencjał rekuperacji. Silnik elektryczny może bowiem podczas każdego hamowania przekształcać energię kinetyczną na elektryczną. Odzyskana w ten sposób energia trafia z powrotem do akumulatorów eActrosa, jest tam magazynowana i może być wykorzystana do wydłużenia zasięgu. W zależności od sytuacji kierowca może wybierać spośród pięciu różnych stopni hamowania.
Pakiety akumulatorowe zasilają energią nie tylko napęd, ale także cały pojazd. Elektrycznie zasilane są np. również podzespoły, takie jak sprężarka powietrza układu hamulcowego, sprężarka klimatyzacji kabiny oraz ewentualna zabudowa chłodnicza. W razie potrzeby pakiety akumulatorowe można wymieniać.

Standard ładowania zastosowany w pojeździe to Combined Charging System CCS. eActrosa można ładować prądem o mocy do 160 kW – po podłączeniu do zwykłego terminalu szybkiego ładowania prądem stałym o natężeniu 400 A ładowanie jego trzech pakietów akumulatorowych z poziomu 20 do poziomu 80 procent zajmuje nieco ponad godzinę12. Do ładowania eActrosa wymagana jest wtyczka typu CCS Combo-2, a stacja ładująca musi również obsługiwać ładowanie prądem stałym (DC). Instalacja elektryczna niskiego napięcia z dwoma konwencjonalnymi akumulatorami 12 V jest ładowana z akumulatorów wysokiego napięcia za pomocą przetwornika DC/DC.

Jak wszystkie pojazdy elektryczne, także eActros podczas jazdy jest zazwyczaj bardzo cichy. W niektórych przypadkach może to prowadzić do niebezpiecznych sytuacji, np. gdy piesi lub rowerzyści zbyt późno spostrzegą elektryczną ciężarówkę. Aby uniknąć takich niebezpieczeństw, eActrosa standardowo wyposaża się w zewnętrzny dźwiękowy system ostrzegawczy AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System). System ten składa się w eActrosie z dwóch głośników – jednego umieszczonego z przodu, drugiego z tyłu, połączonych ze sobą i z pojazdem. W zależności od warunków jazdy, system emituje dźwięki dla jazdy do przodu lub do tyłu. Dźwięk emitowany przy jeździe do przodu „symuluje” cichy szum wentylatora, natomiast przy jeździe do tyłu odtwarzany jest przerywany dźwięk dwutonowy. System AVAS z nawiązką spełnia kryteria poziomu hałasu określone w regulaminie EKG ONZ nr 138.01, o co najmniej 10 dB przy jeździe do przodu i o co najmniej 15 dB przy jeździe do tyłu. W ten sposób zapewnia dobrą dostrzegalność eActrosa. Nie przekracza jednak prawnie dopuszczalnego poziomu maksymalnego, a subiektywnie ani kierowca, ani przechodnie nie doznają dyskomfortu.
Wprowadzono też inną funkcję bezpieczeństwa, która wykracza poza wymagania regulaminu EKG ONZ nr 138.01: gdy tylko kierowca zmieni położenie dźwigni selekcyjnej na „D” i zwolni hamulec postojowy, odtwarzany jest dźwięk jazdy do przodu, co poprawia akustyczną percepcję pojazdu. Natomiast gdy kierowca przełączy na „R”, odtwarzany jest dźwięk cofania.

Aby umożliwić swoim klientom pełne wykorzystanie atutów eActrosa, Mercedes-Benz Trucks udostępnia szereg rozwiązań cyfrowych i aplikacji. Multimedia Cockpit Interactive, montowany standardowo w eActrosie, na bieżąco informuje kierowcę o poziomie naładowania akumulatorów, pozostałym zasięgu pojazdu oraz aktualnym i średnim zużyciu energii.
Za pośrednictwem portalu Fleetboard managerowie flot mogą korzystać z cyfrowych rozwiązań do efektywnego zarządzania swoją flotą. Są to m.in. zindywidualizowany Charge Management System, umożliwiający przykładowo tworzenie profili ładowania, oraz Logbook – dziennik zawierający szczegółowe dane na temat czasów jazdy, postoju i ładowania. Kolejne narzędzie, Mapping-Tool, w czasie rzeczywistym pokazuje aktualną lokalizację danego pojazdu oraz informuje czy jest on w ruchu, stoi, czy może trwa jego ładowanie, a także, jaki jest poziom naładowania akumulatora.

 

Przeczytaj też:
POLOmarket inwestuje w Mercedesy Sieć POLOmarket realizuje kolejną ważną inwestycję w logistykę, finalizując zakup 13 ciągników siodłowych Mercedes-Benz oraz trzech pojazdów z zabudową chłodniczą za blisko 1,5 mln euro.
Daimler Truck Polska nagradza najlepsze firmy w swojej sieci dealersko-serwisowej Grupa Wróbel ponownie okazała się zwycięzcą w kategorii Dealer Roku. Najlepszym serwisem została firma BTC Czapka ze Skoczowa. 
Mercedes-Benz Actros L z futurystyczną kabiną ProCabin już w sprzedaży Od kwietnia 2024 r. można składać zamówienia na nowego Actrosa L, który wejdzie do produkcji w grudniu bieżącego roku.
Elektryczny autobus z Sanoka W ramach projektu: "Autobus z tylnym, zewnętrznym, elektrycznym układem napędowym" fabryka wyprodukowała nietypowy autobus o nazwie AUTOELEKTROSAN.
26 autobusów wodorowych NesoBus będzie jeździło w Chełmie Dostawa autobusów ma odbyć się w 3 transzach, a ostatecznie zakończyć się 30 października 2025 roku. To trzecie duże zamówienie NesoBusów po Rybniku i Gdańsku.
XPO Logistics inwestuje w 165 elektrycznych Renault Trucks XPO, jeden z największych europejskich dostawców innowacyjnych i zrównoważonych rozwiązań transportowych i logistycznych, ogłosił bezprecedensowe nowe zamówienie na 165 elektrycznych pojazdów ciężarowych.
Elektryczna śmieciarka dostarczona do Bolesławca Volvo Trucks Polska dostarczyło elektryczną śmieciarkę do Miejskiego Zakładu Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Bolesławcu.
eActros 300 rusza na testy do firmy MEXEM Pierwszym klientem EWT Automotive, który przetestuje eActrosa 300, jest firma MEXEM z Pruszkowa.
Technologia sLH2 - nowy standard tankowania ciekłego wodoru Firmy Daimler Truck i Linde Engineering prezentują sLH2 – opracowaną wspólnie technologię tankowania ciekłego wodoru (subcooled liquid hydrogen).