Ciężarówka Mercedes-Benz eActros już w seryjnej produkcji

Mercedes eActros premiera

Zakład Mercedes-Benz Trucks w Wörth rozpoczął seryjną produkcję modelu eActros. Ciężarówka jest dostępna, jako pojazd dwu- lub trzyosiowy
o dopuszczalnej masie całkowitej 19 lub 27 ton.

 

Po zaprezentowaniu przez Mercedes-Benz Trucks na Międzynarodowych Targach Pojazdów Użytkowych IAA 2016 w Hanowerze pojazdu koncepcyjnego ciężkiej ciężarówki, przeznaczonej do transportu dystrybucyjnego na obszarach miejskich, już w 2018 roku prototypowe egzemplarze eActrosa zostały poddane praktycznym testom u różnych klientów w Niemczech i innych krajach europejskich. Kierowcy chwalili jego dobry moment obrotowy, dostępny w całym zakresie prędkości. Informowali również, że samochód jest cichy podczas jazdy; prowadzi się go przyjemnie i spokojnie. W rozwoju modelu seryjnego w pełni wykorzystano wnioski wypływające z eksploatacji „floty innowacyjnej” oraz intensywnego dialogu z klientami. W porównaniu z prototypem pojazd seryjny został jeszcze
znacznie udoskonalony pod kątem takich istotnych właściwości, jak zasięg, osiągi napędu i bezpieczeństwo.

Nie ulega wątpliwości, że nabycie samochodu ciężarowego z napędem elektrycznym musi się opłacać firmom transportowym w ich codziennej działalności. Przedsiębiorcy transportowi stawiają też wiele pytań: Na jakich trasach można eksploatować pojazdy elektryczne? Jak przedstawia się kwestia infrastruktury ładowania? Jakie przedsięwzięcia i inwestycje budowlane mogą być konieczne w bazie operacyjnej?

- Musimy uznać, że transport jest częścią problemu zmian klimatycznych. Jednocześnie możemy być, i będziemy, częścią ich rozwiązania. Rozpoczynamy od naszego eActrosa. Skonstruowaliśmy tę ciężarówkę w ścisłej współpracy z naszymi klientami, dzięki czemu pokonała ona w ramach testów ponad pół miliona kilometrów po drogach publicznych. eActros i powiązane z nim usługi są dla MercedesBenz Trucks i naszych klientów ogromnym krokiem na drodze do osiągnięcia neutralności emisji CO2 w drogowym transporcie towarowym - komentuje Karin Rådström, członek zarządu Daimler Truck AG, odpowiedzialna za Mercedes-Benz Trucks.

Seryjny Mercedes-Benz eActros jest dostępny jako pojazd dwu- lub trzyosiowy o dopuszczalnej masie całkowitej 19 lub 27 ton. Jego konstrukcję oparto na ramie ciężarówki Mercedes-Benz Actros. 

Mercedes-Benz Trucks stawia w eActrosie na globalną architekturę platformową – ePowertrain. Technicznym sercem pojazdu jest jednostka napędowa – sztywna oś elektryczna z dwoma zintegrowanymi silnikami elektrycznymi i dwustopniową skrzynią biegów. Taka konstrukcja oferuje wiele korzyści w porównaniu z systemami z silnikiem umieszczonym centralnie. Jej mniejsze gabaryty umożliwiają na przykład uzyskanie dodatkowej przestrzeni do montażu akumulatorów o większej pojemności, co z kolei ma pozytywny wpływ na zasięg pojazdu. W porównaniu z silnikiem umieszczonym centralnie, bezpośrednie przeniesienie mocy, jakie umożliwia ta koncepcja, oferuje również korzyści w zakresie wydajności.
Dwa silniki, umieszczone pośrodku osi tylnej, generują moc ciągłą 330 kW oraz moc maksymalną 400 kW. Bezzwłoczna dostępność momentu obrotowego z silników elektrycznych połączonych z dwustopniową skrzynią biegów zapewnia znakomite przyspieszenie, zachwycający komfort jazdy oraz dynamikę jazdy, które w porównaniu z konwencjonalną ciężarówką napędzaną silnikiem wysokoprężnym umożliwiają bardziej relaksujące i mniej stresujące prowadzenie pojazdu. Przy pełnym obciążeniu silnika jazda staje się bardziej relaksująca także dzięki obniżeniu hałasu wewnątrz kabiny o 10 dB, co w przybliżeniu odpowiada zmniejszeniu odczuwalnego poziomu hałasu aż o połowę. Kolejną różnicą w stosunku do samochodów ciężarowych z silnikiem wysokoprężnym jest znacznie mniejszy poziom drgań.

- Dzięki zasięgowi do 400 kilometrów, dopuszczalnej masie całkowitej zestawu do 40 ton oraz zastosowaniu dwóch mocnych silników elektrycznych o maksymalnej mocy 400 kW, eActros jest doskonale przygotowany do codziennej eksploatacji u naszych klientów. Wraz z samą ciężarówką także nasze usługi cyfrowe i nowe zespoły econsultingowe pomagają klientom w jak najłatwiejszym i bezproblemowym przejściu na elektromobilność – np. w kwestiach związanych z infrastrukturą ładowania, integracją floty czy planowaniem tras przejazdów - dodaje Andreas von Wallfeld, szef sprzedaży i marketingu Mercedes-Benz Trucks.

Zależnie od wariantu eActros czerpie energię z trzech lub czterech pakietów akumulatorowych, każdy o pojemności 105 kWh9, umieszczonych pod ramą pojazdu w wysuwanych komorach. Uzyskiwana w ten sposób łączna pojemność akumulatorów wynosi 315 lub 420 kWh10. Maksymalna pojemność akumulatora na poziomie 420 kWh umożliwia zasięg pojazdu do 400 kilometrów.
W tym kontekście połączenie dużych pakietów akumulatorowych z silnikami elektrycznymi o wysokiej mocy ma pozytywny efekt dodatkowy – znaczny potencjał rekuperacji. Silnik elektryczny może bowiem podczas każdego hamowania przekształcać energię kinetyczną na elektryczną. Odzyskana w ten sposób energia trafia z powrotem do akumulatorów eActrosa, jest tam magazynowana i może być wykorzystana do wydłużenia zasięgu. W zależności od sytuacji kierowca może wybierać spośród pięciu różnych stopni hamowania.
Pakiety akumulatorowe zasilają energią nie tylko napęd, ale także cały pojazd. Elektrycznie zasilane są np. również podzespoły, takie jak sprężarka powietrza układu hamulcowego, sprężarka klimatyzacji kabiny oraz ewentualna zabudowa chłodnicza. W razie potrzeby pakiety akumulatorowe można wymieniać.

Standard ładowania zastosowany w pojeździe to Combined Charging System CCS. eActrosa można ładować prądem o mocy do 160 kW – po podłączeniu do zwykłego terminalu szybkiego ładowania prądem stałym o natężeniu 400 A ładowanie jego trzech pakietów akumulatorowych z poziomu 20 do poziomu 80 procent zajmuje nieco ponad godzinę12. Do ładowania eActrosa wymagana jest wtyczka typu CCS Combo-2, a stacja ładująca musi również obsługiwać ładowanie prądem stałym (DC). Instalacja elektryczna niskiego napięcia z dwoma konwencjonalnymi akumulatorami 12 V jest ładowana z akumulatorów wysokiego napięcia za pomocą przetwornika DC/DC.

Jak wszystkie pojazdy elektryczne, także eActros podczas jazdy jest zazwyczaj bardzo cichy. W niektórych przypadkach może to prowadzić do niebezpiecznych sytuacji, np. gdy piesi lub rowerzyści zbyt późno spostrzegą elektryczną ciężarówkę. Aby uniknąć takich niebezpieczeństw, eActrosa standardowo wyposaża się w zewnętrzny dźwiękowy system ostrzegawczy AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System). System ten składa się w eActrosie z dwóch głośników – jednego umieszczonego z przodu, drugiego z tyłu, połączonych ze sobą i z pojazdem. W zależności od warunków jazdy, system emituje dźwięki dla jazdy do przodu lub do tyłu. Dźwięk emitowany przy jeździe do przodu „symuluje” cichy szum wentylatora, natomiast przy jeździe do tyłu odtwarzany jest przerywany dźwięk dwutonowy. System AVAS z nawiązką spełnia kryteria poziomu hałasu określone w regulaminie EKG ONZ nr 138.01, o co najmniej 10 dB przy jeździe do przodu i o co najmniej 15 dB przy jeździe do tyłu. W ten sposób zapewnia dobrą dostrzegalność eActrosa. Nie przekracza jednak prawnie dopuszczalnego poziomu maksymalnego, a subiektywnie ani kierowca, ani przechodnie nie doznają dyskomfortu.
Wprowadzono też inną funkcję bezpieczeństwa, która wykracza poza wymagania regulaminu EKG ONZ nr 138.01: gdy tylko kierowca zmieni położenie dźwigni selekcyjnej na „D” i zwolni hamulec postojowy, odtwarzany jest dźwięk jazdy do przodu, co poprawia akustyczną percepcję pojazdu. Natomiast gdy kierowca przełączy na „R”, odtwarzany jest dźwięk cofania.

Aby umożliwić swoim klientom pełne wykorzystanie atutów eActrosa, Mercedes-Benz Trucks udostępnia szereg rozwiązań cyfrowych i aplikacji. Multimedia Cockpit Interactive, montowany standardowo w eActrosie, na bieżąco informuje kierowcę o poziomie naładowania akumulatorów, pozostałym zasięgu pojazdu oraz aktualnym i średnim zużyciu energii.
Za pośrednictwem portalu Fleetboard managerowie flot mogą korzystać z cyfrowych rozwiązań do efektywnego zarządzania swoją flotą. Są to m.in. zindywidualizowany Charge Management System, umożliwiający przykładowo tworzenie profili ładowania, oraz Logbook – dziennik zawierający szczegółowe dane na temat czasów jazdy, postoju i ładowania. Kolejne narzędzie, Mapping-Tool, w czasie rzeczywistym pokazuje aktualną lokalizację danego pojazdu oraz informuje czy jest on w ruchu, stoi, czy może trwa jego ładowanie, a także, jaki jest poziom naładowania akumulatora.

 

Przeczytaj też:
Elektryczny MAN rusza w drogę po Polsce

Produkowany seryjnie od października 2020 w fabryce MAN Bus w Starachowicach autobus miejski MAN Lion’s City E z napędem elektrycznym rusza w trasę po Polsce.

Mercedes-Benz coraz bardziej elektryczny

Rozpoczęcie seryjnej produkcji eEconica w fabryce Mercedes-Benz w Wörth zaplanowano na drugą połowę 2022 r.

PGNiG Obrót Detaliczny z największą umową sprzedaży LNG. Odbiorcą firma transportowa

PGNiG Obrót Detaliczny podpisało największą w historii umowę sprzedaży paliwa LNG na cele transportowe z Grupą Zakupową Bisek.

Elektryczna ciężarówka Renault Trucks z kabina Low Entry

Wraz z europejską prezentacją modelu D Wide Z.E. LEC (Low Entry Cab) powiekszyła sie gama elektrycznych Renault Trucks.

Z diesla na LNG - czy jeszcze warto?

Ciężarówki zasilane ropa naftową to standard zarówno w Polsce, jak i Europie. Stanowią one ponad 97 proc. całego taboru.

Druga stacja Shell LNG w Polsce

Shell otworzył drugą komercyjną stację LNG w Polsce. Znajduje się ona w Świecku, tuż przy granicy z Niemcami.

Producenci ciężarówek w sojuszu ładowarek do elektrycznych ciężarówek

Volvo Group, Daimler Trucks i Traton połączyły siły, aby zbudować sieć szybkich ładowarek w Europie.

Mercedes-Benz Trucks wprowadza na rynek nowego eActrosa

Już niedługo, bo 30 czerwca Mercedes-Benz Trucks będzie świętować światową premierę elektrycznej ciężarówki eActros.

Elektryczna ciężarówka Renault Trucks już na polskich drogach

W maju tego roku, w Polsce, zarejestrowano pierwszą w 100% elektryczną ciężką śmieciarkę Renault Trucks D-Wide Z.E.

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL