Elektryczne ciężarówki będą musiały mieć ostrzegawcze sygnały dźwiękowe

Volvo Trucks opracowało akustyczny system ostrzegawczy dla modeli samochodów ciężarowych z napędem elektrycznym.
Sygnał ostrzegawczy opracowany przez Volvo zwiększa bezpieczeństwo, ostrzegając pieszych, rowerzystów i innych użytkowników dróg o zbliżaniu się ciężarówki. Jednocześnie dźwięki są tworzone w taki sposób, aby były odbierane jako przyjemne i dyskretne zarówno przez kierowcę ciężarówki, jak i osoby znajdujące się w pobliżu pojazdu.
Opracowany przez Volvo akustyczny system ostrzegawczy dla pojazdów elektrycznych to w rzeczywistości nie tylko jeden, ale cztery różne dźwięki, które informują osoby znajdujące się w pobliżu o tym, co robi ciężarówka: jedzie do przodu, jedzie na biegu jałowym, cofając itp. Dźwięki będą miały różną intensywność w zależności od prędkości ciężarówki. i zmieni częstotliwość podczas przyspieszania i zwalniania.
Od 1 lipca 2021 r. wszystkie nowe pojazdy elektryczne w UE będą musiały emitować określony poziom hałasu, jeśli poruszają się z prędkością mniejszą niż 20 km/h. Wymagany poziom hałasu zależy od prędkości jazdy i rośnie wraz ze wzrostem prędkości. Przy maksymalnej prędkości 20 km/h powinno wynosić co najmniej 56 decybeli.
Jakie to dźwięki? W poniższym filmie Volvo Trucks prezentuje elektryczne modele Volvo wydające dźwięki ostrzegawcze:

W dniu 16 marca w podpoznańskich Żernikach firma Volvo Trucks Polska przekazała DHL Supply Chain symboliczne klucze do 5 pojazdów Volvo FM Electric.

Zrównoważony rozwój i cyfryzacja usług - Girteka o najważniejszych kierunkach w rozwoju transportu drogowego.

W całej grupie nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5 t w styczniu 2023 r. zarejestrowano 2486 szt. To rezultat o 233 szt. wyższy niż w tym samym miesiącu przed rokiem (+10,3% r/r) i jednocześnie najwyższy wynik dla analogicznego miesiąca w całej historii notowań.

Po ośmiu latach MAN wraca do Siedlec i to elektrycznie.

Zderzenie elektrycznej ciężarówki z inną ciężarówką lub przewrócenie się z dużą prędkością jest częścią możliwych wrażeń z jazdy.

Produkcja seryjna XD i XF Electric rozpocznie się wiosną 2023 roku.

W roku bieżącym rynek samochodów ciężarowych jest niestabilny. Mimo iż dotychczas radził sobie nieco lepiej z zakłóceniami dostaw półprzewodników niż inne kategorie pojazdów, to po wybuchu wojny za wschodnią granicą sytuacja została skomplikowana dodatkowo brakami komponentów z Ukrainy.

Z danych Europejskiego Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) wynika, że w Polsce zarejestrowana jest największa (w całej Unii Europejskiej) liczba pojazdów ciężarowych o DMC powyżej 3,5 tony – 1 184 677 egzemplarzy (6 230 283 sztuk w całej Wspólnocie).

Powoli zbliżamy się do końca roku i będzie można ostatecznie podsumować kolejny niełatwy, dla producentów samochodów ciężarowych, rok. Zanim to jednak nastąpi analizujemy przedostatni miesiąc 2022 roku.