Elektryczny Hyundai XCIENT drugiej generacji

Wkrótce może się okazać, że w segmencie elektrycznych ciężarówek liderami rynku będą zupełnie inne marki, niż te które znamy z napędów dieslowskich. Świadczy o tym m.in. tempo wprowadzanych zmian, a często jest tak, że firmy wprowadzają już drugą generację elektrycznych pojazdów.
Hyundai XCIENT napędzany ogniwami paliwowymi, zarówno pod względem optycznym, jak i technicznym jest bardzo ciekawa konstrukcją. Model XCIENT 2021 jest wyposażona w zmieniony napęd, który obecnie łączy silnik elektryczny o mocy 350 kW z dwoma blokami ogniw paliwowych o mocy 90 kW.
Kiedy ogłoszono pierwszy elektryczny model w 2019 roku, Hyundai miał bloki ogniw, każdy o mocy 95 kW. Siedem butli na wodór mogło pomieścić 35 kilogramów gazu. W modelu 2021 będzie też siedem butli, ale pojemność magazynowa wynosi teraz 31 kilogramów, dlaczego? Chociaż wydajność ogniw paliwowych i pojemność zbiorników są nieco niższe, Hyundai mówi o poprawie. Poprawie uległa ogólna efektywność paliwowa pojazdu. Układ został ulepszony, zwłaszcza, że w podwoziu znajdują się nadal akumulatory pełniące rolę bufora. Trzy wysokonapięciowe jednostki magazynujące mieszczą po 72 kWh o łącznej mocy 180 kW. Silnik elektryczny ma moc 350 kW (moment obrotowy 2237 Nm). Zasięg wynosi około 400 kilometrów. Koreańczycy określili czas trwania procesu tankowania na osiem do 20 minut.
Nowa edycja ciężarówki jest teraz dostępna również w wersji trzyosiowej 6x2 oraz oczywiście 4x2. Hyundai dostarczył w zeszłym roku 46 sztuk XCIENT do Szwajcarii, a do końca tego roku ma tam dostarczyć 140 kolejnych ciężarówek. Hyundai planuje wprowadzić na rynek szwajcarski, do roku 2025, 1600 elektrycznych pojazdów.
Ciężarówka z ogniwami paliwowymi ma trafić w tym roku również na rynek północnoamerykański. Hyundai prowadzi rozmowy z kilkoma lokalnymi władzami i firmami logistycznymi w USA, aby ustalić potencjalne zastosowania ciężarówek napędzanych wodorem. Również w Chinach Hyundai bada obecnie kilka możliwości wykorzystania ciężarówki H2 przez klientów komercyjnych, a także firm rządowych.

W dniu 16 marca w podpoznańskich Żernikach firma Volvo Trucks Polska przekazała DHL Supply Chain symboliczne klucze do 5 pojazdów Volvo FM Electric.

Zrównoważony rozwój i cyfryzacja usług - Girteka o najważniejszych kierunkach w rozwoju transportu drogowego.

Po ośmiu latach MAN wraca do Siedlec i to elektrycznie.

Zderzenie elektrycznej ciężarówki z inną ciężarówką lub przewrócenie się z dużą prędkością jest częścią możliwych wrażeń z jazdy.

Produkcja seryjna XD i XF Electric rozpocznie się wiosną 2023 roku.

Z danych Europejskiego Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) wynika, że w Polsce zarejestrowana jest największa (w całej Unii Europejskiej) liczba pojazdów ciężarowych o DMC powyżej 3,5 tony – 1 184 677 egzemplarzy (6 230 283 sztuk w całej Wspólnocie).

W dniu 2 grudnia 2022 r. Miejski Zakład Komunikacji w Zamościu podpisał umowę z firmą MAN Truck & Bus Polska na zakup i dostawę 14 autobusów elektrycznych Lion`s City E plus siedem dwustanowiskowych stacji przeznaczonych do ładowania pojazdów.

Na początku listopada br. flota pojazdów dolnośląskiej spółki komunalnej ZGK Świebodzice powiększyła się o elektryczną śmieciarkę Renault Trucks D Wide Z.E.

Renault Trucks E-Tech T i C mają nowe logo marki z uaktualnionymi cechami. Umieszczony na przednim panelu diament ze szczotkowanego aluminium na błyszczącym czarnym tle nadaje pojazdom nowoczesnego wyglądu.