Autobusowa zielona rewolucja trwa
Przy okazji analiz wyników sprzedaży autobusów miejskich warto podkreślić, że coraz więcej w Polsce rejestruje się pojazdów z napędami alternatywnymi.
Wśród miejskich operatorów - głównie dzięki unijnym funduszom i antysmogowym programom miast - takie ekologiczne rozwiązania stają się coraz popularniejsze. Wyniki z początku 2021 roku pokazują, że na polskim rynku cały czas realizowane są zakupy ekologicznych pojazdów. Spośród wszystkich zarejestrowanych w tym czasie autobusów miejskich (131) aż 90 miało alternatywny napęd, co daje rekordowy udział na poziomie 69%! Dodatkowo odnotowano jeden ebus w segmencie minibusów i jeden elektryczny autobus szkolny.
Dla porównania - w całym 2020 r. udział zielonych pojazdów wyniósł 56% (plus dwa elektryczne minibusy), a udział poszczególnych napędów w segmencie miejskim przedstawiał się następująco:
- 308 szt. z klasycznym napędem diesla,
- 198 szt. z napędem elektrycznym;
- 165 szt. z napędem gazowym (CNG) ;
- 31 szt. z napędem hybrydowym (elektryczno-spalinowym).
Dodatkowo, w ubiegłym roku, odnotowano dwa pierwsze elektryczne pojazdy w segmencie minibusów.
Po czterech miesiącach 2021 r. rejestracje autobusów miejskich wyglądają następująco:
- 52 szt. z napędem elektrycznym;
- 38 szt. z klasycznym napędem diesla,
- 36 szt. z napędem gazowym (CNG);
- 4 szt. z napędem hybrydowym (elektryczno-spalinowym).
Pod kątem miast, które najbardziej inwestują w zero i niskoemisyjne autobusy, to na początku 2021 r. na pierwszym miejscu jest Kraków i Jaworzno, które kontynuują zakupy od ub. roku. Natomiast w całym 2020 roku zdecydowanym liderem została Warszawa, kupijąc gazowe i elektryczne autobusy (140 szt.). Wiceliderem są Tychy, które inwestowały w pojazdy gazowe (54 szt.) oraz zakupiły dwa elektryczne autobusy.
Liczba zarejestrowanych autobusów z alternatywnymi napędami rośnie. Przede wszystkim dzięki unijnemu dofinansowywaniu. Do tej pory polskie miasta najczęściej korzystały z trzech narzędzi: Regionalnych Programów Operacyjnych, Programu Operacyjnego Polska Wschodnia i Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Z tej ostatniej puli m.in. sfinansowany został największy zakup elektrycznych autobusów w Polsce Miejskich Zakładów Autobusów w Warszawie na dostawę 130 przegubowych e-busów. Z kolei drugi nabór POIiŚ – obejmujący zakup e-busów pod kątem konkretnych linii - objął swym zasięgiem 13 miast, w tym m.in. Kraków, który w ten sposób zakupił 50 elektrobusów typu MEGA. To drugi - po Stolicy - największy jednorazowy kontrakt na elektrobusy w Polsce, a jego realizacja właśnie się zakończyła, co pokazują najnowsze dane.
Natomiast w przyszłości większy udział w elektrycznych zakupach mają mieć trzy programy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w tym "Gepard" dla miast, "Kangur" pod kątem zakupu autobusów szkolnych dla gmin i "Zielony Transport Publiczny", gdzie w I edycji 33 miasta zgłosiły swoje wnioski o dofinansowanie zakupu 302 ebusów, 7 trolejbusów i 122 pojazdów wodorowych. Te ostatnie konstrukcje chce kupić GZM, Poznań, Chełm i Włocławek. Jak na razie trwa procedura oceny formalnej i merytorycznej złożonych projektów. Spodziewamy się, że pierwsze przetargi z ZTP ruszą pod koniec br. i będą miały realny wpływ na obraz rynku w 2022, a przede wszystkim w 2023.
Na podstawie materiałów: PZPM