Autobusowa zielona rewolucja trwa

Autobus elektryczny miejski MAN

Przy okazji analiz wyników sprzedaży autobusów miejskich warto podkreślić, że coraz więcej w Polsce rejestruje się pojazdów z napędami alternatywnymi.

 

Wśród miejskich operatorów - głównie dzięki unijnym funduszom i antysmogowym programom miast - takie ekologiczne rozwiązania stają się coraz popularniejsze. Wyniki z początku 2021 roku pokazują, że na polskim rynku cały czas realizowane są zakupy ekologicznych pojazdów. Spośród wszystkich zarejestrowanych w tym czasie autobusów miejskich (131) aż 90 miało alternatywny napęd, co daje rekordowy udział na poziomie 69%! Dodatkowo odnotowano jeden ebus w segmencie minibusów i jeden elektryczny autobus szkolny.

Dla porównania - w całym 2020 r. udział zielonych pojazdów wyniósł 56% (plus dwa elektryczne minibusy), a udział poszczególnych napędów w segmencie miejskim przedstawiał się następująco:
- 308 szt. z klasycznym napędem diesla,
- 198 szt. z napędem elektrycznym;
- 165 szt. z napędem gazowym (CNG) ;
- 31 szt. z napędem hybrydowym (elektryczno-spalinowym).
Dodatkowo, w ubiegłym roku, odnotowano dwa pierwsze elektryczne pojazdy w segmencie minibusów.

Po czterech miesiącach 2021 r. rejestracje autobusów miejskich wyglądają następująco:

- 52 szt. z napędem elektrycznym;
- 38 szt. z klasycznym napędem diesla,
- 36 szt. z napędem gazowym (CNG);
- 4 szt. z napędem hybrydowym (elektryczno-spalinowym).

Pod kątem miast, które najbardziej inwestują w zero i niskoemisyjne autobusy, to na początku 2021 r. na pierwszym miejscu jest Kraków i Jaworzno, które kontynuują zakupy od ub. roku. Natomiast w całym 2020 roku zdecydowanym liderem została Warszawa, kupijąc gazowe i elektryczne autobusy (140 szt.). Wiceliderem są Tychy, które inwestowały w pojazdy gazowe (54 szt.) oraz zakupiły dwa elektryczne autobusy.

Liczba zarejestrowanych autobusów z alternatywnymi napędami rośnie. Przede wszystkim dzięki unijnemu dofinansowywaniu. Do tej pory polskie miasta najczęściej korzystały z trzech narzędzi: Regionalnych Programów Operacyjnych, Programu Operacyjnego Polska Wschodnia i Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Z tej ostatniej puli m.in. sfinansowany został największy zakup elektrycznych autobusów w Polsce Miejskich Zakładów Autobusów w Warszawie na dostawę 130 przegubowych e-busów. Z kolei drugi nabór POIiŚ – obejmujący zakup e-busów pod kątem konkretnych linii - objął swym zasięgiem 13 miast, w tym m.in. Kraków, który w ten sposób zakupił 50 elektrobusów typu MEGA. To drugi - po Stolicy - największy jednorazowy kontrakt na elektrobusy w Polsce, a jego realizacja właśnie się zakończyła, co pokazują najnowsze dane.
Natomiast w przyszłości większy udział w elektrycznych zakupach mają mieć trzy programy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w tym "Gepard" dla miast, "Kangur" pod kątem zakupu autobusów szkolnych dla gmin i "Zielony Transport Publiczny", gdzie w I edycji 33 miasta zgłosiły swoje wnioski o dofinansowanie zakupu 302 ebusów, 7 trolejbusów i 122 pojazdów wodorowych. Te ostatnie konstrukcje chce kupić GZM, Poznań, Chełm i Włocławek. Jak na razie trwa procedura oceny formalnej i merytorycznej złożonych projektów. Spodziewamy się, że pierwsze przetargi z ZTP ruszą pod koniec br. i będą miały realny wpływ na obraz rynku w 2022, a przede wszystkim w 2023.

Na podstawie materiałów: PZPM

Przeczytaj też:
Elektryczne samochody dla DPD Polska

DPD Polska powiększyła flotę elektrycznych busów kurierskich o kolejnych 50 vanów. Modele eVito Furgon.

Dziesięć elektrycznych ciężarówek z logo Irizar

Hiszpański producent Irizar, znany z autobusów elektrycznych, otrzymał pierwsze zamówienie na dziesięć egzemplarzy elektrycznej ciężarówki.

Elektryczne ciężarówki będą musiały mieć ostrzegawcze sygnały dźwiękowe

Volvo Trucks opracowało akustyczny system ostrzegawczy dla modeli samochodów ciężarowych z napędem elektrycznym.

Właściwości opon do pojazdów elektrycznych

Po europejskich drogach porusza się obecnie około 5 tys. autobusów elektrycznych, a według szacunków w ciągu najbliższych pięciu lat liczba ta ma wzrosnąć dziesięciokrotnie.

MAN Lion's City w wersji mobilnego laboratorium do testów Covid-19

Stowarzyszenie okręgowe DRK Braunschweig-Salzgitter i miasto Salzgitter wykorzystują przebudowaną MAN Lion's City jako mobilną stację testową Covid-19.

Elektryczny Hyundai XCIENT drugiej generacji

Wkrótce może się okazać, że w segmencie elektrycznych ciężarówek liderami rynku będą zupełnie inne marki, niż te które znamy z napędów dieslowskich. Świadczy o tym m.in. tempo wprowadzanych zmian, a często jest tak, że firmy wprowadzają już drugą generację elektrycznych pojazdów.

Pierwsze zamówienia na elektryczne ciężarówki Hyzon

Inicjatywa zapoczątkowana przez holendrów ma na celu uruchomienie 1800 pojazdów wodorowych i nawet 10 stacji tankowania wodoru do 2025 r.

Elektryczny autobus miejski osiągnął zasięg 500 km

Według producenta większy zasięg wystarczy na dzienne przebiegi pojazdów i pozwoli przedsiębiorstwom komunikacyjnym zaoszczędzić na budowaniu infrastruktury ładowania poza zajezdnią.

Austria obniża opłaty drogowe dla ciężarówek elektrycznych i wodorowych

Austriacki rząd chce obniżyć opłaty drogowe dla ciężarówek z napędem elektrycznym lub wodorowym.

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL