Autobus elektryczny miejski MAN

Autobusowa zielona rewolucja trwa

Przy okazji analiz wyników sprzedaży autobusów miejskich warto podkreślić, że coraz więcej w Polsce rejestruje się pojazdów z napędami alternatywnymi.

 

Wśród miejskich operatorów - głównie dzięki unijnym funduszom i antysmogowym programom miast - takie ekologiczne rozwiązania stają się coraz popularniejsze. Wyniki z początku 2021 roku pokazują, że na polskim rynku cały czas realizowane są zakupy ekologicznych pojazdów. Spośród wszystkich zarejestrowanych w tym czasie autobusów miejskich (131) aż 90 miało alternatywny napęd, co daje rekordowy udział na poziomie 69%! Dodatkowo odnotowano jeden ebus w segmencie minibusów i jeden elektryczny autobus szkolny.

Dla porównania - w całym 2020 r. udział zielonych pojazdów wyniósł 56% (plus dwa elektryczne minibusy), a udział poszczególnych napędów w segmencie miejskim przedstawiał się następująco:
- 308 szt. z klasycznym napędem diesla,
- 198 szt. z napędem elektrycznym;
- 165 szt. z napędem gazowym (CNG) ;
- 31 szt. z napędem hybrydowym (elektryczno-spalinowym).
Dodatkowo, w ubiegłym roku, odnotowano dwa pierwsze elektryczne pojazdy w segmencie minibusów.

Po czterech miesiącach 2021 r. rejestracje autobusów miejskich wyglądają następująco:

- 52 szt. z napędem elektrycznym;
- 38 szt. z klasycznym napędem diesla,
- 36 szt. z napędem gazowym (CNG);
- 4 szt. z napędem hybrydowym (elektryczno-spalinowym).

Pod kątem miast, które najbardziej inwestują w zero i niskoemisyjne autobusy, to na początku 2021 r. na pierwszym miejscu jest Kraków i Jaworzno, które kontynuują zakupy od ub. roku. Natomiast w całym 2020 roku zdecydowanym liderem została Warszawa, kupijąc gazowe i elektryczne autobusy (140 szt.). Wiceliderem są Tychy, które inwestowały w pojazdy gazowe (54 szt.) oraz zakupiły dwa elektryczne autobusy.

Liczba zarejestrowanych autobusów z alternatywnymi napędami rośnie. Przede wszystkim dzięki unijnemu dofinansowywaniu. Do tej pory polskie miasta najczęściej korzystały z trzech narzędzi: Regionalnych Programów Operacyjnych, Programu Operacyjnego Polska Wschodnia i Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Z tej ostatniej puli m.in. sfinansowany został największy zakup elektrycznych autobusów w Polsce Miejskich Zakładów Autobusów w Warszawie na dostawę 130 przegubowych e-busów. Z kolei drugi nabór POIiŚ – obejmujący zakup e-busów pod kątem konkretnych linii - objął swym zasięgiem 13 miast, w tym m.in. Kraków, który w ten sposób zakupił 50 elektrobusów typu MEGA. To drugi - po Stolicy - największy jednorazowy kontrakt na elektrobusy w Polsce, a jego realizacja właśnie się zakończyła, co pokazują najnowsze dane.
Natomiast w przyszłości większy udział w elektrycznych zakupach mają mieć trzy programy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w tym "Gepard" dla miast, "Kangur" pod kątem zakupu autobusów szkolnych dla gmin i "Zielony Transport Publiczny", gdzie w I edycji 33 miasta zgłosiły swoje wnioski o dofinansowanie zakupu 302 ebusów, 7 trolejbusów i 122 pojazdów wodorowych. Te ostatnie konstrukcje chce kupić GZM, Poznań, Chełm i Włocławek. Jak na razie trwa procedura oceny formalnej i merytorycznej złożonych projektów. Spodziewamy się, że pierwsze przetargi z ZTP ruszą pod koniec br. i będą miały realny wpływ na obraz rynku w 2022, a przede wszystkim w 2023.

Na podstawie materiałów: PZPM

Przeczytaj też:
Elektryczny autobus z Sanoka W ramach projektu: "Autobus z tylnym, zewnętrznym, elektrycznym układem napędowym" fabryka wyprodukowała nietypowy autobus o nazwie AUTOELEKTROSAN.
26 autobusów wodorowych NesoBus będzie jeździło w Chełmie Dostawa autobusów ma odbyć się w 3 transzach, a ostatecznie zakończyć się 30 października 2025 roku. To trzecie duże zamówienie NesoBusów po Rybniku i Gdańsku.
XPO Logistics inwestuje w 165 elektrycznych Renault Trucks XPO, jeden z największych europejskich dostawców innowacyjnych i zrównoważonych rozwiązań transportowych i logistycznych, ogłosił bezprecedensowe nowe zamówienie na 165 elektrycznych pojazdów ciężarowych.
Elektryczna śmieciarka dostarczona do Bolesławca Volvo Trucks Polska dostarczyło elektryczną śmieciarkę do Miejskiego Zakładu Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Bolesławcu.
Technologia sLH2 - nowy standard tankowania ciekłego wodoru Firmy Daimler Truck i Linde Engineering prezentują sLH2 – opracowaną wspólnie technologię tankowania ciekłego wodoru (subcooled liquid hydrogen).
Jest już nowy Mercedes-Benz eSprinter Dwa rodzaje i dwie długości nadwozia, trzy pojemności akumulatorów i duża ładowność stanowią podstawę dla licznych wariantów nadwozia i sprawiają, że nowy eSprinter może stać się idealnym dużym vanem.
Solidaris odbiera pierwsze elektryczne Volvo FM Volvo Trucks Polska dostarczyło pierwsze dwa elektryczne ciągniki siodłowe Volvo FM do firmy –Solidaris Sp. z o.o.
Pierwszy MAN eTruck sprzedany w Polsce W piątek 19 stycznia 2024 r. w Krakowie została podpisana pierwsza w Polsce umowa sprzedaży w pełni elektrycznej ciężarówki MAN eTruck.
Rozpoczęcie sprzedaży nowego eSprintera i Sprintera Mercedes-Benz eSprinter o zasięgu do 440 kilometrów.