Voolkswagen Power Day, czyli co dalej z elektromobilnoscią
Podczas wirtualnego wydarzenia poprzedzającego doroczną konferencję prasową i pod hasłem programowym Power Day producent samochodów Volkswagen ogłosił plany współpracy ze szwedzkim partnerem produkującym akumulatory firmą Northvolt.
Celem jest zmniejszenie zależności od dostawców z Dalekiego Wschodu, ale przede wszystkim stworzenie silnej konkurencji dla kalifornijskiej Tesli. Tesla ogłosiła niedawno powstanie największej na świecie fabryki akumulatorów w Brandenburgii. W odpowiedzi Volkswagen buduje obecnie swoją pierwszą fabrykę akumulatorów w Salzgitter, a do 2023 roku ma powstać kolejna lokalizacja w Skellefteå w Szwecji. Planuje się jeszcze budowę kolejnych czterech.
- Naszym celem jest obniżenie kosztów i złożoności akumulatora, a jednocześnie zwiększenie jego zasięgu i wydajności - wyjaśnił dyrektor ds. Technologii Thomas Schmall.
Jednocześnie zapowiadano dalsze inwestycje w kluczowy komponent zewnętrzny jakim sa ładowarki dla samochodów elektrycznych. Infrastruktura do ładowania pojazdów powinna szybko rosnąć dzięki współpracy m.in. z firmami naftowymi. Do 2025 r. ma powstać około 18 000 publicznych ultraszybkich punktów ładowania. Oprócz spółki joint venture IONITY z BP, w całej Europie powstanie około 8000 punktów szybkiego ładowania. Szybkie ładowarki o mocy ładowania 150 kW mają powstać łącznie na 4000 stacji paliw BP i ARAL, w większości w Niemczech i Wielkiej Brytanii.
Na przykład w Hiszpanii współpraca dotycząca infrastruktury ładowarek ma powstać z Iberdrola. We Włoszech Wolfsburg chce współpracować z firmą Enel. Grupa wyda około 400 mln euro na cały program w Europie do 2025 roku. Zgodnie z zapowiedzią dalsze zakresy będą realizowane przez partnerów zewnętrznych. Publiczna sieć szybkiego ładowania jest również rozbudowywana w USA i Chinach. Electrify America planuje mieć około 3500 punktów szybkiego ładowania w Ameryce Północnej do końca roku.
Największym wyzwaniem w grupie, co ogłoszono podczas Power Day, jest niewątpliwie cyfryzacja, co podkreślił również szef marki Ralf Brandstätter na corocznej konferencji prasowej. Dzięki przedstawionemu już programowi strategicznemu Acclerate w 2024 roku powinien powstać własny system operacyjny VW i na tej podstawie pierwszy model VW będzie jeździł autonomicznie z ID.Buzz w 2025 roku.