Monitoring GPS, jakie urządzenia stosować?

Monitoring GPS, jakie urządzenia stosować?

Monitoring GPS jest niezbędnym oraz użytecznym narzędziem, które pomaga w sprawnym zarządzaniu transportem, flotą pojazdów, ma też realny wpływ na podnoszenie efektywności firmy przy jednoczesnym redukowaniu niepotrzebnych kosztów.

Dzięki monitoringowi pojazdów można zautomatyzować wiele procesów rozliczeniowych w przedsiębiorstwie.
2Monitoring GPS jest niezbędnym oraz użytecznym narzędziem, które pomaga w sprawnym zarządzaniu transportem, flotą pojazdów, ma też realny wpływ na podnoszenie efektywności firmy przy jednoczesnym redukowaniu niepotrzebnych kosztów. Dzięki monitoringowi pojazdów można zautomatyzować wiele procesów rozliczeniowych w przedsiębiorstwie. To dzięki zaawansowanym funkcjom systemu w łatwy sposób możemy:
    - zredukować niepotrzebne koszty paliwa,
    - kontrolować poziom oraz zużycie paliwa,
    - prowadzić ewidencję czasu pracy kierowców,
    - kontrolować załadunek oraz przebyte trasy,
    - rozliczać diety, delegacje kierowców,
    - tworzyć zaawansowane zestawienia oraz raporty,
    - kontrolować koszty jakie generuje posiadana flota.

Zanim zamontujemy taki system w pojazdach, warto dowiedzieć się więcej na temat funkcjonalności i specyfikacji urządzeń, które zamierzamy zamontować w pojeździe.
Urządzenia dzielimy na dwa rodzaje:
    - Basic (najprostsze, podstawowe),
    - CAN (z podłączeniem pod komputer pokładowy pojazdu).

    1. Urządzenia w wersji Basic

Podstawową funkcją urządzeń w wersji Basic jest lokalizowanie pojazdów na mapie. Wersje te nie posiadają modułu CAN, co pozwala na bardzo łatwy montaż, ale sama funkcjonalność urządzeń jest znacznie uboższa.

Montaż urządzeń wersji Basic:
Proces montażu wymaga podpięcia 3 przewodów oraz umiejscowienia anten GPS i GSM. Dwa przewody wpinamy do zasilania (stały plus i masa) oraz jeden wpinamy pod stacyjkę pojazdu, czyli dokładnie w miejsce gdzie pojawia się zasilanie dopiero po przekręceniu stacyjki, dzięki czemu będziemy mogli kontrolować stan pracy pojazdu oraz wykrywać aktywność stacyjki.

Urządzenia wyposażone są w wejścia analogowe oraz cyfrowe, do których możemy podłączyć np.:
    - pływak zbiornika paliwa,
    - termometry temperatury (np. w ładowni pojazdu),
    - czujnik otwarcia drzwi,
    - moduł zdalnego odcięcia zapłonu,
    - sondy paliwa,
    - czytnik identyfikacji kierowców lub moduł rozpoznawania trybu jazdy służbowej/prywatnej.

Lokalizatory mają wewnętrzną pamięć, która w razie braku zasięgu GSM gromadzi dane i po odzyskaniu sygnału przesyła dane na serwer.

   2. Urządzenia w wersji CAN

teleMoże zacznijmy od tego, czym jest szyna CAN? W wielkim skrócie: jest to moduł oraz wiązki przewodów, po których przesyłane są dane z poszczególnych elementów wyposażenia pojazdu, oraz osprzętu silnika do jednostki sterującej - komputera pojazdu.

Urządzenia w wersji Can wyposażone są w dodatkowy moduł CAN-Logistic, który odpowiada za odczyt oraz rozkodowanie informacji logistycznych, dzięki czemu mamy pełną kontrolę i pogląd pracy parametrów naszego pojazdu. Niestety nie wszystkie pojazdy posiadają szynę CAN.

Lokalizatory z wbudowanym modułem CAN poza standardowymi parametrami takimi jak prędkość oraz położenie pojazdu, umożliwiają odczyt informacji na temat:
   - poziomu paliwa,
   - spalania (całkowite, chwilowe, średnie),
   - poziomu płynu AdBlue,
   - statusu pracy silnika,
   - obrotów silnika,
   - temperatury silnika oraz oleju,
   - całkowitego przebiegu pojazdu,
   - siły nacisku na pedał gazu,
   - oraz kontrolki z deski rozdzielczej (np. światła, centralny zamek, pasy bezpieczeństwa itp.).

142235327112893900W przypadku ciągników siodłowych możemy uzyskać także informację na temat danych z tachografu cyfrowego oraz nacisku na osie pojazdu. Lokalizator można wyposażyć w dodatkowe komponenty, podobnie jak w wersji podstawowej oraz sondy paliwa, elektroniczne korki wlewu paliwa itp. Każde urządzenie w wersji CAN posiada wbudowaną baterię podtrzymującą prace urządzenia w razie zaniku zasilania zewnętrznego oraz pamięć wewnętrzna.

Dodatkowe komponenty umożliwiające rozszerzenie funkcji urządzenia:
- Moduł zdalnego odcięcia zapłonu: do instalacji elektrycznej w pojeździe podłączany jest specjalny moduł, którym steruje lokalizator.
Na czym to polega? Rozrusznik czy zapłon? Przede wszystkim należy zrozumieć różnicę pomiędzy odcinaniem (lub odłączaniem) rozrusznika i zapłonu. Odłączenie rozrusznika nie pozwala na uruchomienie silnika, natomiast nie ma wpływu na już pracujący silnik pojazdu. Bardziej agresywnym podejściem jest odcinanie zapłonu przez lokalizator GPS, ponieważ wiąże się to z wyłączeniem silnika pojazdu, niezależnie czy jest on w trakcie postoju lub jazdy.
Wysyłając smsa ze specjalnym kodem jesteśmy w stanie unieruchomić pojazd (zapłon lub rozrusznik), aby ponownie uruchomić pojazd wystarczy ponownie przesłać smsa z odpowiednią komendą.

- Czytnik oraz pastylki DALLAS lub kart RFID: stosowane do autoryzacji zapłonu, identyfikacji kierowców lub rozróżnienia trybu jazdy służbowej/prywatnej. Wystarczy, że kierowca przyłoży do czytnika odpowiednią pastylkę lub kartę a urządzenie samo rozpozna kierowcę lub tryb jazdy. Dodatkowo można zastosować funkcję, dzięki której kierowca nie będzie mógł uruchomić silnika pojazdu, jeśli nie przyłoży odpowiedniej pastylki bądź karty.

- Sonda paliwa: to jedyny czujnik pozwalający wykryć upust paliwa podczas postoju i przy wyłączonym zapłonie. Sonda paliwa po wcześniejszym połączeniu z systemem umożliwia kontrolę zużycia paliwa- pokaże gdzie, kiedy i ile paliwa ubyło w zbiorniku. Sonda paliwowa sprawi, że kontrola paliwa będzie zdecydowanie wyższa, a rozliczenie paliwa dużo łatwiejsze.

To tylko parę z akcesoriów, w które można doposażyć lokalizatory.

Przeczytaj też:
Monitoring transportów od 1 października

Niespełna tydzień został do wejścia w życie przepisów o obowiązku przekazywania danych geolokalizacyjnych dotyczących transportów towarów wrażliwych.

Obowiązkowe lokalizatory GPS dla przewoźników

System SENT aktualne przepisy i sankcje

Czy to legalne

Monitoring kierowców przez GPS

Kary za brak GPS-u w ciężarówce

Przewoźnicy protestują: Urzędnik, który to wymyślił, nie widział ciężarówki z bliska. Warszawa: monitoring pojazdów na Nowym Świecie

Traktem Królewskim mogą poruszać się jedynie pojazdy posiadające odpowiednie – wydawane przez ZDM – zezwolenie. DC Safelog - alarm ochrony i monitorowania przyczep, naczep i kontenerów

W ofercie firmy DRABPOL pojawiło się urządzenie DC Safelog, zabezpieczające ładunek znajdujący się w przyczepach, naczepach kurtynowych oraz kontenerach. TomTom Telematics monitoruje już pół miliona pojazdów

TomTom Telematics jest pierwszym w Europie operatorem zarządzającym flotą samochodów, który przekroczył próg 500 tys. monitorowanych pojazdów, świadcząc usługi dla ponad 36 tys. klientów na całym świecie. System problematyczny dla złodzieja

Systemy monitoringu pojazdów wykorzystujące GPS i GSM pozwalają lokalizować skradzione auta - tyle tylko, że złodzieje coraz powszechniej stosują urządzenia zakłócające, w efekcie czego pojazdy znikają z radarów firm je namierzających. Kamera w samochodzie gwarancją wypłaty odszkodowania

Od dłuższego czasu na rynku trwa prawdziwy bum na kamery samochodowe. Kierowcy są zgodni, rejestracja filmowa do dla nich gwarancja bezpieczeństwa. Nagrania takie stanowią często istotny dowód w kolizjach drogowych.

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL