Eksperymentalny most w Szczercowskiej Wsi oddany do użytku

Eksperymentalny most w Szczercowskiej Wsi oddany do użytku

Most wyremontowany przy użyciu nowych technologii wzmocnieniowych opracowanych przez Politechnikę Łódzką został otwarty dla ruchu.

To pierwszy obiekt wybudowany według uczelnianego pomysłu. PŁ liczy, że nowe rozwiązanie zostanie wkrótce upowszechnione, bo pozwala zmniejszyć koszty inwestycji i związane z nią utrudnienia dla kierowców.

W poniedziałek władze województwa łódzkiego i największej w regionie uczelni technicznej oficjalnie zaprezentowały wyremontowany most nad Pilisią u jej ujścia do Widawki w ciągu drogi wojewódzkiej nr 480. Trwające od marca prace znacznie poprawiły parametry obiektu. Przeprawa jest szersza, ma też dwukrotnie większą niż dawniej nośność 40 ton. Pozwala to na wykorzystanie drogi Sieradz-Szczerców-Częstochowa przez pojazdy o dowolnej masie, bowiem to właśnie most w okolicach Szczercowskiej Wsi stanowił przeszkodę dla ruchu ciężarówek.

Polsko-szwajcarski pomysł na wytrzymały laminat
Obiekt jest owocem współpracy władz regionu z Politechniką Łódzką, która sprawdzała tu opracowaną wspólnie ze szwajcarską instytucją badawczą EMPA nową technologię wzmocnień. - W samej konstrukcji mostu nie ma nic nadzwyczajnego, bo jest ona bardzo szeroko stosowana w Polsce. Innowacyjny jest natomiast sposób wzmocnienia przy użyciu laminatów wiotkich z włókien węglowych, które zostały wstępnie naprężone przed przyklejeniem do powierzchni betonowej, więc przenoszą dodatkowe drgania - tłumaczy dr Renata Kotynia z Wydziału Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska PŁ.

- Zasadnicza różnica pomiędzy naszym materiałem kompozytowym a stalą polega na dziesięciokrotnie większej wytrzymałości laminatu oraz na jego całkowicie sprężystej pracy. Dzięki temu przyjmuje on dużo większe obciążenia dynamiczne - mówi Renata Kotynia. PŁ liczy, że wkrótce nowa metoda zostanie wykorzystana przy remontach kolejnych mostów. Uczelnia dokonała już dwóch zgłoszeń patentowych, a w najbliższej przyszłości planuje kontynuować badania i na innym obiekcie inżynierskim zastosować w taki sam sposób nieco inny kompozyt.

Uczelnia odciąża finansowo samorząd
Projekt badawczy politechniki pozwolił na zmniejszenie nakładów na inwestycję poniesionych przez UMWŁ, bo całkowity koszt wzmocnień pokrył fundusz polsko-szwajcarskiego programu międzyuczelnianego TULCOEMPA. Oszczędności przynosi jednak także sama technologia. - Koszt modernizacji to 1,8 mln zł, a gdybyśmy stawiali wytrzymalszy most metodą tradycyjną, wartość prac przekroczyłaby na pewno 2,5 mln zł - cieszył się Witold Stępień, marszałek województwa. - Alternatywą była bowiem nie przebudowa, a rozbiórka starego mostu i postawienie nowego obiektu od zera - mówił. - Skrócił się więc też czas wyłączenia obiektu z użytkowania - dodał.

Będą remonty dróg dla Bełchatowa
Marszałek krótko podsumował też dotychczasową politykę remontów dróg wojewódzkich i zarysował plany na przyszłość. - W ostatnich siedmiu latach w infrastrukturę w tym zakresie zaangażowaliśmy prawie miliard złotych, większość to środki z budżetu województwa. Pozwoliło to na modernizacje i przebudowy 700 km dróg - mówił. - W powiecie bełchatowskim planujemy teraz interwencyjną modernizację drogi Bełchatów - Kamieńsk, by łatwiej komunikować z Bełchatowem ruch z autostrady A1. Ciągle też myślimy o obwodnicy Bełchatowa w ciągu DW484. Ocenimy to ostatecznie po otwarciu dróg finansowanych z budżetu centralnego, tj. S8 i A1 - zapewnił.


4trucks.pl / rynekinfrastruktury.pl