GDDKiA mierzy ruch na A1

GDDKiA mierzy ruch na A1

Droga krajowa nr 1 (obecnie nr 91) pełniła do niedawna kluczową rolę dla transportu zarówno w skali krajowej, jak i międzynarodowej.

Oddanie do ruchu odcinka autostrady A1 od Czerniewic do Kowala pozwoliło przejąć ruch tranzytowy i ograniczyć ruch na istniejącej drodze krajowej nr 91 przebiegającej przez wiele terenów zabudowanych.

Mniejsze natężenie ruchu w tych obszarach poprawia niewątpliwie bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu, a w szczególności pieszych i rowerzystów. Wpłynęło też radykalnie na poprawę stanu środowiska. Nie bez znaczenia jest również istotny wpływ na rozwój gospodarczy regionów przyległych do nowej autostradowej trasy.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy w celu pozyskania istotnych informacji dotyczących wpływu nowo wybudowanej autostrady na dotychczasowy układ komunikacyjny województwa, przeprowadziła szczegółowe badania natężenia ruchu na trasie od Czerniewic do Kowala.

Pomiar został wykonany w cyklach 24-godzinowych na autostradowych MOP-ach, oraz specjalnych punktach na drodze krajowej 91. Wyniki zostały porównane z pomiarami wykonanymi w 2013 roku w tym samych miesiącu i na tych samych punktach pomiarowych.

Po oddaniu do ruchu autostrady A1, ruch na drodze krajowej nr 91 (DK-1) zmniejszył się dwukrotnie na odcinku Czerniewice - Nowy Ciechocinek i trzykrotnie na odcinku Nowy Ciechocinek - Włocławek (obecnie natężenie wynosi niespełna 5000 pojazdów na dobę).

Zwiększyła się natomiast atrakcyjność podróżowania autostradą A1 - na odc. Czerniewice- Kowal natężenie ruchu wynosi obecnie ponad 20 tysięcy pojazdów na dobę a na odcinku Kowal - Kutno Północ prawie 19 tys. Ruch na tym ostatnim odcinku (istniejącym w 2013 roku) zwiększył się aż o 50 procent.

Należy wspomnieć, że pomiary ruchu zostały przeprowadzone na bezpłatnym odcinku A1 i wprowadzenie jakichkolwiek zmian w zakresie opłat za autostradę wymagać będzie przeprowadzenia kolejnych pomiarów natężeń. Na tej podstawie będzie można w przyszłości podejmować wiele decyzji związanych z klasyfikacją dróg, ustalaniem ciągów dróg oraz ich priorytetów w istniejącej sieci drogowej. Kolejne badania natężenia ruchu zostaną przeprowadzone w przyszłym roku w ramach Generalnego Pomiaru Ruchu realizowanego cyklicznie co pięć lat na wszystkich drogach krajowych województwa.


4trucks.pl / rynekinfrastruktury.pl