×

Ostrzeżenie

JUser::_load: Nie można załadować danych użytkownika o ID: 49.
Jest szansa na zmniejszenie korków na A1

Jest szansa na zmniejszenie korków na A1

Drogowcy głowią się jak zmniejszyć korki na autostradzie A1. Zarządca drogi, firma GTC otrzymała pięć propozycji, które mogą przyczynić się do poprawy ruchu i rozładować zatory np. przed bramkami w Rusocinie.

Koncesjonariusz zobowiązał się do wprowadzenia nowych bramek oraz obiecał, że rozważy rozwiązania usprawnienia ruchu - pisze portal "Trójmiasto.pl".

Podczas weekendu majowego wielu kierowców, zachęconych wydłużeniem autostrady A1 o kolejne 19 km, zdecydowało się przyjechać nad morze. Spotkała ich jednak niemiła niespodzianka - 7-kilometrowy korek przed Rusocinem i około godziny stania w korkach.

Firma Gdańsk Transport Company, zarządca autostrady, zapewnia, że stara się zapobiegać korkom poprzez np. wystawianie znaków zmiennej treści z zalecanym zjazdem. Informacja o korkach pojawia się także na elektronicznych wyświetlaczach. Firma GTC zapowiada kolejne usprawnienia w ruchu. - Planujemy wykorzystać bramki wjazdowe w Rusocinie i przebudować je tak, by można było z nich pobierać opłaty od kierowców, jadących w kierunku Trójmiasta. Powinno to nieco upłynnić przejazd - mówi Aleksander Kozłowski z GTC.

Jednak zapowiedzi drogowców dalekie są od rzeczywistości - wprowadzane rozwiązania wciąż okazują się niewystarczające. Zostało jednak wyłonionych kilka sugestii, które mogą pomóc usprawnić ruch na trasie A1. Jedną z nich jest możliwość wprowadzenia kamer internetowych przed Rusocinem, z których obraz trafiałby bezpośrednio na ekrany stron internetowych. Kierowcy mieliby sposobność oszacować na podstawie obrazu czy stanie w korku przed Rusocinem jest dla nich opłacalne czy też nie. Wtedy mogliby także zdecydować, czy nie lepiej dla nich zjechać wcześniej na krajową drogę nr 1. Pomysł ten jest od lat praktykowany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Kamery, prócz wskazania zakorkowanych miejsc, informują także kierowców o potencjalnych wypadkach oraz pozwalają ocenić stan dróg zimą.

Kolejnym pomysłem, zaproponowanym zarządcy autostrady A1, jest drukowanie cennika za przejazd na biletach. Dzięki takiemu rozwiązaniu wielu kierowców nie musiałoby tracić czasu na dopytywanie o cenę tuż przed bramkami i odliczaniu sumy do zapłaty. Informacja o cenie mogłaby zatem znacząco usprawnić ruch.

Trzecim proponowanym rozwiązaniem jest wprowadzenie dodatkowych tablic informacyjnych z cennikiem dla stojących w korku. Zarządca powinien postawić na tyle duże tablice, aby były one widoczne z odległości kilkuset metrów. Kolejnym pomysł jest bardzo popularny na autostradach w Wielkiej Brytanii i dotyczy mobilnych kasjerów. W momencie tworzenia się korku, naprzeciw kierowcom wyruszaliby mobilni kasjerzy, wyposażeni w mobilne terminale. Po takiej obsłudze kierowcom wystarczyłoby jedynie okazanie skasowanego wcześniej biletu tuż przed bramką, co pozwoliłoby skrócić czas postoju o nawet 15 sekund.

Następne rozwiązanie proponowane drogowcom, to wprowadzenie opłat w miejscach obsługi podróżnych, czyli w tzw. MOP-ach. Byłyby to miejsca dostosowane specjalnie do potrzeb kierowców, np. punkty gastronomiczne, stacje paliw czy specjalne maszyny. Gdyby natomiast kierowca pojechał nieco dalej, niż planował, a wcześniej wniósł opłatę, na bramce musiałby po prostu dopłacić różnicę. Kierujący otrzymałby zwrot opłaty, gdyby okazało się, że ten musi z autostrady zjechać wcześniej.

Ostatnią sugestią jest zaokrąglenie kwot za przejazd. Patrząc jednak realnie na ten pomysł, jest to propozycja skierowana bardziej do ministerstwa. Zaokrąglenie sum zakończyłoby problem z wydawaniem reszty, zarówno dla kasjera, jak i kierowcy.


4trucks.pl / rynekinfrastruktury.pl

Przeczytaj też:
Taniej, szybciej i wygodniej na odcinku A4 Katowice-Kraków. Poznaj A4Go Skorzystanie z oferowanych przez Stalexport Autostradę Małopolską automatycznych form płatności wiąże się z wieloma korzyściami.  
Zmasowana akcja GDDKiA - to nie jest pomiar prędkości W dniu 23 stycznia rozpoczął się tegoroczny Generalny Pomiar Ruchu, który wykonywany jest co pięć lat.  
Nowy odcinek S7 oddany do użytku kierowców GDDKiA oddała do ruchu kolejne dwa odcinki drogi ekspresowej S7 na granicy województw warmińsko-mazurskiego i pomorskiego.
Bezpłatna aplikacja mobilna dla klientów systemu viaTOLL Od 18.11 użytkownicy systemu viaTOLL mogą korzystać z bezpłatnego narzędzia mobilnego dostępnego dla urządzeń z systemem Android oraz iOS.
Weekendowe ograniczenia w ruchu dla pojazdów pow. 12t W weekend 14-15 sierpnia spodziewany jest zakaz ruchu pojazdów o dmc. powyżej 12t.
Otwarcie jezdni na Trasie AK i Wisłostradzie w Warszawie 8 sierpnia kierowcom zostanie udostępniona przebudowana ul. Wybrzeże Gdyńskie pod węzłem Wisłostrada, 9 sierpnia zaś planowane jest oddanie  nowej jezdni południowej Trasy AK i łącznic na węźle Wisłostrada.
GDDKiA i NBR wspierają innowacje na polskich drogach Blisko 40 mln zł przeznaczą Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad na projekty B+R, służące rozwojowi technologii budowy oraz remontu dróg i poprawie bezpieczeństwa uczestników ruchu.
Wreszcie bez korków w Jankach i Raszynie W piątek, 17 lipca br., obwodnica Janek, czyli nowo wybudowana trasa S8 z Opaczy do Janek została oddana do ruchu.
251 km nowych dróg w systemie viaTOLL Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dniem 30 czerwca 2015 r. sieć dróg płatnych viaTOLL powiększy się o kolejne 251 km dróg.