Kolejne zmiany w ustawie o ruchu drogowym

Kolejne zmiany w ustawie o ruchu drogowym

Szykują się kolejne zmiany w ustawie o ruchu drogowym, których celem jest zwiększenie bezpieczeństwa na drogach.

Niedawno rząd przygotował zmiany, regulujące przepisy tak, aby piratów drogowych można było ścigać na terenie całej Unii. Obecnie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych opraco­wuje dwa nowe rozwiązania dotyczące dostępu do historii pojazdu oraz zwiększenia bezpieczeństwa ruchu autokarowego. Jeśli zmiany wejdą w życie niektóre informacje dotyczące na przykład autokarów świadczących usługi transportowe zostaną podane do publicznej wiadomości. Będziemy mogli sprawdzić między innymi datę ostatniego przeglądu technicznego oraz to, czy dany pojazd jest dopuszczony do ruchu.

Reformując Centralną Ewidencję Pojazdów i Kierow­ców, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych postanowiło szeroko udostępnić dane zgromadzone w tym publicznym rejestrze. - Do tej pory byliśmy przyzwyczajeni do myślenia o różnego rodza­ju publicznych rejestrach jako o narzędziach, które ułatwiają pracę różnego rodzaju instytucjom, urzę­dom. Dziś ten sposób myślenia o rejestrach publicz­nych się zmienia, dlatego że zgodnie z propozycjami, nad którymi pracuje w tym momencie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, dostęp do danych z rejestru CEPiK będą mieli obywatele w znacznie szerszym zakresie niż dotychczas - mówił na kwietniowym posiedzeniu sejmu poseł Marek Wójcik, prezentując propozycje zmian w ustawie o ruchu drogowym.

Jakie dane będą wchodziły w zakres tej historii? Przede wszystkim będzie to informacja o tym, czy pojazd był kradziony, będzie to informacja o tym, ilu pojazd miał właścicieli, również informacja np. o opłaconym ubezpieczeniu OC i o terminie badań technicznych. Jak wyjaśnia poseł Wójcik w czasie prac komisji uzupełniono zakres tych informacji, żeby też lepiej wypełnić in­tencje rządu, o stan licznika z ostatnich badań tech­nicznych. - Od 1 stycznia 2014 roku stany liczników są odnotowywane przez stacje kontroli pojazdów, kiedy samochód przechodzi coroczne badania techniczne, ale do tej pory te dane nie były przesyłane do central­nej ewidencji pojazdów. Po wejściu w życie tej ustawy dane te będą zasilały centralną ewidencję pojazdów i będą również dostępne dla osób, które chciałyby nabyć jakiś samochód. To powinno definitywnie za­kończyć w Polsce proceder cofania liczników i tym samym uniemożliwić sprzedawanie samochodów za kwoty znacznie wyższe od ich rzeczywistej wartości - powiedział Wójcik.

Druga zmiana, przygotowywana przez ministerstwo Spraw Wewnętrznych, dotyczy zwiększenia bezpieczeństwa ruchu autokarowego. - Każda osoba zaniepokojona sta­nem technicznym autobusu, do którego wsiada bądź z którego będą korzystali bliscy tej osoby, będzie mo­gła, posługując się numerem rejestracyjnym, spraw­dzić podstawowe informacje, dotyczące między inny­mi tego, czy autobus jest dopuszczony do ruchu, a tak­że termin badania technicznego i uzyskać podstawo­wą informację, czy autobus ma ważne badania tech­niczne - wyjaśnił poseł Wójcik.

Ustawa przewiduje również uła­twienia dla Biura Ochrony Rządu w zakresie dostępu do danych zawartych w Centralnej Ewidencji Pojaz­dów i Kierowców. Z uwagi na charakter zadań wyko­nywanych przez BOR kwestia ta nie budziła zastrze­żeń podczas prac Komisji Spraw Wewnętrznych.


4trucks.pl / rynekinfrastruktury.pl