Zamiast ekspresowego wylotu na Gdańsk, jedynie przebudowa DK-7
Na budowę wylotówki w ciągu trasy S7 Warszawa poczeka przynajmniej do 2017 roku.
Brakuje pieniędzy, i to niemałych - chodzi o 3 mld zł. W zamian drogowcy proponują przebudowę DK-7 na odcinkach w Łomiankach i na Młocinach - pisze "Gazeta Wyborcza".
Na budowę planowanej trasy w kierunku Gdańska i Olsztyna brakuje kilku miliardów złotych, stąd decyzja GDDKiA o zmianie projektu, który został już przedstawiony władzom Warszawy i Łomianek. Niedawno rząd obiecał, że do końca dekady zostanie domknięta od południa i wschodu ekspresowa obwodnica Warszawy z nowym mostem na Wiśle. Inwestycja ma kosztować ok. 9 mld zł.
Powrót do inwestycji po 2017
Jednocześnie premier Donald Tusk zapowiedział przesunięcie w czasie budowy dwóch odcinków trasy ekspresowej S7 - na południe od stolicy do Grójca, a także na północ przez Bemowo, Chomiczówkę, Wólkę Węglową i między Łomiankami a Puszczą Kampinoską. Rząd planuje powrót do tych inwestycji po roku 2017.
Koszt północnej wylotówki jest ogromny - nawet 3 mld zł. W planach są dwa szerokie tunele niedaleko Fortu Bema i pod Chomiczówką. Trzeba też wykonać skomplikowane węzły drogowe m.in. z trasą S8 na Bemowie i trasą mostu Północnego. W dodatku drogowcy spodziewają się protestów, bo inwestycja ma prowadzić w sąsiedztwie dużych osiedli i Kampinoskiego Parku Narodowego, a budowy nie da się podzielić na etapy.
4 kładki w Łomiankach
Wobec tak skomplikowanej sytuacji GDDKiA postawiła na wariant zastępczy, który usprawniłby przejazd obecną wylotówką w stronę Gdańska przez ul. Pułkową na Młocinach (3 km) i ul. Kolejową w Łomiankach i Sadowej (6,7 km). Według słów Łukasza Lendnera, szefa warszawskiego oddziału GDDKiA, inwestycja pochłonęłaby kilkaset milionów złotych. W miejscu zlikwidowanych zebr powstałyby cztery kładki dla pieszych i rowerzystów nad ul. Kolejową: na wysokości ul. Przyłuskiego, między Wydmową a Majową, przy ul. Wiosennej i Sierakowskiej. W 2012 r. inwestor centrum handlowego Auchan zafundował bezkolizyjny węzeł przy wjeździe do Łomianek. Prawdopodobne, że kolejny powstałby zamiast obecnego skrzyżowania z ul. Wiślaną, gdzie działa sygnalizacja świetlna.
Węzły na Młocinach
W sprawie zmian na ul. Pułkowej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad odpowiedział już stołeczny ratusz. - Odłożenie budowy wylotówki nowym śladem przyjmujemy z bólem serca. Rozumiemy jednak, że priorytetowe jest domknięcie obwodnicy Warszawy, dlatego ustaliliśmy niezbędne inwestycje dla ratowania obecnej trasy wylotowej przez Pułkową - powiedział dla "Gazety Wyborczej" Mieczysław Reksnis, szef miejskiego Biura Drogownictwa i Komunikacji.
Zmiany objęłyby odcinek między węzłem mostu Północnego, a ul. Dziwożony. W miejscu przejść dla pieszych ratusz proponuje budowę kładek. Zlikwidowane skręty w lewo na skrzyżowaniach z przecznicami ul. Pułkowej zastąpiłyby dwa bezkolizyjne węzły - jeden przy ul. Wóycickiego (to dojazd m.in. do Cmentarza Północnego), drugi między ul. Dzierżoniowską a Heroldów i Muzealną.
Ani miasto, ani GDDKiA nie podają jednak, kiedy przebudowa obecnej wylotówki na Gdańsk mogłaby się rozpocząć. Zdaniem dr. Andrzeja Brzezińskiego z Instytutu Dróg i Mostów Politechniki Warszawskiej przebudowa obecnej wylotówki może oznaczać, że planowana wcześniej nowa, równoległa trasa w nowym korytarzu nie powstanie.
4trucks.pl / rynekinfrastruktury.pl