Najlepsze w małej mocy

Najlepsze w małej mocy

Niedawno odbyte jazdy testowe ciężarówkami o mocy 410 KM udowodniły, że silniki o mniejszych mocach, wykorzystywane w konkretnych warunkach, sprawdzają się lepiej niż te z "górnej" półki.

Chodzi oczywiście o wynik ekonomiczny, który w trudnych czasach, dla niejednej firmy transportowej, może mieć decydujące znaczenie.

DSC08502Jednostka napędowa DC13 115 410 Euro 6 należy do drugiej genaracji "napędów" Scania spełniających normę Euro 6. Nowością w silniku 410 KM jest to, że układ oczyszczania spalin został oparty wyłącznie na selektywnej redukcji katalitycznie tzw. SCR. Niewielu producentów pojazdów może dziś pochwalić się tak prostą konstrukcją jednostek napędowych. Czy to rozwiązanie okaże się w pełni skuteczne i trwałe - to pokaże czas. Dziś najistotniejsze jest to, że obsługa serwisowa samochodu jest prostsza, czyli koszty eksploatacji pojazdu są niższe. Mniejsza jest też masa ciężarówki (o ok. 40 kg.).

Moc 410 KM (302 kW) to jedna niższych w segmencie pojazdów długodystansowych. Ekonomiczne wykorzystanie ciężarówek z niskimi mocami silników jest uzasadnione w trasach o mało zróżnicowanym ukształtowaniu terenu, bez dużej ilości stromych podjazdów. Tym większe było nasze zaciekawienie, gdy okazało się, że przedstawiciele Scania Polska zaproponowali jazdę testową, która miała przebiegać m.in. przez Górę Św. Anny - najbardziej długi podjazd na autostradzie A4. DC13
Trzynastolitrowa sześciocylindrowa jednostka napędowa Scania Streamline tylko pozornie może wydawać się słaba. Charakterystyka przebiegu mocy świadczy o tym, że z niskiej mocy można osiągnąć całkiem zadawalający parametry. Maksymalny moment obrotowy (2150 Nm) silnik osiąga w stałym zakresie 1000-1300 obr./min. Na uwagę zasługuje również fakt, że w nieco niższym zakresie 850-900 obrotów jednostka ta jest również bardzo elastyczna. Cecha ta może wydać się istotna, np. gdy tuż przy wierzchołku wzniesienia spadają obroty, nie chcemy obniżać przełożenia skrzyni biegów i wtaczamy się na szczyt siłą rozpędu.

DSC08536Warto korzystać z udogodnień jakie obecnie oferuje Scania. Jeden z dostępnych trybów zautomatyzowanej skrzyni biegów o nazwie Eco (AE) umożliwia szybką zmianę biegów i co ważne zmiana poszczególnych przełożeń następuje już przy 1400 obr./min. Dla porównania w trybie Power (AP) układ, zwiększając dynamikę pojazdu, może "przeciągnąć" obroty do wartości 1600-1700 obr./min.
Dwunastobiegowa zautomatyzowana skrzynia przekładniowa precyzyjnie współpracuje z aktywnym tempomatem. Jest to kolejna modyfikacja, jaką szwedzcy inżynierowie zastosowali w Scania Streamline. System Scania Active Pradiction umożliwia pokonywanie drogi o zróżnicowanej topografii terenu jadąc pojazdem całkowicie w trybie automatycznym. Dzięki mapom, które wykorzystuje Active Prediction możliwe jest bardzo DSC08533ekonomiczne pokonywanie drogi. System optymalnie dopiera przełożenia, precyzyjnie steruje dawką paliwa i utrzymuje pojazd na zadanej prędności. Kierowcy, którzy jeździli 420-konnymi pojazdami powinni jeszcze bardziej docenić moc nowego silnika. Obecnie jednostka 410 KM ma o 50 Nm wiekszy moment obrotowy niż starsza 420-konna konstrukcja.

Czterdziestotonowy zestaw wyposażony w 410-konny silnik z pewnością nie będzie demonem prędkości. Najbardziej optymalna prędkość dla tego pojazdu to wartość poniżej 84 km/h. Jednak pamiętajmy, że o czasie przejazdu, w mniejszym stopniu, powinna decydować moc silnika, ale umiejętna jazda i przewidywalność drogi.
Gdy będziemy delikatnie operować pedałem przyspieszenia Scania Streamline, z 410-konnym silnikiem, odwdzięczy nam się na prawdę niskim zużyciem paliwa. Nasz wynik 23,29 l/100 km z pewnością jest jeszcze do poprawienia.

DSC08609 Dla porządku podamy jeszcze osiagi innych 13-litrowych dwóch jednostek drugiej generacji Scania Euro 6. Pojazdy wyposażone w te silniki również uczestniczyły w naszym teście prasowym:

- Silnik DC 13 124 450 KM (331 kW przy 1900 obr./min.) Moment obrotowy 2350 w zakresie 1000-1300 obr./min.
- Silnik DC 13 125 490 KM (360 kW przy 1900 obr./min.) Moment obrotowy 2550 w zakresie 1000-1300 obr./min.

 

Scania G 410 KM - zobacz film

 

Michał Bąk

Przeczytaj też:
Powstanie projekt ciężarówki Scania zasilanej wodorem

Scania opracowuje projekt śmieciarki zasilanej ogniwami wodorowymi. Projekt powstaje w kooperacji z firmą Renova, która zajmuje się przetwarzaniem odpadów.

2000 dodatkowych ciężarówek LNG, 39 nowych stacji LNG, Unia Europejska częściowo finansuje plany

Konsorcja: Shell, DISA, Scania, IVECO i Nordsol tworzą razem konsorcjum o nazwie BioLNG Euronet, które ma rozwinąć napęd LNG w transporcie drogowym.

Co powiedział wiceprezes Scania podczas szczytu klimatycznego w Katowicach

Scania popiera stanowisko Komisji Europejskiej, która chce, aby do roku 2050 ciężarówki były całkowicie neutralne dla środowiska naturalnego.

Kierowca ciężarówki poparzony przez linię energetyczną domaga się odszkodowania

Podobny przypadek zdarzył się w Polsce. Kierowca podczas kiprowania nie zauważył linii energetycznej i podniesiona mulda dotknęła kabli.

Specjalna wersja Scanii S trafia do polskiego klienta

750-tysięczną Scanię otrzymała polska firma transportowa z okolic Stalowej Woli. Jubileuszowy ciągnik to Scania S450 King of the Road.

W Ołtarzewie pociąg Intercity wjechał w TIR-a

Dzisiaj po godz. 14 na przejeździe kolejowym w Ołtarzewie pociąg zahaczył o naczepę ciężarówki. Nie ma rannych, ale szkody są znaczne.

Pierwsze Scanie CNG na Litwie

Scania, wraz z firmą logistyczną Vlantana i dostawcą infrastruktury gazowej SG Dujos, zaprezentowała pierwszą na Litwie ciężarówkę napędzaną gazem ziemnym.

Bezpieczna ciężarówka Mercedes-Benz

Dziewięć na dziesięć z tych osób zdaje sobie sprawę z ograniczonej widoczności kierowców ciężarówek. 

Scania CNG śmieciarka

Scania Polska przekazała 2 ciężarówki CNG dla firmy Kom-Eko realizujące zadania komunalne w Lublinie.

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL