DAF wzmacnia pozycję na europejskim rynku ciężarówek
W 2010 r. firma DAF umocniła swoją pozycję na europejskim rynku ciężarówek. W klasie ciężkiej (powyżej 15 ton) DAF udało się osiągnąć udział w rynku EU na poziomie 15,2 proc.* Pod względem obrotów DAF zajmuje obecnie solidne trzecie miejsce wśród europejskich producentów ciężarówek i zbliża się do realizacji swojego średnioterminowego celu, jakim jest 20 proc. udział w rynku.
Dziesięć lat temu firma DAF była najmniejszą pod względem obrotów, spośród siedmiu producentów ciężarówek w segmencie ciężkim. Teraz, gdy udział w rynku sięgnął 15,2 proc. DAF jest już na trzecim miejscu (2009: 14,8 proc.). W Holandii, Belgii, Wielkiej Brytanii, Czechach, Polsce i na Węgrzech DAF jest liderem na rynku. W Niemczech i we Włoszech DAF to największa importowana marka.
W ubiegłym roku w 27 krajach Unii Europejskiej oraz w Norwegii i Szwajcarii zarejestrowano ponad 183 tys. ciężarówek w klasie powyżej 15 ton. To stanowi wzrost o ponad 9 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim, kiedy to zarejestrowano około 168 tys. ciężarówek. Szacuje się, że w 2011 roku sprzedaż na rynku samochodów ciężarowych powyżej 15 ton w Europie osiągnie poziom 220 tys. do 240 tys. sztuk.
Prawie we wszystkich krajach Unii Europejskiej DAF zanotowała wzrost w 2010 r. W Holandii udział w rynku, w klasie ciężkiej, zwiększył się z 33,3 do 34,7 proc., a w Belgii z 18,5 do 22,2 proc. W Niemczech, największym europejskim rynku ciężarówek, udział wzrósł z 10,6 do 11,1 proc., natomiast we Francji i Hiszpanii odpowiednio do 14,6 i 14,4 proc. Również w krajach Europy Środkowowschodniej DAF wzmocniła swoją pozycję. W Czechach udział w rynku dla klasy powyżej 15 ton wzrósł z 15,5 do 20,9 proc.
- Nasz sukces to rezultat nowoczesnej oferty produktów i bardzo profesjonalnej sieci dealerskiej. Nie mniej ważna jest jednak cała gama usług stojących za produktem, które gwarantują maksymalną sprawność pojazdu, niskie koszty eksploatacji i zadowolenie kierowcy w każdych warunkach. So to m.in. usługi finansowe PACCAR Financial, kontrakty naprawcze i serwisowe, a także usługi PACCAR Parts w zakresie serwisu realizowanego na poziomie 97 proc. oraz dostaw części na poziomie 99,98 proc. - powiedział Ron Bonsen, członek Zarządu DAF Truck N.V., odpowiedzialny za marketing i sprzedaż.
Pomimo bardzo nieśmiałego początku rok 2010 swoją końcówką zaskoczył nawet optymistów. Dzięki wzmożonym dostawom, poczynając od września 2010, segment pojazdów ciężkich osiągnął wzrost wynoszący prawie 50 proc. w porównaniu z rokiem 2009. Dostawy pojazdów w segmencie lekkim (6-16t) dały wzrost o niecałą jedną czwartą wyniku z 2009 r. Na uwagę zasługuje fakt, że miesiąc grudzień pokazał dwukrotny wzrost w porównaniu z grudniem 2009. Świadczy to o poprawiającej się koniunkturze na rynku transportowym. W segmencie powyżej 16t DMC marka DAF utrzymała pozycję lidera, poprawiając udział rynkowy z 19,6 proc. do 19,9 proc. Dostarczyliśmy 1839 pojazdów ciężkich oraz 100 pojazdów lekkich. Wynik ten z całą pewnością jest dowodem, że cała organizacja DAF ma: siłę, ducha, gotowość, jakość i odporność, by przetrwać najsilniejsze burze. Nasi dealerzy widzą perspektywę rozwoju i korzyści wynikające z pozycji DAF na rynku, co przekłada się na intensywną politykę inwestycyjną. W roku 2010 dealerzy DAF w Polsce zakończyli cztery inwestycje w Wyszkowie, Białymstoku, Rudzie Śląskiej i Ustroniu. Rozpoczęto realizację kolejnych 2 obiektów serwisowych, które oddane będą do użytku w roku 2011.
* Udział w rynku w 2010 roku dotyczy krajów Unii Europejskiej oraz Norwegii i Szwajcarii (EU 27+2).
Źródło: DAF Trucks Polska