Nowe Volvo FM
Volvo Trucks przedstawia swój nowy model Volvo FM. Oferując wyjątkową elastyczność zastosowań i efektywność transportu, pojazd ten spełnia potrzeby większości klientów.
Pośród jego nowych cech znajdują się udoskonalona kabina i przełomowy Aktywny Układ Kierowniczy Volvo, zapewniający absolutnie najwyższy poziom właściwości jezdnych.
- Nowe Volvo FM łatwo daje się przystosować do indywidualnych potrzeb. Posługując się terminologią piłkarską, można by określić FM mianem bezcennego, wszechstronnego gracza, który równie doskonale spisuje się na każdej pozycji - mówi Claes Nilsson, prezes Volvo Trucks. - Aktywny Układ Kierowniczy Volvo reprezentuje sobą najwyższy, światowy poziom innowacyjności. Pomaga kierowcy we wszystkich warunkach eksploatacyjnych, zapewniając mu większe bezpieczeństwo, komfort i radość z jazdy.
Unikatowy układ kierowniczy
Aktywny Układ Kierowniczy Volvo łączy w sobie konwencjonalny, hydrauliczny układ wspomagania z elektronicznie sterowanym silnikiem elektrycznym, zamontowanym na przekładni kierowniczej. Rozwiązanie to zapewnia kierowcy samochodu ciężarowego liczne korzyści:
• Przy małej prędkości jazdy kierowca może się zrelaksować, ponieważ kierowanie pojazdem nie męczy barków i rąk. Aktywny Układ Kierowniczy Volvo automatycznie ustawia koła w pozycji na wprost także podczas cofania.
• Układ automatycznie kompensuje efekt oddziaływania mocno wyprofilowanej (wypukłej) nawierzchni drogi lub bocznego wiatru, tak aby kierowca mógł po prostu utrzymywać kierunek jazdy na wprost, bez potrzeby kontrowania kierownicą.
• Stateczność kierunkowa pozwala kierowcy pozostawać rozluźnionym i jednocześnie w pełni panować nad pojazdem przy każdej prędkości.
• Układ tłumi szarpnięcia wywołane nierównościami drogi, takimi jak szczeliny czy ubytki nawierzchni.
Wyjątkowe doznania z jazdy
Źródłem znakomitych właściwości jezdnych jest także udoskonalone zawieszenie.
- Doznania podczas jazdy nowym Volvo FM są pochodną większości naszych ostatnio wprowadzonych innowacji. Dzięki większej stateczności poprzecznej, łatwiej jest utrzymywać kontrolę nad pojazdem. W modelu FM jest obecnie dostępna także funkcja I-See, umożliwiająca zmniejszenie zużycia paliwa nawet o pięć procent - wyjaśnia Claes Nilsson.
Trzy osie skrętne
Kolejnym nowym rozwiązaniem są podwozia z trzema osiami skrętnymi: jedną przednią i dwiema tylnymi w konfiguracji 8x2 Tridem oraz dwiema przednimi i jedną tylną w konfiguracji 8x2 z podwójną osią przednią.
- Takie konfiguracje zapewniają szczególnie mały promień skrętu, nie powodując "wrzynania się" opon w nawierzchnię drogi - rozwiązanie idealne podczas manewrowania na dziedzińcach gospodarstw rolnych i w innych ciasnych przestrzeniach - mówi Peter Frleta, ekspert od podwozi w Volvo Trucks.
Wysoko cenione zawieszenie A-Ride jest obecnie dostępne w połączeniu zarówno z hamulcami bębnowymi, jak i tarczowymi.
I-See oszczędza paliwo
Volvo Trucks wprowadza nowe technologie i nowe usługi, koncentrujące się redukcji kosztów transportu po stronie klienta. W Volvo FM jest dostępna zaktualizowana funkcja I-See - dodatek do skrzyni biegów I-Shift.
I-See została opracowana głównie z przeznaczeniem dla transportu długodystansowego i pozwala osiągnąć nawet 5-procentową redukcję zużycia paliwa. Rejestruje elektronicznie topografię drogi, po której porusza się samochód ciężarowy.
- W swojej rozszerzonej wersji, I-See potrafi także pobierać dane z innych pojazdów. Oznacza to, że kierowca może czerpać maksymalne korzyści z I-See nawet wówczas, gdy pokonuje daną trasę po raz pierwszy - wyjaśnia Anders Eriksson, menedżer ds. rozwoju I-See.
Zarejestrowane lub pobrane dane topograficzne stanowią podstawę dla automatycznej optymalizacji zmiany biegów, prędkości i użycia hamulców dodatkowych podczas ponownego przejazdu daną trasą.
Usługi zapewniające oszczędność paliwa
Innymi rozwiązaniami sprzyjającymi oszczędzaniu paliwa, dostępnymi dla kierowców Volvo są: system Dynafleet Paliwo i Środowisko, usługa Doradztwo Paliwowe i szkolenie w zakresie jazdy ekonomicznej.
- Wszystko to ma związek ze stylem jazdy - umiejętnością planowania przejazdu. Bez względu na doświadczenie kierowcy, zawsze istnieje możliwość poprawy w celu zwiększenia rentowności firmy transportowej - relacjonuje Jarkko Aine, odpowiedzialny za szkolenie kierowców i Doradztwo Paliwowe w Volvo Trucks.
Kierowca w zdecydowanym centrum uwagi
Wnętrze kabiny zaprojektowano z myślą o kierowcy. Rezultatem jest efektywne, ergonomiczne i bezpieczne miejsce pracy, jeszcze bardziej przestronne i obfitujące w schowki niż dotychczas.
Kabina jest posadowiona nisko na ramie podwozia, co oznacza wygodne wejście, z dwoma stopniami, i lepszą niż dotychczas widoczność ze stanowiska kierowcy - tę niską pozycję uwydatnia ciemny fragment pasa czołowego poniżej przedniej szyby.
Tak samo jak w Volvo FH, klasyczny znak firmowy Volvo został umieszczony wyżej, pod tuż pod przednią szybą.
- Kabina otrzymała nowy wygląd zewnętrzny, silnie akcentujący przynależność do rodziny Volvo. Wygląda na niższą, a przez to bardziej praktyczną. Z odchylonych do tyłu, łagodnie zaokrąglonych narożników emanuje sprawność aerodynamiczna. Tak więc, nowe FM w szczególnie atrakcyjny sposób wtapia się w ruch drogowy - mówi dyrektor ds. wzornictwa Rikard Orell.
Górna część ściany czołowej ma formę jednoczęściowej pokrywy, którą można łatwo otwierać. W pokrywę wbudowano praktyczny uchwyt. Po otwarciu, dolna część kraty wlotu powietrza staje się szerokim stopniem wejściowym, przydatnym np. podczas czyszczenia przedniej szyby.
Kabina jest wykonana ze stali o dużej wytrzymałości, dzięki czemu charakteryzuje się najwyższym poziomem jakości i zapewnia najbezpieczniejsze możliwe środowisko pracy, co zostało potwierdzone w testach przeprowadzonych zgodnie z najbardziej rygorystycznymi na świecie normami bezpieczeństwa.
Nowe reflektory główne
Także nowe reflektory główne, o charakterystycznym kształcie, podkreślają bliskie pokrewieństwo z nowym Volvo FH. Zarówno światła drogowe, jak i mijania, skuteczniej oświetlają drogę. Poprzez zintegrowanie w pojedynczych lampach zespolonych wszystkich funkcji oświetleniowych, w tym kierunkowskazów i przykuwających uwagę świateł dziennych, DRL (Daytime Running Lights), w kształcie litery "V", znacznie ułatwiono obsługę techniczną reflektorów.
Wygodne i funkcjonalne miejsce pracy
Dzięki opracowaniu całkowicie nowej deski rozdzielczej i szeregu innych, nowych elementów wyposażenia wnętrza kabiny, kierowca ma do swojej dyspozycji wygodniejsze i bardziej ergonomiczne miejsce pracy.
- Celem było stworzenie środowiska pracy, które pomoże klientom przyciągać absolutnie najlepszych kierowców. Udostępniamy im dobrze rozplanowane, logiczne otoczenie, ze wszystkimi elementami sterującymi znajdującymi się w zasięgu ręki - mówi Ulf Andreasson, menedżer ds. rozwoju kabin w Volvo Trucks.
Nowy fotel kierowcy może być pochylany do przodu o dodatkowe cztery stopnie, zaś jest jego oparcie ma grubość o 10 mm mniejszą niż dotychczas. Oznacza to większy zakres regulacji i możliwość przyjęcia wygodniejszej pozycji za kierownicą, zwłaszcza w przypadku wysokich kierowców.
Nowy kształt fotela skutkuje również skuteczniejszym podparciem części lędźwiowej i boków ciała, zaś rezultatem przeniesienia stacyjki na deskę rozdzielczą jest większa przestrzeń na nogi kierowcy.
Bezpieczniejsza jazda
Nowe Volvo FM może być wyposażone w Układ Ostrzegający o Niebezpieczeństwie Kolizji, wykorzystujący czujnik radarowy i kamerę.
- Układ ten w pierwszej kolejności ostrzega kierowcę, co w większości sytuacji wystarczy do zapobieżenia poważnemu wypadkowi - mówi Carl Johan Almqvist, dyrektor ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i produktów w Volvo Trucks.
Przednia belka przeciwnajazdowa ma lekką konstrukcję, ukształtowaną tak, by pochłaniała znaczną część energii wyzwalanej podczas zderzenia z lżejszym pojazdem.
Łatwiejszy załadunek z pomocą zdalnego sterowania
Lista wyposażenia dodatkowego Volvo FM obejmuje system ułatwiający kierowcy pracę także na zewnątrz pojazdu.
- Z pomocą naszego bezprzewodowego pilota zdalnego sterowania, kierowca może na bieżąco obserwować ciężar ładunku i jego rozmieszczenie na platformie ładunkowej. Pilot zdalnego sterowania pozwala również na sterowanie różnymi funkcjami, bez konieczności częstego wchodzenia i wychodzenia z kabiny - mówi Samuel Nerdal, menedżer produktu ds. systemów elektrycznych i elektronicznych w Volvo Trucks.
Zdalne sterowanie za pomocą nowej aplikacji mobilnej
Kolejnym przydatnym dla kierowców, nowym rozwiązaniem jest aplikacja "MyTruck" na telefony komórkowe, umożliwiająca monitorowanie i sterowanie niektórymi funkcjami samochodu ciężarowego z dowolnego miejsca.
Maksymalna dyspozycyjność
Volvo słynie z najwyższej jakości - nowe Volvo FM przeszło kompleksowy, wyczerpujący program badań i testów, odzwierciedlający rzeczywiste warunki jego użytkowania.
Najwyższa jakość w połączeniu z możliwością wyposażenia pojazdu w moduł telematyki, umożliwiający monitorowanie zużycia i stanu niektórych kluczowych podzespołów, oznacza, że Volvo Trucks może proponować klientowi Złoty Kontrakt Serwisowy wraz z gwarancją maksymalnej dyspozycyjności.
- Stacja obsługi ma możliwość monitorowania rzeczywistego stopnia zużycia poszczególnych elementów pojazdu, za pośrednictwem komputera. W rezultacie, stacja obsługi może z odpowiednio dużym wyprzedzeniem skontaktować się z firmą transportową i umówić wizytę pojazdu w serwisie w najdogodniejszym terminie - wyjaśnia Christian Gustavsson, dyrektor ds. obsługi serwisowej w Volvo Trucks.
Kompletna gama silników Euro 6
Nowe Volvo FM trafia na rynek wraz z bogatą gamą silników 11- i 13-litrowych, spełniających normę emisji spalin Euro 6, która wejdzie w życie z początkiem 2014 r. Silnik D13 jest dostępny w wariantach o mocy o 420 do 500 KM, zaś silnik D11 - w wariantach o mocy od 330 do 450 KM.
- Udoskonaliliśmy naszą technologię selektywnej redukcji katalitycznej (SCR). Nowe jednostki napędowe Euro 6 oferują wysokie osiągi i jednocześnie doskonałą ekonomikę paliwową - podkreśla Astrid Drewsen, menedżer produktu ds. silników w Volvo Trucks.
Pierwsza publiczna odsłona Volvo FM odbyła się na Wystawie Pojazdów Użytkowych w Birmingham, w kwietniu 2013 r. Produkcja nowego Volvo FM z przeznaczeniem na rynek europejski rozpocznie się we wrześniu 2013 r.
4trucks.pl / Volvo Trucks