Nowe Volvo FM

Nowe Volvo FM

Volvo Trucks przedstawia swój nowy model Volvo FM. Oferując wyjątkową elastyczność zastosowań i efektywność transportu, pojazd ten spełnia potrzeby większości klientów.

Pośród jego nowych cech znajdują się udoskonalona kabina i przełomowy Aktywny Układ Kierowniczy Volvo, zapewniający absolutnie najwyższy poziom właściwości jezdnych.

- Nowe Volvo FM łatwo daje się przystosować do indywidualnych potrzeb. Posługując się terminologią piłkarską, można by określić FM mianem bezcennego, wszechstronnego gracza, który równie doskonale spisuje się na każdej pozycji - mówi Claes Nilsson, prezes Volvo Trucks. - Aktywny Układ Kierowniczy Volvo reprezentuje sobą najwyższy, światowy poziom innowacyjności. Pomaga kierowcy we wszystkich warunkach eksploatacyjnych, zapewniając mu większe bezpieczeństwo, komfort i radość z jazdy.

Unikatowy układ kierowniczy
Aktywny Układ Kierowniczy Volvo łączy w sobie konwencjonalny, hydrauliczny układ wspomagania z elektronicznie sterowanym silnikiem elektrycznym, zamontowanym na przekładni kierowniczej. Rozwiązanie to zapewnia kierowcy samochodu ciężarowego liczne korzyści:
• Przy małej prędkości jazdy kierowca może się zrelaksować, ponieważ kierowanie pojazdem nie męczy barków i rąk. Aktywny Układ Kierowniczy Volvo automatycznie ustawia koła w pozycji na wprost także podczas cofania.
• Układ automatycznie kompensuje efekt oddziaływania mocno wyprofilowanej (wypukłej) nawierzchni drogi lub bocznego wiatru, tak aby kierowca mógł po prostu utrzymywać kierunek jazdy na wprost, bez potrzeby kontrowania kierownicą.
• Stateczność kierunkowa pozwala kierowcy pozostawać rozluźnionym i jednocześnie w pełni panować nad pojazdem przy każdej prędkości.
• Układ tłumi szarpnięcia wywołane nierównościami drogi, takimi jak szczeliny czy ubytki nawierzchni.

Wyjątkowe doznania z jazdy
Źródłem znakomitych właściwości jezdnych jest także udoskonalone zawieszenie.
- Doznania podczas jazdy nowym Volvo FM są pochodną większości naszych ostatnio wprowadzonych innowacji. Dzięki większej stateczności poprzecznej, łatwiej jest utrzymywać kontrolę nad pojazdem. W modelu FM jest obecnie dostępna także funkcja I-See, umożliwiająca zmniejszenie zużycia paliwa nawet o pięć procent - wyjaśnia Claes Nilsson.

Trzy osie skrętne
Kolejnym nowym rozwiązaniem są podwozia z trzema osiami skrętnymi: jedną przednią i dwiema tylnymi w konfiguracji 8x2 Tridem oraz dwiema przednimi i jedną tylną w konfiguracji 8x2 z podwójną osią przednią.
- Takie konfiguracje zapewniają szczególnie mały promień skrętu, nie powodując "wrzynania się" opon w nawierzchnię drogi - rozwiązanie idealne podczas manewrowania na dziedzińcach gospodarstw rolnych i w innych ciasnych przestrzeniach - mówi Peter Frleta, ekspert od podwozi w Volvo Trucks.
Wysoko cenione zawieszenie A-Ride jest obecnie dostępne w połączeniu zarówno z hamulcami bębnowymi, jak i tarczowymi.

I-See oszczędza paliwo
Volvo Trucks wprowadza nowe technologie i nowe usługi, koncentrujące się redukcji kosztów transportu po stronie klienta. W Volvo FM jest dostępna zaktualizowana funkcja I-See - dodatek do skrzyni biegów I-Shift.
I-See została opracowana głównie z przeznaczeniem dla transportu długodystansowego i pozwala osiągnąć nawet 5-procentową redukcję zużycia paliwa. Rejestruje elektronicznie topografię drogi, po której porusza się samochód ciężarowy.
- W swojej rozszerzonej wersji, I-See potrafi także pobierać dane z innych pojazdów. Oznacza to, że kierowca może czerpać maksymalne korzyści z I-See nawet wówczas, gdy pokonuje daną trasę po raz pierwszy - wyjaśnia Anders Eriksson, menedżer ds. rozwoju I-See.
Zarejestrowane lub pobrane dane topograficzne stanowią podstawę dla automatycznej optymalizacji zmiany biegów, prędkości i użycia hamulców dodatkowych podczas ponownego przejazdu daną trasą.

Usługi zapewniające oszczędność paliwa
Innymi rozwiązaniami sprzyjającymi oszczędzaniu paliwa, dostępnymi dla kierowców Volvo są: system Dynafleet Paliwo i Środowisko, usługa Doradztwo Paliwowe i szkolenie w zakresie jazdy ekonomicznej.
- Wszystko to ma związek ze stylem jazdy - umiejętnością planowania przejazdu. Bez względu na doświadczenie kierowcy, zawsze istnieje możliwość poprawy w celu zwiększenia rentowności firmy transportowej - relacjonuje Jarkko Aine, odpowiedzialny za szkolenie kierowców i Doradztwo Paliwowe w Volvo Trucks.

Kierowca w zdecydowanym centrum uwagi
Wnętrze kabiny zaprojektowano z myślą o kierowcy. Rezultatem jest efektywne, ergonomiczne i bezpieczne miejsce pracy, jeszcze bardziej przestronne i obfitujące w schowki niż dotychczas.

Kabina jest posadowiona nisko na ramie podwozia, co oznacza wygodne wejście, z dwoma stopniami, i lepszą niż dotychczas widoczność ze stanowiska kierowcy - tę niską pozycję uwydatnia ciemny fragment pasa czołowego poniżej przedniej szyby.

Tak samo jak w Volvo FH, klasyczny znak firmowy Volvo został umieszczony wyżej, pod tuż pod przednią szybą.
- Kabina otrzymała nowy wygląd zewnętrzny, silnie akcentujący przynależność do rodziny Volvo. Wygląda na niższą, a przez to bardziej praktyczną. Z odchylonych do tyłu, łagodnie zaokrąglonych narożników emanuje sprawność aerodynamiczna. Tak więc, nowe FM w szczególnie atrakcyjny sposób wtapia się w ruch drogowy - mówi dyrektor ds. wzornictwa Rikard Orell.

Górna część ściany czołowej ma formę jednoczęściowej pokrywy, którą można łatwo otwierać. W pokrywę wbudowano praktyczny uchwyt. Po otwarciu, dolna część kraty wlotu powietrza staje się szerokim stopniem wejściowym, przydatnym np. podczas czyszczenia przedniej szyby.

Kabina jest wykonana ze stali o dużej wytrzymałości, dzięki czemu charakteryzuje się najwyższym poziomem jakości i zapewnia najbezpieczniejsze możliwe środowisko pracy, co zostało potwierdzone w testach przeprowadzonych zgodnie z najbardziej rygorystycznymi na świecie normami bezpieczeństwa.

Volvo FM 2   Volvo FM 3

Nowe reflektory główne
Także nowe reflektory główne, o charakterystycznym kształcie, podkreślają bliskie pokrewieństwo z nowym Volvo FH. Zarówno światła drogowe, jak i mijania, skuteczniej oświetlają drogę. Poprzez zintegrowanie w pojedynczych lampach zespolonych wszystkich funkcji oświetleniowych, w tym kierunkowskazów i przykuwających uwagę świateł dziennych, DRL (Daytime Running Lights), w kształcie litery "V", znacznie ułatwiono obsługę techniczną reflektorów.

Wygodne i funkcjonalne miejsce pracy
Dzięki opracowaniu całkowicie nowej deski rozdzielczej i szeregu innych, nowych elementów wyposażenia wnętrza kabiny, kierowca ma do swojej dyspozycji wygodniejsze i bardziej ergonomiczne miejsce pracy.
- Celem było stworzenie środowiska pracy, które pomoże klientom przyciągać absolutnie najlepszych kierowców. Udostępniamy im dobrze rozplanowane, logiczne otoczenie, ze wszystkimi elementami sterującymi znajdującymi się w zasięgu ręki - mówi Ulf Andreasson, menedżer ds. rozwoju kabin w Volvo Trucks.
Nowy fotel kierowcy może być pochylany do przodu o dodatkowe cztery stopnie, zaś jest jego oparcie ma grubość o 10 mm mniejszą niż dotychczas. Oznacza to większy zakres regulacji i możliwość przyjęcia wygodniejszej pozycji za kierownicą, zwłaszcza w przypadku wysokich kierowców.
Nowy kształt fotela skutkuje również skuteczniejszym podparciem części lędźwiowej i boków ciała, zaś rezultatem przeniesienia stacyjki na deskę rozdzielczą jest większa przestrzeń na nogi kierowcy.

Bezpieczniejsza jazda
Nowe Volvo FM może być wyposażone w Układ Ostrzegający o Niebezpieczeństwie Kolizji, wykorzystujący czujnik radarowy i kamerę.
- Układ ten w pierwszej kolejności ostrzega kierowcę, co w większości sytuacji wystarczy do zapobieżenia poważnemu wypadkowi - mówi Carl Johan Almqvist, dyrektor ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i produktów w Volvo Trucks.
Przednia belka przeciwnajazdowa ma lekką konstrukcję, ukształtowaną tak, by pochłaniała znaczną część energii wyzwalanej podczas zderzenia z lżejszym pojazdem.

Łatwiejszy załadunek z pomocą zdalnego sterowania
Lista wyposażenia dodatkowego Volvo FM obejmuje system ułatwiający kierowcy pracę także na zewnątrz pojazdu.
- Z pomocą naszego bezprzewodowego pilota zdalnego sterowania, kierowca może na bieżąco obserwować ciężar ładunku i jego rozmieszczenie na platformie ładunkowej. Pilot zdalnego sterowania pozwala również na sterowanie różnymi funkcjami, bez konieczności częstego wchodzenia i wychodzenia z kabiny - mówi Samuel Nerdal, menedżer produktu ds. systemów elektrycznych i elektronicznych w Volvo Trucks.

Zdalne sterowanie za pomocą nowej aplikacji mobilnej
Kolejnym przydatnym dla kierowców, nowym rozwiązaniem jest aplikacja "MyTruck" na telefony komórkowe, umożliwiająca monitorowanie i sterowanie niektórymi funkcjami samochodu ciężarowego z dowolnego miejsca.

Maksymalna dyspozycyjność
Volvo słynie z najwyższej jakości - nowe Volvo FM przeszło kompleksowy, wyczerpujący program badań i testów, odzwierciedlający rzeczywiste warunki jego użytkowania.
Najwyższa jakość w połączeniu z możliwością wyposażenia pojazdu w moduł telematyki, umożliwiający monitorowanie zużycia i stanu niektórych kluczowych podzespołów, oznacza, że Volvo Trucks może proponować klientowi Złoty Kontrakt Serwisowy wraz z gwarancją maksymalnej dyspozycyjności.
- Stacja obsługi ma możliwość monitorowania rzeczywistego stopnia zużycia poszczególnych elementów pojazdu, za pośrednictwem komputera. W rezultacie, stacja obsługi może z odpowiednio dużym wyprzedzeniem skontaktować się z firmą transportową i umówić wizytę pojazdu w serwisie w najdogodniejszym terminie - wyjaśnia Christian Gustavsson, dyrektor ds. obsługi serwisowej w Volvo Trucks.

Kompletna gama silników Euro 6
Nowe Volvo FM trafia na rynek wraz z bogatą gamą silników 11- i 13-litrowych, spełniających normę emisji spalin Euro 6, która wejdzie w życie z początkiem 2014 r. Silnik D13 jest dostępny w wariantach o mocy o 420 do 500 KM, zaś silnik D11 - w wariantach o mocy od 330 do 450 KM.
- Udoskonaliliśmy naszą technologię selektywnej redukcji katalitycznej (SCR). Nowe jednostki napędowe Euro 6 oferują wysokie osiągi i jednocześnie doskonałą ekonomikę paliwową - podkreśla Astrid Drewsen, menedżer produktu ds. silników w Volvo Trucks.

Pierwsza publiczna odsłona Volvo FM odbyła się na Wystawie Pojazdów Użytkowych w Birmingham, w kwietniu 2013 r. Produkcja nowego Volvo FM z przeznaczeniem na rynek europejski rozpocznie się we wrześniu 2013 r.


4trucks.pl / Volvo Trucks

Przeczytaj też:
Volvo Trucks z nowymi silnikami do modeli ciężarówek FH FM i FMX

Volvo Trucks zaprezentowało zmodernizowane silniki wysokoprężne D11 i D13 do samochodów ciężarowych Volvo FH, FM i FMX.

Ile za wysoka ile za szeroka? Jakie mają być wymiary zestawu ciężarowego?

Zwykle bywa jednak tak, że policja, gdy zatrzyma ciężarówkę do kontroli, potrafi coś znaleźć. W tych dwóch przypadkach nie chodziło o wiele.

25 elektrycznych ciężarówek Volvo będzie dostępnych w wynajmie

Niemiecka firma zajmująca się wynajmem pojazdów użytkowych będzie oferować swoim klientom 25 w pełni elektrycznych pojazdów Volvo FL Electric.

Pierwsze nowe Volvo FM LNG trafiły do polskiej firmy

Firma Bisek Asfalt zakupiła dwie nowe ciężarówki Volvo FM zasilane gazem ziemnym LNG. jest zapowiedź poszerzenia floty o więcej tego typu samochodów.

Złote Volvo FH zamówiła jedna z firm transportowych

Z okazji 50 lecia działalności firma zafundowała sobie wyjątkowy prezent - złote Volvo FH.

6 autonomicznych ciężarówek Volvo rozpocznie pracę w kopalni

Autonomiczne ciężarówki Volvo FH będą pracować w kopalni odkrywkowej przy transporcie wapienia.

Nowe normy emisji CO2 dla samochodów ciężarowych

Parlament Europejski przegłosował nowe normy emisji spalin dla ciężarówek.

Ciężarówka Volvo F89 z niesamowitą historią

Emerytowany kierowca Mike ma 70 lat. Jego Volvo F89 od ponad 18 lat służy mu do transportu dwóch zabytkowych łodzi. Zestaw jeździ po całej Europie.

Volvo Trucks szkoli kierowców w Afryce

Volvo Group w Afryce Południowej zainwestowało 1.9 mln. w zaawansowany rozwój i szkolenia bezrobotnych kierowców pojazdów użytkowych.

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL