Drogowe bariery ochronne ratują życie

Drogowe bariery ochronne ratują życie

Bariery ochronne stawia się przy drogach nie dla ozdoby. To istotne urządzenie bezpieczeństwa, któremu poświęca się coraz więcej uwagi.

Zwłaszcza po pamiętnym wypadku Roberta Kubicy w 2011 r., który podczas rajdu we Włoszech uderzył w barierę, a ta wbiła się w jego auto.

Aby bariery spełniały swoją funkcję ochronną, muszą być wykonane zgodnie ze sztuką i spełniać wymogi określone europejską normą EN 1317. Wbrew pozorom bezpieczna bariera nie powinna być zbyt sztywna ani całkiem niepodatna na odkształcenia. Wręcz przeciwnie - powinna się dać odkształcić i przemieścić i nakierować auto na pierwotny tor ruchu. Głównym elementem bariery jest prowadnica, która podczas zderzenia prowadzi samochód. Jeśli jest dobrej jakości i prawidłowo zamocowana, nie powinna pęknąć.

Po pierwsze - bezpieczeństwo
Stosując się do potrzeb projektantów i wymogów normy europejskiej, GDDKiA przygotowała projekt wytycznych w sprawie stosowania barier ochronnych na drogach krajowych. Po konsultacjach z producentami, 23 kwietnia 2010 r. Dyrektor Generalny Lech Witecki podpisał w tej sprawie zarządzenie. Jego celem jest ujednolicenie zasad stosowania drogowych barier ochronnych na drogach krajowych w celu zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach oraz w ich bezpośrednim sąsiedztwie. Wytyczne są stosowane do dróg krajowych oraz innych, których budowa lub przebudowa jest realizowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.
Dokument ten określa metody sprawdzania konieczności zastosowania barier ochronnych w zależności od miejsc zagrożeń i od parametrów ruchu drogowego oraz określa wartości parametrów funkcjonalnych barier i ich usytuowania na drodze.

Zakres wytycznych obejmuje:
• zabezpieczenie miejsc zagrożeń przy budowie, przebudowie dróg krajowych oraz odcinków dróg, które nie są drogami krajowymi, ale których budowa lub przebudowa są realizowane przez GDDKiA;
• zabezpieczenie nowych miejsc obszarów zagrożeń i przeszkód, które powstały na drogach po wejściu w życie wytycznych;
• odnowy barier ochronnych, które z powodu użytkowania utraciły swoje cechy funkcjonalne (naprawa barier ochronnych z powodu uszkodzeń spowodowanych uderzeniem w nie pojazdów nie stanowi odnowy w rozumieniu niniejszych wytycznych);
• zabezpieczenie miejsc szczególnie niebezpiecznych na drogach istniejących, w tym miejsc i odcinków koncentracji wypadków na drogach istniejących.

Testy na poligonie
Wspomniana norma europejska stawia wysokie wymagania producentom barier, które najpierw trzeba poddać odpowiedniemu testowaniu. W Polsce takie testy odbywają się na specjalnym poligonie w Inowrocławiu pod okiem specjalistów z Instytutu Badawczego Dróg i Mostów oraz Instytutu Badawczego Ochronnych Systemów. Zgodnie z normą PN-EN 1317 bariery ochronne w zależności od ich poziomu powstrzymywania muszą wytrzymać uderzenia samochodów o różnych masach od 900 kg do 38 000 kg poruszających się z prędkością od 65 km/h do 110 km/godz. Uderzających w barierę pod kątem 8 do 20 stopni. Każdego roku na poligonie wykonuje się po kilkadziesiąt testów, poddając badaniom zderzeniowym kilkadziesiąt pojazdów. Bariery ochronne w czasie zderzeń odkształcają się. Im bardziej, tym lepiej dla bezpieczeństwa osób poruszających się pojazdem. Oczywiście, wytrzymałość takiej konstrukcji też ma swoje granice.

Złoty medal za wynalazek
W ostatnim czasie projektanci z Instytutu Badawczego Dróg i Mostów skonstruowali aktywną inteligentną barierę drogową i mostową, która zyskała uznanie również poza granicami kraju. Jesienią 2012 r. na międzynarodowych targach INNOVA w Brukseli wynalazek polskich inżynierów zdobył zloty medal z wyróżnieniem. Inteligentna bariera wyposażona jest w układy elektroniczne i w przeciwieństwie do stosowanych aktualnie ochronnych systemów pasywnych, w sposób inteligentny dostosowuje swój poziom powstrzymywania do pojazdów o rożnej masie. System wykrywania siły uderzenia sprawia, że bariera skutecznie powstrzyma zarówno autobus o masie 13 t, jadący z prędkością 70 km/h, jak i auto o masie 900 kg, poruszające się z prędkością 100 km/h. Badacze ustalili, że taka konstrukcja jest o 20-30 proc. bardziej bezpieczna dla lekkich samochodów, niż bariera tradycyjna. Testy wykazały, że w przypadku uderzenia pojazdu w taka barierę pozostaje on uszkodzony w mniejszym stopniu i występują mniejsze obrażenia u pasażerów czy kierowcy.


4trucks.pl / Drogi Zaufania

Przeczytaj też:
eToll - zmiana opłat za samochody ciężarowe na 2024 rok Zmiana wysokości stawek opłaty elektronicznej od 1 stycznia 2024 r.
Co w najbliższym czasie poprawi się na drogach - sprawdzamy Cały Program to ponad 800 km nowych dróg, które wyprowadzą ciężki ruch z miast i mniejszych miejscowości.
Ułatwienia dla kierowców na Zakopiance i w okolicy A4 Już tylko kilkadziesiąt godzin dzieli nas do otwarcia wyczekiwanego tunelu w ciągu drogi ekspresowej S7 wydrążonego pod górą Luboń Mały na Zakopiance.
Takiego transportu jeszcze nie było... Transport będzie się poruszał z maksymalną prędkością 10 km/h. Z uwagi na gabaryty i planowaną prędkość jeden przejazd będzie trwał ok. 20-25 dni. Ostatni z transportów dotrze na plac budowy najpóźniej z końcem stycznia przyszłego roku.
Droga ekspresowa S19 Via Carpatia ma nowy odcinek W ostatnich dniach kwietnia GDDKiA oddała do ruchu ostatni element szlaku Via Carpatia pomiędzy granicą województw lubelskiego i podkarpackiego a Rzeszowem odcinek Zdziary - Rudnik nad Sanem.
Na A4 znowu będzie drożej Zgodnie z wnioskiem złożonym do Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, koncesjonariusz autostrady A4 Katowice-Kraków planuje od 4 lipca br. zmienić stawki opłat za przejazdy dla wszystkich kategorii pojazdów.
Taniej, szybciej i wygodniej na odcinku A4 Katowice-Kraków. Poznaj A4Go Skorzystanie z oferowanych przez Stalexport Autostradę Małopolską automatycznych form płatności wiąże się z wieloma korzyściami.  
Uwaga kierowcy. Alarm dotyczący huraganu w Niemczech. Istnieje zagrożenie życia Już dziś po południu w północnych Niemczej jest spodziewany Huragan Sabine. W ciągu jutrzejszego dnia Sabine rozprzestrzeni się na całą północ i centrum Niemiec.
Zmiana oznakowani dróg szybkiego ruchu w Polsce GDDKiA opracowuje projekt zmian oznakowania dróg szybkiego ruchu i wdrożyła je na wybranych 46 odcinkach nowych dróg.