DAF wprowadza na rynek nowe serie pojazdów LF i CF w wersjach Euro 6

DAF wprowadza na rynek nowe serie pojazdów LF i CF w wersjach Euro 6

Podczas targów Birmingham Truck Show, które odbyły się 9-11 kwietnia 2013 roku, firma DAF zaprezentowała nowe modele LF i CF w wersjach Euro 6.

Nowe pojazdy DAF LF i CF Euro 6 zostały opracowane z myślą o zapewnieniu maksymalnej wydajności transportu, niskich kosztach eksploatacji oraz optymalnej wydajności pojazdu. Nowy LF Euro 6 do transportu dystrybucyjnego i nowy CF Euro 6 do szerokiego zakresu zastosowań są wyposażone w nowe podwozia, nowe układy napędowe oraz zaprojektowane od nowa wnętrza i stylistykę zewnętrzną, która podkreśla podobieństwo do nowego modelu XF. Nowe pojazdy LF i CF Euro 6 to idealne, najbardziej wydajne rozwiązania do zastosowań transportowych, wyznaczające nowy standard w swoich klasach.

- Wprowadzenie na rynek nowych modeli LF i CF to dla firmy DAF premiera nowej gamy wydajnych pojazdów Euro 6 - powiedział Harrie Schippers, prezes firmy DAF Trucks. - Wprowadzenie nowych pojazdów to znacząca inwestycja zrealizowana w ramach strategicznego planu rozwoju firmy. Projekt Euro 6 to największe i najbardziej inwestochłonne wdrożenie nowych modeli zrealizowane w 85-letniej historii DAF.

Nowe pojazdy LF i CF Euro 6: zaprojektowane z myślą o najwyższej jakości i maksymalnej wydajności

Atrakcyjna stylistyka z wyraźnymi nawiązaniami do innych serii pojazdów
Podczas opracowywania nowych modeli LF i CF firma DAF wyraźnie inspirowała się walorami cieszącego się ogromnym uznaniem pojazdu XF Euro 6. Odzwierciedla to atrakcyjna stylistyka elementów zewnętrznych. Widoczny, zintegrowany górny i dolny grill wyraźnie nawiązuje do innych modeli marki, podobnie jak umieszczony centralnie panel chromowany z logo DAF. W nowych modelach Euro 6 zarówno serii LF, jak i CF przedni zderzak został zaprojektowany zupełnie od nowa. Zaawansowana konstrukcja przodu pojazdów przyczynia się do lepszego chłodzenia silnika oraz zapewnia optymalne właściwości aerodynamiczne. Nowe pojazdy LF i CF zostały również wyposażone w nowe, atrakcyjne reflektory przednie. W modelu CF zintegrowano w nich oferowane w ramach wyposażenia standardowego światła do jazdy dziennej zapewniające doskonałą widzialność w porze dziennej. Wyjątkowe reflektory główne DAF w technologii LED są dostępne opcjonalnie. Nowością są również opcjonalne reflektory doświetlające zakręty montowane w zderzaku. Świecą one w kierunku jazdy podczas manewrowania i skręcania, dzięki czemu przyczyniają się do większego poziomu bezpieczeństwa.

Kabiny modeli DAF LF i CF słyną z przestronnych wnętrz i niezrównanego komfortu. Nowe pojazdy LF i CF Euro 6 zapewniają kierowcom bardzo wygodną pozycję siedzącą dzięki nowej generacji foteli o jeszcze szerszym zakresie regulacji. Elegancka tapicerka foteli w atrakcyjnym odcieniu szarości doskonale współgra z nową kolorystyką wnętrza z jasnymi i ciemnymi elementami w kolorach beżowym, szarym i czarnym. Zostały one precyzyjnie dobrane w celu utworzenia przyjaznego otoczenia i zapewnienia świeżego wyglądu wnętrza nawet po wielu latach intensywnego użytkowania, co jest niezwykle ważne dla wartości odsprzedażnej pojazdów DAF.

Całkowicie nowa jest również kierownica, identyczna jak w modelu XF. Jest w pełni regulowana i wyposażona w sporą liczbę przycisków. Po lewej stronie znajdują się elementy sterujące systemu informacyjnego/audio (radio i telefon), a z prawej znalazło się miejsce dla wszystkich funkcji związanych z prędkością, takich jak tempomat i ogranicznik prędkości podczas zjazdu ze wzniesienia. Dostępny opcjonalnie, nowy, całkowicie zintegrowany system telefoniczny (DAF TruckPhone) można również obsługiwać z kierownicy.

Nowa deska rozdzielcza z systemem Driver Performance Assistant
Deska rozdzielcza nowego modelu LF została zaprojektowana zupełnie od nowa, a deska rozdzielcza modelu CF została przeprojektowana z myślą o zapewnieniu idealnego dostępu do wszystkich elementów sterujących. Przełączniki zostały pogrupowane według funkcji w celu zapewnienia jak najprostszej obsługi. Nowe pojazdy LF i CF zostały wyposażone w identyczny, elektroniczny zestaw wskaźników jak w modelu XF, włącznie z eleganckim, aluminiowym wykończeniem.

W centralnej części deski rozdzielczej umieszczono 5-calowy wyświetlacz utrzymany w jasnej tonacji kolorystycznej, na którym w 32 językach wyświetlane są wszystkie najważniejsze informacje na temat pracy silnika i pojazdu. Ponadto są tam prezentowane wskazówki dla kierowcy dotyczące prowadzenia pojazdu w najbardziej ekonomiczny sposób. W konsolach środkowych nowych modeli LF i CF zastosowano odpowiednio dwa i trzy gniazda DIN. Doskonale nadają się one do zamontowania nowego modułu Truck Navigation Radio (TNR) (w formacie 2xDIN), który poza radioodbiornikiem/odtwarzaczem CD zawiera również nawigację dla samochodów ciężarowych i złącze USB.

Wydajne układy napędowe zgodne z normą Euro 6
W gamie pojazdów nowej serii LF i CF Euro 6 znajdzie się pojazd do każdego zastosowania, o czym doskonale świadczy szeroki wachlarz wydajnych układów napędowych z najnowocześniejszymi silnikami PACCAR (PX-5, PX-7, MX-11 i MX-13) o mocy od 112 kW (150 KM) do 375 kW (510 KM). Nowe jednostki napędowe PACCAR posiadają całkowicie nowy blok silnika i są wyposażone w niezwykle zaawansowaną technologię wtrysku paliwa common rail, turbosprężarkę ze zmienną geometrią i szereg kompleksowych elementów sterujących w celu zapewnienia najwyższej wydajności. Aby osiągnąć zgodność z wymagającymi parametrami normy Euro 6 przy jednoczesnym zapewnieniu najniższego zużycia paliwa, w modelach LF i CF zastosowano recyrkulację spalin równolegle z technologią SCR i filtrem cząstek stałych zaprojektowanym tak, aby maksymalnie wykorzystać regenerację pasywną.

Nowe silniki PACCAR są bardzo ekologiczne i zapewniają najlepsze w klasie parametry w zakresie wydajności, zużycia paliwa, niezawodności oraz trwałości. Zużycie paliwa w pojazdach Euro 6 jest tak niskie jak w niezwykle konkurencyjnych modelach Euro 5 (ATe). Duże miski olejowe umożliwiają stosowanie wydłużonych okresów między obsługowych (LF: maks. 60 000 km, CF: maks. 150 000 km) w celu zapewnienia maksymalnego współczynnika wykorzystania pojazdu.

Liczne innowacje
Mimo, iż nowe silniki PACCAR PX-5, PX-7, MX-11 i MX-13 różnią się pod względem konstrukcji, zastosowano w nich kilka wspólnych, niezwykle ważnych innowacji. Wszystkie wyposażone są w pojedynczy pasek wieloklinowy, napędzany bezpośrednio z wału korbowego bez napędu pośredniego, co przyczynia się do obniżenia kosztów obsługi, zwiększenia niezawodności oraz zmniejszenia zarówno masy własnej, jak i zużycia paliwa. Niższą masę oraz mniejszą emisją hałasu udało się uzyskać dzięki misce olejowej z syntetycznego materiału. W silnikach PACCAR MX-11 i MX-13 filtr paliwa i separator wody z automatycznym spustem zostały połączone w pojedynczy moduł zamontowany bezpośrednio na silniku w celu ułatwienia wykonywania czynności obsługowych. Ponadto połączona z filtrem oleju w pojedynczy moduł chłodnica oleju została wykonana ze stali nierdzewnej, dzięki czemu jest jeszcze bardziej wytrzymała. Rozwiązaniem wyjątkowym w branży samochodów ciężarowych są zaprojektowane z myślą o zapewnieniu maksymalnej niezawodności wiązki przewodów obudowane specjalną pianką.

Wysokie osiągi
Nowe silniki PACCAR Euro 6 zapewniają wyjątkowe osiągi dzięki wysokiemu momentowi obrotowemu dostępnemu w szerokim zakresie prędkości obrotowej, nawet przy jej niskim poziomie.

Zależnie od modelu, nowe pojazdy LF i CF są wyposażane standardowo w 5-, 6-, 9- lub 12-biegowe przekładnie manualne. W przypadku pojazdów CF opcjonalnie dostępna jest skrzynia 16-biegowa oraz zautomatyzowane przekładnie AS Tronic w wariantach 6-, 12- i 16-biegowych. 12- i 16-biegowe skrzynie AS Tronic są wyposażone w szereg funkcji wyjątkowych dla pojazdów DAF, takich jak EcoRoll (umożliwiająca kontrolowany zjazd ze wzniesienia przy rozłączonym sprzęgle z wykorzystaniem naturalnego pędu) oraz Fast Shift do szybszego redukowania biegów górnego zakresu bez rozłączania sprzęgła w celu zapewnienia maksymalnej wydajności. Dzięki opracowanemu zupełnie od nowa oprogramowaniu i nowym czujnikom praca skrzyni biegów i sprzęgła jest lepiej dopasowana, a samo sprzęgło pracuje bardzo płynnie, co przekłada się na doskonałe charakterystyki przyspieszania i manewrowania.

Niska masa własna dla wysokiej ładowności
W modelu CF Euro 6 dostępna jest nowa, lżejsza oś tylna, która umożliwia osiągnięcie masy całkowitej pojazdu do 44 t i zapewnia przeniesienie momentu obrotowego silnika do 2300 Nm. Nowością jest zastosowanie konstrukcji Stabilink. Dzięki integracji stabilizatora z zawieszeniem tylnej osi uzyskano optymalną sztywność i stabilność, a także znacznie ograniczono masę tego elementu. Nowa płyta montażowa siodła, inteligentny sposób montażu akumulatorów i nowy układ kierowniczy także przyczyniają się do obniżenia masy własnej pojazdów.

W celu uzyskania maksymalnej wydajności firma DAF skoncentrowała się na jak najlepszym rozmieszczeniu komponentów całkowicie przeprojektowanego podwozia. Standardowy 65-litrowy zbiornik AdBlue został sprytnie umieszczony pod kabiną sypialną, z kolei akumulatory mogą znajdować się wewnątrz tylnej części ramy. Inteligentne rozmieszczenie komponentów pozwala na uzyskanie ogromnego zasięgu operacyjnego dzięki łącznej pojemności zbiorników paliwa nawet do 1500 l. Wśród dodatkowych ulepszeń należy wymienić nowe nadkola tylne i zmienioną poprzeczkę zamykającą ramę.

Podwozie modelu LF Euro 6 zostało całkowicie przeprojektowane, dzięki czemu udało się uzyskać maksymalną sztywność i doskonałe właściwości jezdne, niską masę własną i sporą ilość miejsca na umieszczenie różnych podzespołów. Najważniejszą innowacją jest wykonanie podłużnic ramy z pojedynczych elementów, co pozwala zachować jak najniższą masę własną. W celu zapewnienia maksymalnej wytrzymałości zastosowano stal wysokiej jakości. Aby uzyskać dodatkową nośność, modele 18- i 19-tonowe można wyposażyć w nową 13-tonową oś tylną, co jest niezwykle ważne w krajach, w których dozwolone są obciążenia osi napędzanej przekraczające 11,5 t.

Firma DAF rozpocznie produkcję nowego modelu DAF CF Euro 6 z silnikiem PACCAR MX-13 w czerwcu 2013 roku, a następnie pojazdów wyposażanych w silniki PACCAR MX-11 jesienią. Wersja wyposażona w silnik PACCAR PX-7 zostanie dodana do oferty serii CF na początku 2014 roku. Nowy model LF Euro 6 trafi do produkcji w czwartym kwartale 2013 roku.

Firmie DAF udało się jeszcze bardziej udoskonalić cieszące się świetną renomą modele LF i CF. A wszystko to dzięki atrakcyjnej, nowej stylistyce wnętrza ściśle powiązanej z flagowym modelem XF: nowej konstrukcji wnętrza zapewniającej lepszą ergonomię i najwyższy poziom komfortu kierowcy, a także nowym podwoziom i układom napędowym, włącznie z wydajnymi, nowoczesnymi silnikami PACCAR zgodnymi z wymaganiami normy Euro 6. Nowe modele LF i CF Euro 6 wyznaczają nowe standardy w dziedzinie niskich kosztów eksploatacji, wydajności transportu, a przede wszystkim jakości.


4trucks.pl / DAF Trucks Polska

Przeczytaj też:
Znamy zwycięzców Mistrzostw Mechaników Pojazdów Ciężarowych W dniach 30.03 – 01.04 2023r. podczas targów Poznań Motor Show odbyły się finały XII Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników, w tym mechaników pojazdów ciężarowych.
Spółka DAF Trucks Polska wybrała najlepszych dealerów roku Tytuł najlepszego dealera przyznano zespołowi ESA Trucks Polska (filia Godzieszów).
Pierwsze w Polsce śmieciarki zasilane skroplonym gazem ziemnym LNG Zamówione przez PGK w Śremie trzy pojazdy do zbiórki odpadów, zabudowane na podwoziach IVECOS-WAY, to pierwsze w naszym kraju tego rodzaju pojazdy zasilane LNG. Flota tego wielkopolskiego przedsiębiorstwa komunalnego wzbogaciła się także o imponujący zestaw z ciągnikiem siodłowym IVECO S-WAY, również napędzany ekologicznym LNG.
Rusza produkcja VW Caddy z napędem CNG W zakładzie Volkswagen Poznań ruszyła produkcja kolejnej wersji modelu Caddy 5 - z napędem na gaz ziemny CNG.
Ciężarówki gazowe nie podlegają zakazowi jazdy nocnej Grupa Hegelmann złożyła zamówienie na 150 ciągników siodłowych IVECO S-WAY LNG oraz 10 ciągników siodłowych IVECO S-WAY CNG.
Gaz czy biogaz? Pojazdy na gaz stają się coraz bardziej popularne w całej Europie, ale rynki takie jak Hiszpania, Włochy, Francja, Niemcy oraz Europa Środkowo-Wschodnia wysuwają się na pierwszy plan.
Co w zamian za rosyjski gaz do napędu samochodów ciężarowych CNG LNG? Komisja Europejska ogłasza ograniczenie zależności od rosyjskiego gazu dla transportów ciężarowych.
Sześć spółek DAF i ośmiu menadżerów otrzymało kary na łączną kwotę ponad 122 mln zł UOKiK wydał dwie decyzje dotyczą zmów dealerów samochodów ciężarowych. Prezes UOKiK nałożył kary na pięć spółek, dealerów ciężarówek DAF.
Co oznacza program H2-ICE Wkrótce może się okazać, że napędy elektryczne nie spełniają oczekiwań branży transportowej i na rynku pojawi się kolejna technologia. Technologia ta nie jest niczym nowym, jednak do tej pory zdecydowanie ustępowała miejsca przekazom medialnym gloryfikującym napędy elektryczne. Obecnie wyraźniej widać wzrost zainteresowania napędem wodorowym, czego dowodem jest choćby niedawna nagroda Truck Innovation Award 2022 dla DAF'a XF Hydrogen.