Silnik PACCAR MX-11 to najwyższe osiągi i maksymalna wydajność

Silnik PACCAR MX-11 to najwyższe osiągi i maksymalna wydajność

Firma DAF Trucks przedstawia całkowicie nową generację silników o pojemności skokowej 10,8 litrów i mocy od 290 do 440 KM.

Najnowocześniejszy silnik PACCAR MX-11 ma zwartą konstrukcję i charakteryzuje się bardzo wysoką wydajnością oraz niewielką masą i niskim poziomem hałasu, znakomitymi osiągami i najwyższą niezawodnością. Nowy silnik PACCAR MX-11, zaprojektowany i zbudowany w zakładach DAF Trucks w Eindhoven, ma zostać wdrożony do produkcji jesienią 2013 r. Będzie montowany w nowych pojazdach DAF Euro 6 serii CF i XF.

- Nowy silnik PACCAR MX-11 jest doskonałą ilustracją naszej strategii dążenia do uzyskiwania wysokiej wydajności przy zachowaniu mniejszej pojemności skokowej - wyjaśnia Ron Borsboom, członek zarządu firmy DAF Trucks odpowiedzialny za doskonalenie produktów. - 11 litrów to idealna pojemność skokowa do generowania mocy od 290 do 440 KM w zgodzie z wymogami normy Euro 6 i przy wykorzystaniu niezawodnej, jednostopniowej turbosprężarki. Nowy silnik PACCAR MX-11 zaprojektowaliśmy zupełnie od nowa. Naszymi najważniejszymi kryteriami projektowymi były wysokie osiągi, niewielka masa i niskie zużycie paliwa, najwyższa niezawodność i trwałość oraz zapewnienie maksymalnej dostępności pojazdu. Okresy międzyobsługowe nowego silnika PACCAR MX-11 wynoszą do 125 000 km.

Dwa wały rozrządu w głowicy
Blok silnika PACCAR MX-11 to całkowicie nowa konstrukcja. Jest wykonany z wytrzymałego żeliwa z grafitem wermikularnym, a pionowe żebrowanie podnosi wytrzymałość i pozwala obniżyć poziom hałasu. Podobnie jak w silniku PACCAR MX-13 o pojemności 12,9 litrów, zadbano o możliwie jak największą integrację poszczególnych funkcji, aby osiągnąć jak najwyższą niezawodność i trwałość. Na przykład magistrale wbudowano w blok cylindrów, a dwa zespoły pomp wytwarzające ciśnienie w układzie wtrysku common rail zamknięto w bloku. Obudowę układu rozrządu i wstępny separator układu odpowietrzania skrzyni korbowej również estetycznie zamknięto w bloku silnika.

Nowoczesna głowica cylindrów jest wyposażona w dwa wały rozrządu, cztery zawory na cylinder i zintegrowany kolektor dolotowy. - Taka konfiguracja ma wiele zalet - wyjaśnia Ron Borsboom. - Przede wszystkim układ rozrządu może być lepiej skonfigurowany i mieć większą wytrzymałość, co przekłada się na większą trwałość. Głowica cylindrów charakteryzuje się także bardzo wysoką wytrzymałością, co umożliwiło podniesienie maksymalnego ciśnienia przy większym marginesie bezpieczeństwa. Te czynniki mają także kluczowe znaczenie dla podnoszenia trwałości, niezawodności i wydajności. Bezpośrednie sterowanie zaworami ma również korzystny wpływ na zużycie paliwa, ponieważ minimalizuje straty. Dzięki dwóm wałom rozrządu w głowicy zintegrowany hamulec silnikowy MX Engine Brake osiąga niespotykaną skuteczność hamowania: dysponuje ogromną mocą 320 kW, której ponad 70% jest dostępne przy niskiej prędkości obrotowej (1500 obr./min). Umiejscowienie wałów rozrządu w głowicy przyczyniło się także do obniżenia masy. Zastosowanie drążonych wałów rozrządu było możliwe, ponieważ układ wtryskowy paliwa jest napędzany przez oddzielny wał rozrządu układu FIE (Fuel Injection Equipment), co pozwoliło zaoszczędzić 15 kilogramów.

Układ wtryskowy common rail oraz turbosprężarka ze zmienną geometrią
W nowym silniku MX-11 zastosowano ten sam zaawansowany układ wtryskowy common rail co w silniku PACCAR MX-13, ale w każdym z nich zastosowano inne parametry kalibracji oprogramowania. Układ wtrysku common rail umożliwia stosowanie wysokiego ciśnienia wtrysku (do 2500 bar), a także wtrysku wstępnego i wtórnego lub ich połączenia. Powoduje to drobniejsze rozpylenie paliwa i umożliwia optymalizację spalania, co pozwala uzyskać najniższy możliwy poziom emisji, hałasu i zużycia paliwa. Ponieważ możliwe jest bardzo skuteczne sterowanie temperaturą spalin, silnik może być optymalnie zintegrowany z układem oczyszczania spalin. Zastosowana turbosprężarka z turbiną o zmiennej geometrii (VTG) zapewnia zawsze najlepsze parametry w całym zakresie dostępnej prędkości obrotowej silnika, a to pozwala uzyskiwać najwyższe osiągi. Podczas projektowania układu EGR zadbano o zwartą konstrukcję i przystosowanie go do optymalnego mieszania spalin ze świeżym powietrzem. To rozwiązanie technologiczne jest w całości sterowane przez trzy mechanizmy wykonawcze: zawór zwrotny ciśnienia, turbosprężarkę VTG i zawór EGR. Zapewnia to optymalne parametry i wysoką precyzję sterowania. Do najważniejszych cech charakterystycznych całego silnika PACCAR MX-11 zalicza się także zwarta konstrukcja, dzięki czemu jest on znakomicie przystosowany do montowania w pojazdach DAF serii CF.

Układ oczyszczania spalin w silnikach Euro 6
Aby spełnić restrykcyjne wymagania normy Euro 6 dotyczącej poziomu emitowanych zanieczyszczeń, firma DAF stosuje różne technologie oczyszczania gazów spalinowych, takie jak katalizator SCR i aktywny filtr cząstek stałych. - Podobnie jak w przypadku silnika PACCAR MX-13 o pojemności 12,9 litra, celem jest nie tylko osiągnięcie właściwego składu spalin, ale także odpowiedniej temperatury w filtrze cząstek stałych - wyjaśnia Borsboom. - Punktem wyjścia jest zapewnienie możliwie jak najwydajniejszej pasywnej regeneracji filtra cząstek stałych dzięki wytworzeniu ku temu dogodnych warunków. Dlatego kolektor wydechowy oraz najważniejsze elementy układu wydechowego zostały zamknięte w obudowie. Jeśli mimo to temperatura spalin będzie zbyt niska ze względu na sposób użytkowania pojazdu, silnik zostanie przełączony do trybu aktywnej regeneracji. W tym celu za turbosprężarką, a przed filtrem cząstek stałych umieszczono siódmy wtryskiwacz. Może on wtryskiwać paliwo do katalizatora utleniającego w układzie wydechowym, aby wytworzyć odpowiednią ilość ciepła. Również katalizator SCR został zaprojektowany w taki sposób, aby utrzymywać optymalną temperaturę. Dzięki odpowiednio dobranej powłoce może on osiągać maksymalną skuteczność w różnych zakresach temperatur, co przekłada się na optymalną wydajność pracy silnika.

Podczas tworzenia układu dodatkowego oczyszczania spalin ważne było nie tylko osiągnięcie jak najwyższej wydajności, ale również zapewnienie maksymalnej dostępności pojazdu. Ponieważ zużycie oleju w silniku PACCAR MX-11 jest niewielkie i równomierne, filtr cząstek stałych może nie wymagać czyszczenia nawet przez 500 000 kilometrów, jeżeli sprzyja temu sposób eksploatacji pojazdu. Innym wyjątkowym rozwiązaniem jest możliwość niezależnego zamontowania katalizatora SCR i filtra cząstek stałych po przeciwnych stronach podwozia. Jest to przydatne, jeżeli samochód ma być wyposażony w podpory żurawia lub zamki kontenerów wymiennych.

Liczne innowacje
Liczne innowacje wprowadzone w nowym silniku PACCAR MX-11, takie jak pojedynczy pasek wieloklinowy i wentylator zamontowany bezpośrednio na wale korbowym bez stosowania mechanizmu przekazania napędu, obniżają koszty obsług i zwiększają niezawodność oraz obniżają masę i zużycie paliwa. W celu osiągnięcia optymalnego wykorzystania paliwa podczas projektowania położono ogromny nacisk na zminimalizowanie niepożądanych strat. Na przykład w celu osiągnięcia optymalnej wydajności w silniku zamontowano nową pompę cieczy chłodzącej wyposażoną w sprzęgło elektromagnetyczne, umożliwiające pracę z dwoma prędkościami. Podczas zmniejszania prędkości inteligentna sprężarka powietrza napełnia układ sprężonego powietrza do poziomu ciśnienia maksymalnego, dzięki czemu podczas jazdy po płaskich odcinkach może często być wyłączona. W celu maksymalnego zwiększenia niezawodności i trwałości wiązki przewodów zostały obudowane. Alternator i pompa sprężarki układu klimatyzacji są zamontowane na silniku jako jeden zespół, a moduł paliwowy ze zintegrowanym układem ogrzewania i automatycznym separatorem wilgoci zostały umieszczone bezpośrednio na silniku w celu zapewnienia najwyższego bezpieczeństwa. Moduł oleju jest wyposażony w zintegrowany filtr oleju oraz zintegrowaną chłodnicę oleju wykonaną ze stali nierdzewnej, która dzięki temu charakteryzuje się jeszcze wyższa wytrzymałością.

Większy wybór przystawek PTO
Dostępny będzie szeroki wybór przystawek odbioru mocy do silnika PACCAR MX-11. W tylnej części dostępna będzie nie tylko znana silnikowa przystawka na godzinie 1, ale także wersja na godzinie 11, dysponująca momentem obrotowym 250 Nm. Nową opcją wyposażenia jest także generator montowany bezpośrednio na silniku, przeznaczony specjalnie do zastosowania z nadwoziami chłodniczymi. Pojedynczy pasek wieloklinowy współpracujący z automatycznymi napinaczami zapewnia niezawodną pracę generatora Frigoblock, co z kolei pozwala obniżyć koszty napraw i obsług. Generator jest dostępny w wersji chłodzonej cieczą lub powietrzem. Został on zamontowany bezpośrednio na silniku, w związku z czym został zachowany bardzo duży prześwit ponad powierzchnią gruntu. Oprócz tego dostępna jest opcja napędu pompy hydraulicznej w przedniej części silnika.

Dystrybucja i ciężkie zastosowania
Nowy silnik Euro 6 PACCAR MX-11 o pojemności 10,8 litrów wejdzie do produkcji seryjnej nie wcześniej niż z końcem lata 2013 r. Będzie dostępny w co najmniej pięciu wersjach o różnej mocy, przeznaczonych do dwóch głównych obszarów zastosowań. Wersje o mocach 210 kW/290 KM, 240 kW/330 KM i 271 kW/370 KM, dysponujące maksymalnym momentem obrotowym odpowiednio 1200, 1400 i 1600 Nm (w zakresie 1000-1650 obr./min) doskonale sprawdzą się przy dystrybucji towarów na obszarze miasta, regionu lub kraju. Do ciężkich zastosowań dostępne są silniki o mocach 291 kW/400 KM i 320 kW/440 KM, dysponujące maksymalnym momentem obrotowym odpowiednio 1900 i 2100 Nm (w zakresie 1000-1450 obr./min).

Duże momenty przy niskiej prędkości obrotowej, bardzo niskie zużycie paliwa, wiodąca na rynku niezawodność i jeszcze więcej opcji przystawek PTO powodują, że silnik PACCAR MX-11 będzie jedną z najważniejszych jednostek napędowych uniwersalnej wersji CF, której nowy model Euro 6 zostanie wprowadzony do sprzedaży w kwietniu. Silnik PACCAR MX-11 jest również cennym dodatkiem do serii DAF Euro 6 XF. Zużycie paliwa silnika PACCAR MX-11 o pojemności 10,8 litra jest średnio nawet do 3% niższe od znanego z oszczędności silnika PACCAR MX-13 o pojemności 12,9 litrów, a obniżenie masy o ponad 180 kilogramów daje jeszcze większe możliwości podnoszenia wydajności, szczególnie przy transporcie materiałów sypkich oraz płynnych.


4trucks.pl / DAF Trucks Polska

Przeczytaj też:
Znamy zwycięzców Mistrzostw Mechaników Pojazdów Ciężarowych W dniach 30.03 – 01.04 2023r. podczas targów Poznań Motor Show odbyły się finały XII Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników, w tym mechaników pojazdów ciężarowych.
Spółka DAF Trucks Polska wybrała najlepszych dealerów roku Tytuł najlepszego dealera przyznano zespołowi ESA Trucks Polska (filia Godzieszów).
Sześć spółek DAF i ośmiu menadżerów otrzymało kary na łączną kwotę ponad 122 mln zł UOKiK wydał dwie decyzje dotyczą zmów dealerów samochodów ciężarowych. Prezes UOKiK nałożył kary na pięć spółek, dealerów ciężarówek DAF.
DAF Trucks przyznaje tytuł DAF International Dealer of the Year 2021 Wiemy już kto otrzymał w tym roku statuetkę Dealera Roku DAF Trucks Polska. W Europie tytuł ten otrzymała Brytyjska grupa dealerska Lawrence Vehicles Ltd. 
Dealer Roku 2021 DAF Trucks w Polsce rozstrzygnięty To już X edycja konkursu, w którym dealerzy marki DAF rywalizują o miejsce na podium.  
DAF Trucks Polska z wprowadzi na rynek pojazdy elektryczne W 2020 roku firma DAF zarejestrowała 37 580 pojazdów ciężarowych spośród łącznej liczby 230 400 ciężarówek sprzedanych na europejskim rynku pojazdów użytkowych.
Firma LINK w nowym roku z nowymi ciężarówkami - DAF XF Firma LINK wzbogaciła swoją flotę o 20 nowych ciągników siodłowych DAF XF FT. To pierwsza partia, z kontraktu na dostawę 83 ciężarówek DAF XF na ten rok.  
Leyland Trucks wyprodukował 200-tysięczną ciężarówkę DAF LF Jubileuszową ciężarówkę DAF LF, z 7,5-tonową pod zabudowę LF City 170, otrzyma brytyjski przewoźnik EVTS z Blackpool.  
Żuraw HMF na podwoziu DAF CF Żuraw HMF 2110-L3 TS-JOY został zamontowany na podwoziu DAF CF 450 FAT 6x4 wyposażony został dodatkowo w chwytak paletowy marki KINSHOFER.