MAN Truck & Bus - 20 lat w Polsce

MAN Truck & Bus - 20 lat w Polsce

W cyklu artykułów podsumowujących polski rynek sprzedaży ciężarówek nie mogło zabraknąć firmy MAN Truck & Bus Polska. Spółka od lat zajmuje wysokie miejsca w rankingach dotyczących sprzedaży pojazdów.

W opinii szefów polskiej spółki rok 2012 był czasem wyczekiwania. Klienci wyprzedawali pojazdy Euro 3 i 4 i z zaciekawieniem spoglądali w stronę nowych propozycji dotyczących Euro 6. Niestety ze strony rządzących nie ma żadnych obietnic promowania najnowszych technologii, stąd prawdopodobnie, jeszcze w tym roku, walkę o względy klientów zwyciężą pojazdy z normą emisji spalin Euro 5.
Nie przeszkadza to jednak w tym, aby już dziś rozmawiać o nowych rozwiązaniach w transporcie tym bardziej, że prężnie rozwijająca się spółka ma dużo zaoferowania polskim przewoźnikom.

Podsumowując 20-letni okres działalności MAN Truck & Bus w Polsce warto zawrócić uwagę na niektóre liczby: ponad 32 tys. dostarczonych pojazdów; ponad 13 tys. wyprodukowanych autobusów; ponad 43 tys. wyprodukowanych samochodów ciężarowych; ponad 250 mln euro inwestycji od 2002 roku; ponad 3500 pracowników w 5 głównych lokalizacjach – Niepołomice, Starachowice, Poznań, Sady k. Poznania, Wolica k. Warszawy.

Piotr-Stanski-MANPiotr Stański, prezes MAN Truck & Bus Polska:
- mija dwudziesty rok działalności naszej spółki na polskim rynku. Przez te wszystkie lata mocno angażowaliśmy się w rozwój rynku pojazdów ciężarowych. Stale powiększamy sieć serwisów, tak aby cały czas być blisko klienta i zawsze na czas móc służyć naszym wsparciem technicznym.

Również i ubiegły rok był dużym sukcesem dla spółki. W segmencie pojazdów użytkowych pow. 6 t DMC, MAN zajął drugie miejsce sprzedając 2616 szt. aut. Udział w rynku wynosi 17,44 %. W bardziej szczegółowym podziale, MAN Truck & Bus Polska również zajmuje wysokie pozycje: segment 6,1 - 10 t DMC - 234 sprzedane pojazdy (udział w rynku 33,43%); segment 10,1 - 15,9 t DMC – 385 sprzedanych pojazdów (udział w rynku 28,90%); niekwestionowaną pozycję lidera MAN osiągnął w sprzedaży podwozii - w tym trudnym okresie sprzedano ich, aż 485 szt. (udział w rynku 24,26%). Należy pamiętać, że koniec inwestycji drogowych i infrastrukturalnych w 2012 roku i załamanie koniunktury w sektorze budowlanym spowodowało spadek sprzedaży pojazdów dla tych branż o ok. 30%.

Bernard-Wieruszewski-MANBernard Wieruszewski, Sales Manager MAN Truck & Bus Polska:
- w obecnym czasie liczą się koszty utrzymania pojazdu. My to wiemy i dlatego nie boimy się brać udziału w konkursach ofert. Zawsze mamy bardzo dobre wyniki.

Rynek autobusów jest zwykle bardziej przewidywalny. Wcześniej wiadomo jakie przetargi będą organizowane i dlatego każda oferta jest bardzo starannie przygotowywana. MAN w ubiegłym roku sprzedał 71 szt. autobusów, z czego przeważającą większość stanowiły pojazdy miejskie.

 

Zygmunt-Kaluzynski-MANRoman Kałużyński, dyrektor sprzedaży autobusów MAN Truck & Bus Polska:
- cieszymy się, że nasze pojazdy nadal interesują naszych stałych klientów, a ponadto ciągle zdobywamy nowych. Z 13 tys. autobusów, które wyprodukowaliśmy w Polsce, 3 tys. trafiło do polskich klientów.

Sprzedaż pojazdów to rzecz ważna, jednak ważniejszą kwestią pozostaje obsługa aftersales. Nie sztuką jest sprzedać pojazd, ale sztuką jest jak najdłużej utrzymać długi kontakt z klientem, który użytkuje zakupiony sprzęt. W ostatnim czasie MAN Truck & Bus Polska kładzie szczególny nacisk na usługi serwisowe. W ofercie firmy pojawiały się liczne promocje na części zamienne i pakiety serwisowe w atrakcyjnych cenach. Widać efekty tej pracy, dynamika wzrostu kontraktów serwisowych mocno rośnie w górę:

Kontrakty-Serwisowe-MAN

Zapewne klienci MAN dostrzegaja już zmiany w funkcjonowaniu poszczególnych stacji serwisowych. Zarówno partnerzy MAN jak i własne Truck Centra mają jednakowe procedury obsługi klienta. Przykładem są tu np.: Główny Proces Serwisowy - wstępna diagnostyka całego pojazdu przed przyjęciem do serwisu – proces przeprowadzany obecnie w każdym autoryzowanym punkcie serwisowym MAN; całodobowa Call Center - system zarządzania reklamacjami; rozliczanie gwarancji; obsługa Mobile24.

Poza poszerzeniem oferty serwisowej w minionym roku firma MAN rozpoczęła budowę kolejnych stacji serwisowych - w Małopolu koło Radzymina, w Modlnicy koło Krakowa oraz Akademii Serwisowej w Wolicy.

MAN troszczy się również o fanów marki. W lutym 2012 roku zainaugurowano działanie klubu MAN Trucker’s Word. Oferta klubu skierowana jest zarówno do właścicieli pojazdów, jak i do kierowców, premiując punktami korzystanie z usług serwisowych całej sieci serwisowej. Zdobyte punkty można wymieniać na atrakcyjne nagrody. Poza tym klub organizuje spotkania dla swoich członków, jak również ciekawe konkursy. W ciągu roku działalności klubu wstąpiło do niego ponad 3000 osób. Klubowy funpage na portalu społecznościowym Facebook ma już ponad 1200 fanów!

Michał Bąk
4Trucks.pl

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL