Truck&Van - wydanie kwietniowe

Truck&Van - wydanie kwietniowe

truckvan2011_04

W kwietniowym wydaniu Truck & Van przeczytacie m.in.:



Pionier elektryfikacji

- Powszechna elektryfikacja wsi nie była procesem ani łatwym, ani szybkim. Z "elektryfikacją" samochodów ciężarowych jest podobnie. O hybrydowych ciężarówkach mówiło się już od dawna, a nawet testowano koncepcyjne rozwiązania. Jednak dopiero Mercedes-Benz Atego BlueTec Hybrid stał się pierwszą europejską ciężarówką hybrydową, którą po prostu można kupić. My mieliśmy okazję nieco bliżej poznać ten pojazd.

Pigułka powodzenia
- Wśród najcięższych ciężarówek DAF-y cieszą się największym wzięciem. Jednak to nie zadawala producenta. Chciałby umocnić swoją pozycję również w lekkim segmencie. Ostatni rok DAF na pewno zaliczy do udanych. Kolejny raz z rzędu był najchętniej wybieraną marką w segmencie ciągników siodłowych. Jednak prawdziwy sukces jest procesem długotrwałym. Dlatego firma doskonali swoją ofertę na wielu płaszczyznach.

Liczy się cena
- Ciężarówki dystrybucyjne rządzą się swoimi prawami. Mniej dotykają ich wahania na arenie międzynarodowej, ale wolniej też wracają do dobrej kondycji. Sprzedaż ciężarówek lekkich i średnich wielkości, o dmc od 6 do 16 t zwiększyła się w 2010 r. mniej więcej o 1/3 w porównaniu z 2009. W czołówce są te same firmy, w ogonie też wloką się ci sami.

Z hurtowni do sklepu?
- Dystrybucja to specyficzny klient. Pracuje dużo, wytrzymując trudne warunki panujące w mieście i jego okolicach. Wąskie uliczki, wysokie krawężniki, długie godziny w korkach, częste przystanki. Opony muszą znosić wiele.

Nie warto kruszyć kopii
- Pojedynek dwu marek. Odwiecznych rywali. Czy Volkswagen spokrewniony z Mercedesem i Opel spowinowacony z Renault mogą konkurować ze sobą z tą samą zaciętością, co Golf z Astrą?

Lekko w dół
- W 2010 roku dotknął nas spadek popytu na samochody dostawcze. Na szczęście niewielki, niespełna trzyprocentowy. Dilerzy dostarczyli ogółem w ubiegłym roku 40,5 tys. nowych aut dostawczych, podczas gdy w 2009 ponad 41,6 tys. Wróciliśmy w ten sposób do poziomu sprzedaży sprzed pięciu lat. W najlepszym jak do tej pory, 2007 nabywców znalazło w Polsce 58,3 tys. nowych samochodów dostawczych.

Od lodów po antyki
- Bez furgonów, chłodni czy izoterm trudno wyobrazić sobie współczesną rzeczywistość. To dzięki takim pojazdom do sklepów dociera świeża żywność, a sprzęt elektroniczny czy meble zachowują pierwotny stan nawet po przebyciu setek kilometrów.

Liczy się efekt
- Dystrybucja stwarza duże pole do popisu dla ludzkiej pomysłowości. Bo miasto to tor przeszkód, a kierowcy nie sportowcy.

Budowniczy karoserii
- Dziś - laserowe spawanie nadwozi autobusów i tramwajów, jutro - nowatorska technologia Lekkiego Autobusu Miejskiego. Ubiegły rok firma Solaris Bus & Coach zamknęła sprzedażą 1120 pojazdów - największą w ciągu 15 lat swego istnienia, choć tylko o 6 szt. wyższą względem 2009 r. Solaris umocnił swój prymat na polskim rynku, osiągając 36,6% udziałów (407 szt.) w puli całkowitej i 53,6% w segmencie autobusów miejskich niskopodłogowych i niskowejściowych.

Życie po życiu
- Samochód ciężarowy opuszczający linię produkcyjną nie zawsze jest całkiem nowy. Jedną trzecią jego masy mogą stanowić metale pochodzące z odzysku. Tak jest w przypadku Volvo Trucks.


Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL