Nowe opony do autokarów dostępne w Polsce

Nowe opony do autokarów dostępne w Polsce

Pierwsza opona Goodyeara przeznaczona specjalnie do autokarów - Marathon Coach do montażu na każdą oś oraz opona zimowa na oś napędową - Goodyear Ultra Grip Coach są już dostępne na polskim rynku.

Opony zostały zaprezentowane po raz pierwszy na targach pojazdów użytkowych IAA we wrześniu ubiegłego roku.

Ankieta przeprowadzona na zlecenie Goodyeara w 2012 r. pokazała, że 89% ankietowanych przedstawicieli flot autobusowych i autokarowych uznaje rosnące koszty paliwa za największe wyzwanie dla sektora transportu drogowego. Ankieta wykazała również, że koszt na kilometr jest najważniejszym parametrem opon branym pod uwagę przez operatorów autobusów i autokarów. Za "najważniejszy" lub "bardzo ważny" uznało go 64% badanych. Na drugim miejscu znalazła się efektywność paliwowa (62%), natomiast na trzecim - przebiegi (58%). Kolejne pozycje to komfort jazdy i przyczepność na mokrej nawierzchni (odpowiednio 54% i 48%).

Nowa linia opon Goodyear Coach wychodzi naprzeciw wskazanym w badaniu potrzebom europejskich operatorów autokarów. Nowe opony oferują doskonałe parametry i wysokie oceny w ramach unijnego systemu etykietowania ogumienia.

Marathon Coach jest oponą całoroczną do montażu na dowolnej osi. To pierwsza opona Goodyeara zaprojektowana specjalnie do autokarów. Charakteryzuje się wyjątkową asymetryczną konstrukcją, dzięki której, przy zachowaniu wysokiego poziomu komfortu, uzyskuje dobre parametry zużycia i długie przebiegi. Asymetryczna konstrukcja - opracowana przez Goodyeara specjalnie dla Marathon Coach - rozwiązuje problem nierównomiernego zużycia opon, co jest poważnym problemem w nowoczesnych autokarach i może prowadzić do skrócenia żywotności ogumienia.

Ultra Grip Coach jest oponą zimową o udoskonalonych parametrach trakcji na śniegu. Właściwości te są szczególnie przydatne w autokarach jeżdżących w regionach, w których często występuje oblodzenie, a niespodziewane opady śniegu mogą powodować poważne opóźnienia. Konstrukcja bieżnika zapewnia nie tylko dobrą przyczepność i trakcję, ale też niski poziom emitowanego hałasu, a tym samym wyższy komfort jazdy.

Nowe opony Goodyear Coach wykorzystują połączenie szeregu technologii pod nazwą TravelMax. W skład tych rozwiązań wchodzi mieszanka bieżnika Silefex, asymetryczny wzór bieżnika i najnowsza konstrukcja karkasu. TravelMax jest jednym z najważniejszych elementów wpływających na parametry tych opon. Inną zaletą obu modeli jest zwiększona nośność w rozmiarze 295/80R22.5, dzięki której opona wyróżnia się wskaźnikiem nośności 154, co oznacza 3750 kg.

Choć Goodyear jest dostawcą opon dla branży autokarowej od wielu lat, prezentowane opony są pierwszymi w ofercie firmy przeznaczonymi specjalnie dla tej kategorii pojazdów. Testy obu modeli wykazały doskonałe właściwości i wysoki poziom zadowolenia klientów. Nowa konstrukcja oraz zastosowanie technologii TravelMax idą w parze z nowoczesnymi konstrukcjami autokarów i zaawansowanymi systemami niezależnego zawieszenia, stosowanymi dziś w większości autokarów wysokiej klasy.

- Jesteśmy bardzo zadowoleni z pozytywnych opinii operatorów flot, którzy testowali nowe opony Marathon Coach i Ultra Grip Coach. Przeprowadzona niedawno ankieta potwierdza, że kryteria wydajności, na których się skoncentrowaliśmy projektując te opony, są tym, czego najbardziej potrzebują operatorzy autokarów - powiedział Boris Stevanovic, dyrektor marketingu opon do pojazdów ciężarowych Goodyear Dunlop w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce.

Testy u klientów
Zanim nowe opony trafiły na rynek, Goodyear testował modele Marathon Coach u klientów przez prawie dwa lata. Testy były prowadzone w latach 2010-2011 przez sześć różnych europejskich przedsiębiorstw autokarowych. Łącznie uczestniczyło w nich 28 pojazdów. Firma przetestowała u klientów również opony Ultra Grip Coach. W tych testach uczestniczyło 15 autokarów pięciu operatorów z różnych krajów Europy.

Jednym z uczestników testów było luksemburskie przedsiębiorstwo przewozów autobusowych i autokarowych Sales-Lentz. Jakość opon zrobiła na przedstawicielach firmy tak dobre wrażenie, że kupując niedawno 22 nowe pojazdy, zamówili je z oponami Goodyear Marathon Coach i Ultra Grip Coach. Sales-Lentz wybrało je przede wszystkim ze względu na długie przebiegi, możliwe w dużej mierze za sprawą innowacyjnego asymetrycznego wzoru bieżnika opon Marathon Coach.

- Na podstawie wyników testów praktycznych, wiemy że nowe opony Goodyear Coach oferują znakomite osiągi. Naszymi priorytetami przy zakupie opon są bezpieczeństwo oraz cena. Nowe opony Goodyear Coach łączą obie te cechy, szczególnie w zakresie oczekiwanych przez nas przebiegów. Z pewnością pomogą nam ograniczyć koszty operacyjne bez kompromisu jeśli chodzi o bezpieczeństwo pasażerów i kierowców - powiedział Jos Derkum, dyrektor techniczny Sales-Lentz.

INFORMACJE TECHNICZNE

Marathon Coach
Marathon Coach posiada asymetryczny bieżnik, dzięki któremu opona zużywa się równomiernie, tym samym uzyskując dłuższe przebiegi. Solidna konstrukcja zewnętrznych barków zapewnia wysoką odporność na nieregularne zużycie, takie jak uszkodzenia boczne i szybkie ścieranie barku. Bieżnik z pięcioma szerokimi żebrami wydłuża przebiegi opony, zapewniając jednocześnie doskonałe parametry kierowania i komfortu jazdy.

W bieżniku najnowszej generacji zastosowano technologię Sileflex, która wydłuża przebiegi opony i zwiększa jej efektywność paliwową. Technologia ta zmniejsza również podatność opony na uślizg na mokrej drodze, do czego przyczyniają się też gęsto rozłożone blaszki Flexomatic. Korpus opony jest dodatkowo chroniony przed uszkodzeniem przez kamienie, co wydłuża żywotność opony.

Ultra Grip Coach
Ultra Grip Coach to opona zimowa na oś napędową, oferująca większe przebiegi, wysokie parametry trakcji i kierowania, a także niski poziom hałasu. Bieżnik o szerokiej rzeźbie wyróżnia się rozdzielonymi blokami, co wydłuża przebiegi, a gęsto rozstawione lamele i półotwarte elementy barkowe zwiększają trakcję na zaśnieżonych i oblodzonych drogach. Lamele bieżnika najnowszej generacji dodatkowo polepszają parametry prowadzenia i zwiększają równomierność zużycia. Szerokość i kształt rowków oraz rozdzielone bloki zostały zaprojektowane komputerowo dla ograniczenia poziomu hałasu, przy jednoczesnym utrzymaniu wysokich parametrów trakcji i odporności na kamienie.

Rozmiary i oceny
Opony Goodyear Marathon Coach są dostępne w rozmiarach 295/80R22.5 i 315/80R22.5. Pod względem efektywności paliwowej uzyskują klasę B lub C, w zależności od rozmiaru, oraz klasę B pod względem przyczepności na mokrej nawierzchni, jak również znak jednej fali w kategorii hałasu zewnętrznego, co oznacza poziom 69 dBA. Tym samym oferują doskonałe parametry.

Opony Ultra Grip Coach są również dostępne w rozmiarach 295/80R22.5 i 315/80R22.5 i uzyskują wyśmienite parametry w kategorii opon zimowych. Oba rozmiary mają klasę D w zakresie efektywności paliwowej i C pod względem przyczepności na mokrej nawierzchni, a także znak jednej fali przy poziomach hałasu wynoszących odpowiednio 72 i 73 dBA. Opony zimowe z racji swojej konstrukcji muszą zapewniać wysoką przyczepność na śniegu i lodzie w niskich temperaturach, dlatego nie uzyskują tak wysokiej klasyfikacji jak opony zaprojektowane do transportu długodystansowego.

Badanie Goodyeara
Goodyear zlecił przeprowadzenie badania po to, aby poznać największe wyzwania, przed jakimi stają operatorzy autokarów w sektorze transportu drogowego, a także, aby dowiedzieć się, jakie parametry są dla nich najważniejsze przy zakupie opon. Wyniki wykazują, że nowe opony Goodyear Coach odpowiadają aktualnym potrzebom europejskich rynków. Ankietę przeprowadzono w lipcu i sierpniu 2012 r. wśród stu najważniejszych operatorów autobusów i autokarów z krajów Beneluksu, Francji, Niemiec i Wielkiej Brytanii.

Najpoważniejszym wyzwaniem, jakie wskazali biorący udział w ankiecie przedstawiciele flot, są rosnące koszty. 89% ankietowanych określiło podwyższone wydatki na paliwa jako największe wyzwanie, natomiast 62% obawia się zwiększenia kosztów serwisu, pracy i szkolenia kierowców. 55% wskazuje na problem z nasilającym się zatłoczeniem na drogach.

Badanie wykazało, że koszt na kilometr jest najważniejszym parametrem branym pod uwagę przez operatorów przy wyborze opon do autokarów i autobusów, przy czym 64% respondentów podało ten parametr jako najważniejszy lub bardzo ważny. Drugim parametrem był opór toczenia (62%), trzecim przebiegi (58%), czwartym komfort jazdy (54%), a piątym przyczepność na mokrej drodze (48%).


4trucks.pl / Goodyear Dunlop Tires Polska