Nowy DAF XF105 Euro 6

Nowy DAF XF105 Euro 6

W przypadku ciężarówki DAF XF kluczowym kryterium była maksymalna efektywność transportu - nowy pojazd oferuje niskie koszty eksploatacji, niewielką masę i maksymalną dostępność.

Dzięki całkowicie nowemu podwoziu, nowym układom napędowym obejmującym nowe silniki PACCAR MX Euro 6, nowemu wyglądowi zewnętrznemu i wielu modernizacjom wnętrza nowy sztandarowy model XF firmy DAF jest najlepszy w historii zarówno z punktu widzenia przewoźnika, jak i kierowcy. Produkcja nowego modelu XF ruszy wiosną 2013 r.

Firma DAF nigdy nie zamierzała być pierwszym producentem, który wprowadzi na rynek rozwiązania zgodne z normą Euro 6. Zamiast tego pracowaliśmy nad spełnieniem wymagań Euro 6 w możliwie najlepszy sposób. Naszym celem było stworzenie praktycznych i przemyślanych produktów najwyższej jakości. Dzięki takiemu podejściu stworzyliśmy samochód ciężarowy, który jest oparty na popularnym poprzednim modelu XF, lecz został całkowicie przeprojektowany pod kątem uzyskania maksymalnej wydajności. Ponadto nowy model XF oferuje najwyższy poziom komfortu kierowcy, ponieważ firma DAF świadomie wykorzystała cieszącą się uznaniem kabinę XF105 - wiodącą w branży w kategoriach przestrzeni i praktyczności - nie pozwalając sobie na żadne ustępstwa w tych aspektach nowej konstrukcji.

daf-trucks-iaa nowy-daf-super-space-cab nowy-daf-xf
nowy-dafxf nowydafzdjecia nowyxf105

 

Bazując na doskonałej reputacji dotyczącej niezawodności i wydajności 12,9-litrowego silnika PACCAR MX w Europie i Stanach Zjednoczonych, firma DAF opracowała zupełnie nową generację silników, które spełniają wymagania normy Euro 6. Silniki PACCAR MX-13 łączą w sobie najnowocześniejsze, sprawdzone technologie z wieloma nowatorskimi rozwiązaniami technicznymi. Wykorzystano w nich układ wtrysku common rail, turbosprężarkę ze zmienną geometrią i układ recyrkulacji gazów spalinowych. Zaawansowany układ oczyszczania gazów spalinowych wyposażony w katalizator DeNOx i aktywny filtr cząstek stałych (DPF) został opracowany z myślą o uzyskaniu maksymalnej wydajności. Cel ten osiągnięto dzięki utrzymaniu optymalnej temperatury pracy na stałym poziomie i odpowiedniemu składowi spalin. Takie rozwiązanie zapewnia niskie zużycie paliwa. W związku z tym zamiast aktywnej regeneracji zapewniono jak największą regenerację pasywną.

Nowe silniki PACCAR MX-13 Euro 6 będą oferować moc 300 kW (410 KM), 340 kW (460 KM) i 375 kW (510 KM) z maksymalnym momentem obrotowym od 2000 do 2500 Nm, dostępnym w szerokim zakresie obrotów silnika (1000–1425 obr./min). Kluczowym założeniem obowiązującym w czasie prac nad nowym układem napędowym było zachowanie niskiego poziomu zużycia paliwa, jakim charakteryzują się silniki Euro 5 ATe, bez negatywnego wpływu na trwałość (żywotność na poziomie 1,6 miliona kilometrów) i dostępność pojazdu (przeglądy serwisowe nawet co 150 000 km).

Silniki PACCAR MX Euro 6 współpracują ze zmodyfikowanymi ręcznymi i zautomatyzowanymi, 12- i 16-biegowymi skrzyniami biegów PACCAR firmy ZF. Zautomatyzowane skrzynie biegów są wyposażone w nowe funkcje, między innymi EcoRoll i Fast Shift, które zwiększają komfort jazdy oraz zmniejszają zużycie paliwa i emisję CO2. Podobnie jest w przypadku nowych tylnych osi, które oferują nowe, dłuższe przełożenia przekładni głównej, zapewniając tym pracę silnika na niższych obrotach.

Masa zoptymalizowana pod kątem wysokiej ładowności
Wprowadzenie normy emisji spalin Euro 6 wiąże się z koniecznością zastosowania wielu dodatkowych rozwiązań technicznych, które powodują zwiększenie masy pojazdu. Nowy układ podwozia i racjonalne rozwiązania umożliwiają znaczne ograniczenie dodatkowej masy. Dzięki temu utrzymano wysoką ładowność i niskie zużycie paliwa.

Dostępna jest nowa, lżejsza oś tylna, która zapewnia ładowność do 44 ton i moment obrotowy silnika do 2300 Nm. Zawieszenie wyposażone w stabilizator z technologią Stabilink zmniejsza masę pojazdu oraz zapewnia większą stabilność i doskonałą sterowność. Nowa płyta montażowa siodła i inteligentny sposób montażu akumulatorów także przyczyniają się do obniżenia masy. Nowa przekładnia kierownicza jest zamontowana na odlewie wielofunkcyjnym, co eliminuje konieczność stosowania osobnych elementów montażowych tego mechanizmu. Istnieje mnóstwo innych przykładów rozwiązań, dzięki którym zoptymalizowano masę nowego modelu XF, w tym nowy spojler dachowy. W rezultacie standardowy ciągnik XF 4x2 zgodny z wymaganiami normy Euro 6 jest zaledwie o 90 kilogramów cięższy niż jego odpowiednik - model XF105 Euro 5.

W celu uzyskania maksymalnej wydajności firma DAF skoncentrowała się na jak najlepszym rozmieszczeniu komponentów całkowicie nowego podwozia. Standardowy 90-litrowy zbiornik AdBlue (opcjonalnie zbiornik 140-litrowy) został umieszczony pod kabiną, z kolei akumulatory mogą znajdować się wewnątrz tylnej części podwozia. W wyniku połączenia układu DeNOx i filtra cząstek stałych w jeden moduł możliwe jest zamontowanie zbiorników paliwa o pojemność nawet 1500 litrów. Takie rozwiązanie zapewnia maksymalny promień operacyjny i możliwość korzystnego zakupu paliwa w miejscu, gdzie ceny są najniższe.

Firma DAF zastosowała wiele dodatkowych środków, aby zapewnić wyższą wytrzymałość oraz zoptymalizować dostępność i wydajność pojazdu. Przykłady obejmują reflektory z nietłukącego tworzywa Lexan i osłony świateł przeciwmgielnych, nowy zderzak ze stali ocynkowanej, nowe błotniki tylne i zmienioną poprzecznicę zamykającą podwozia.

Program Advanced Transport Efficiency
Wraz z nowym modelem XF firma DAF wprowadza wiele nowatorskich rozwiązań doskonale wpisujących się w program Advanced Transport Efficiency (Zaawansowanej wydajności transportu, ATe), którego celem jest ograniczenie kosztów eksploatacji i zmniejszenie negatywnego wpływu pojazdów na środowisko. Przykłady obejmują zoptymalizowany układ chłodzenia, w którym rzadziej włączany jest wentylator, nowe funkcje skrzyń biegów "PACCAR by ZF", nowe przełożenia tylnej osi i wykorzystanie funkcji Soft Cruise Control, która umożliwia stopniowy powrót do ustawionej prędkości pojazdu.

System Driver Performance Assistant to kolejny przykład filozofii firmy DAF zgodnej z założeniami programu ATe. Główny wyświetlacz na desce rozdzielczej przekazuje szczegółowe informacje dotyczące zużycia paliwa, przewidywania sytuacji na drodze przez kierowcę oraz hamowania. Ponadto na ekranie informacyjnym są automatycznie wyświetlane komunikaty, które pomagają w bardziej ekonomicznym prowadzeniu pojazdu, na przykład zalecają kierowcy zmianę biegu na wyższy. Na głównym wyświetlaczu dostępne są wskazówki dotyczące możliwości ograniczenia zużycia paliwa i kosztów eksploatacji dzięki zapewnieniu właściwego ciśnienia w oponach i odpowiedniej pozycji spojlerów. Kierowca jest także informowany o znaczeniu wyłączenia klimatyzacji w odpowiednim czasie i nie pozostawiania samochodu z włączonym silnikiem bez potrzeby.

Najlepszy dla kierowcy
Kierowca poczuje się komfortowo od razu po wejściu do kabiny nowego modelu XF. Dzięki zamontowaniu silnika i układu chłodzenia w podwoziu podłoga kabiny została podniesiona jedynie o 3 centymetry, do wygodnej wysokości 1,47 m. Taki poziom zapewnia doskonałą dostępność dla kierowcy, który musi pokonać jedynie trzy aluminiowe stopnie przypominające schody. Niska podłoga sprawia, że kabina Super Space Cab serii XF jest najbardziej przestronną konstrukcją na rynku, a jej łączna objętość wynosi 12,6 m3. Ponadto dzięki niskiej podłodze kierowca ma doskonałe pole widzenia.

We wnętrzu modelu XF wprowadzono wiele udoskonaleń. Nowe fotele oferują znaczne możliwości regulacji i jeszcze wyższy poziom komfortu. Poprawiono położenie pedałów, wprowadzając wiszący pedał hamulca, aby zapewnić maksymalną łatwość obsługi i większą wnękę na stopy.

Przeprojektowano kierownicę oraz centralny panel informacyjny na desce rozdzielczej, który został wyposażony w nowe funkcje i nowy, kolorowy wyświetlacz TFT. Duży ekran zapewnia doskonałą czytelność. Zestaw wskaźników ozdobiono atrakcyjnymi aluminiowymi akcentami. Nowe, doskonale widoczne i łatwe w obsłudze przełączniki zostały pogrupowane według funkcji. Pozostałe nowości to między innymi dwa uchwyty na butelki zamontowane w środkowej części deski rozdzielczej oraz umieszczony przy kierowcy pojemnik na śmieci. Panele drzwiowe także zostały zmodyfikowane. Opcjonalnie mogą zostać ozdobione aluminiowymi wstawkami, także po stronie pasażera. Firma DAF zapewniła jeszcze wyższy komfort spania w kabinie, wydłużając dolny materac (o głębokości 160 mm) do 2,20 m. Na tylnej ścianie został także umieszczony nowy panel wielofunkcyjny z oświetleniem i schowkami.

Inteligentne rozwiązania, które zapewniają maksimum miejsca w podwozi.
Nowy DAF XF został wyposażony w całkowicie nowe podwozie. Charakteryzuje się ono między innymi trójkątnym profilem ramy z przodu, który zapewnia maksymalne chłodzenie silnika, a także inteligentnym rozmieszczeniem i optymalizacją wszystkich komponentów. Naszym celem było uzyskanie maksymalnej ilości miejsca na podwoziu oraz maksymalnej odporności na siły skręcające w celu zapewnienia doskonałych właściwości jezdnych. Osie, zawieszenie osi i układ kierowniczy są całkowicie nowe.

Wygodny i bezpieczny
Kolejnym parametrem, na który firma DAF położyła duży nacisk podczas prac nad nowym modelem XF, jest maksymalne bezpieczeństwo. Dlatego wprowadzono jednoczęściowe szyby w drzwiach. Nawet konfiguracja lusterek została starannie zaprojektowana - celowo pozostawiono miejsce pomiędzy lusterkiem głównym, a szerokokątnym, aby zachować dobrą widoczność do przodu i zapewnić jeszcze większe pole widzenia. Lusterko szerokokątne ma większą powierzchnię, a lusterka po stronie pasażera zostały przeniesione bardziej do tyłu, dzięki czemu powstała dodatkowa przestrzeń między słupkiem A kabiny i obudową lusterka, która pozwala ograniczyć martwe pola.

Układ kontroli stabilności pojazdu (VSC), który zapobiega składaniu się zestawu i wywracaniu, jest montowany standardowo. Tempomat adaptacyjny (ACC) i układ ostrzegania przed uderzeniem w przód pojazdu (FCW) należą do wyposażenia opcjonalnego. W 2013 r. dostępny będzie zaawansowany awaryjny układ hamulcowy (AEBS). Układ ten zmniejsza prędkość pojazdu niezależnie od kierowcy i umożliwia całkowite zatrzymanie w sytuacji awaryjnej, jeśli jest to konieczne. Deska rozdzielcza jest wyposażona w strefy amortyzujące uderzenia, które pomagają zapobiec obrażeniom, np. kolan, w razie kolizji.

Nowe, pochłaniające energię zawieszenie kabiny oraz wzmocniona konstrukcja kabiny z przednimi i tylnymi strefami kontrolowanego zgniotu również odgrywają ważną rolę w dziedzinie bezpieczeństwa. Zawieszenie przeprojektowano w taki sposób, że kabina pozostaje przymocowana do podwozia w przypadku zderzenia czołowego, lecz zostaje odsunięta do tyłu, dzięki czemu jest lepiej chroniona przed uszkodzeniami.

Nowy sztandarowy model firmy DAF oferuje solidny, elegancki wygląd dzięki całkowicie nowemu przedniemu pasowi o płynnym i atrakcyjnym przejściu między górną oraz dolną częścią. Rzucająca się w oczy krata wlotu powietrza z eleganckimi aluminiowymi akcentami znacznie przyczynia się do optymalizacji przepływu powietrza zarówno w zakresie aerodynamiki, jak i chłodzenia silnika, co w konsekwencji umożliwia osiągnięcie niskiego poziomu zużycia paliwa.

Również zderzak został zmodyfikowany pod kątem uzyskania większej aerodynamiki pojazdu i lepszego chłodzenia silnika. Ponadto jest wykonany z ocynkowanej stali, aby zapewnić wyższą wytrzymałość.

Uwagę szczególnie przyciągają nowe reflektory, powiększona tabliczka z nazwą firmy i chromowany panel z logo DAF umieszczony pod szybą. Firma DAF jako pierwsza w branży oferuje technologię LED (opcjonalnie), która zapewnia doskonałe oświetlenie, wyższy poziom bezpieczeństwa, długi okres eksploatacji i niskie zużycie energii. Kolejną nowością są światła doświetlające zakręty, które oświetlają łuk drogi w kierunku jazdy i zmniejszają ryzyko uszkodzenia pojazdu. Światła do jazdy dziennej (LED) zapewniają jeszcze lepszą widoczność w ciągu dnia.

Aerodynamika także należała do obszarów, na które położono nacisk podczas projektowania nowego modelu. Pojazd został wyposażony w nowo opracowane fartuchy boczne, osłony boczne, błotniki i nowy spojler dachowy przeznaczony do kabiny Space Cab samochodów serii XF. Kierowca może łatwo i szybko regulować wysokość spojlera. Zmodyfikowano błotniki i osłony, a także owiewki znajdujące się na obu przednich narożnikach kabiny, które kierują przepływ powietrza w taki sposób, aby lusterka i klamki pozostawały czyste.

Nowy model XF firmy DAF został opracowany na podstawie jednego z najbardziej cenionych samochodów ciężarowych - XF105 - pojazdu posiadającego doskonałą reputację zarówno wśród przedsiębiorców transportowych, jak i kierowców. Nowy model XF wyznacza nowe standardy wydajności pojazdu Euro 6 dzięki nowemu układowi napędowemu, całkowicie nowej, inteligentnej konstrukcji podwozia oraz wielu innym udoskonaleniom, które umożliwiły ograniczenie masy pojazdu. Jednocześnie ponownie zwiększono komfort pracy kierowcy dzięki nowemu wnętrzu kabiny, lepszym właściwościom jezdnym i sterowności oraz jeszcze wyższemu poziomowi bezpieczeństwa. Nowy model XF: najlepszy w swojej serii.


4trucks.pl / DAF Trucks N.V.

Przeczytaj też:
Znamy zwycięzców Mistrzostw Mechaników Pojazdów Ciężarowych W dniach 30.03 – 01.04 2023r. podczas targów Poznań Motor Show odbyły się finały XII Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników, w tym mechaników pojazdów ciężarowych.
Spółka DAF Trucks Polska wybrała najlepszych dealerów roku Tytuł najlepszego dealera przyznano zespołowi ESA Trucks Polska (filia Godzieszów).
Pierwsze w Polsce śmieciarki zasilane skroplonym gazem ziemnym LNG Zamówione przez PGK w Śremie trzy pojazdy do zbiórki odpadów, zabudowane na podwoziach IVECOS-WAY, to pierwsze w naszym kraju tego rodzaju pojazdy zasilane LNG. Flota tego wielkopolskiego przedsiębiorstwa komunalnego wzbogaciła się także o imponujący zestaw z ciągnikiem siodłowym IVECO S-WAY, również napędzany ekologicznym LNG.
Rusza produkcja VW Caddy z napędem CNG W zakładzie Volkswagen Poznań ruszyła produkcja kolejnej wersji modelu Caddy 5 - z napędem na gaz ziemny CNG.
Ciężarówki gazowe nie podlegają zakazowi jazdy nocnej Grupa Hegelmann złożyła zamówienie na 150 ciągników siodłowych IVECO S-WAY LNG oraz 10 ciągników siodłowych IVECO S-WAY CNG.
Gaz czy biogaz? Pojazdy na gaz stają się coraz bardziej popularne w całej Europie, ale rynki takie jak Hiszpania, Włochy, Francja, Niemcy oraz Europa Środkowo-Wschodnia wysuwają się na pierwszy plan.
Co w zamian za rosyjski gaz do napędu samochodów ciężarowych CNG LNG? Komisja Europejska ogłasza ograniczenie zależności od rosyjskiego gazu dla transportów ciężarowych.
Sześć spółek DAF i ośmiu menadżerów otrzymało kary na łączną kwotę ponad 122 mln zł UOKiK wydał dwie decyzje dotyczą zmów dealerów samochodów ciężarowych. Prezes UOKiK nałożył kary na pięć spółek, dealerów ciężarówek DAF.
Co oznacza program H2-ICE Wkrótce może się okazać, że napędy elektryczne nie spełniają oczekiwań branży transportowej i na rynku pojawi się kolejna technologia. Technologia ta nie jest niczym nowym, jednak do tej pory zdecydowanie ustępowała miejsca przekazom medialnym gloryfikującym napędy elektryczne. Obecnie wyraźniej widać wzrost zainteresowania napędem wodorowym, czego dowodem jest choćby niedawna nagroda Truck Innovation Award 2022 dla DAF'a XF Hydrogen.