Opony Michelin z chipami RFID

Opony Michelin z chipami RFID

Na zbliżające się XXX Letnie Igrzyska Olimpijskie, które rozpoczną się w Londynie 27 lipca. Michelin przygotował premierę swojej najnowszej innowacji - "komunikującej się" opony.

W opony MICHELIN jest wyposażonych 85 proc. wszystkich londyńskich autobusów, w tym typowe, czerwone piętrusy. Są one jednym z symboli miasta, a podczas Olimpiady - kiedy transportowi miejskiemu przybędzie około pół miliona pasażerów- odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu sprawnego transportu miejskiego.

Dzięki połączeniu systemu TPMS do monitorowania ciśnienia w oponach z chipami technologii radiowego przesyłu danych RFID Michelin umożliwi sprawniejsze działanie londyńskim firmom transportu miejskiego.

Dzięki chipom RFID, zamontowane w oponach MICHELIN X InCity™ czujniki TPMS umożliwią zdalny odczyt temperatury i ciśnienia w oponie i przez co pozwolą na stały monitoring kluczowych czynników wpływających na bezpieczeństwo opon w autobusach.

W przypadku opon Michelin, łączących chipy RFID z systemem zdalnego pomiaru ciśnienia TPMS, wystarczy, że kierowca przejdzie obok pojazdu, by za pomocą elektronicznego czytnika zebrać kompletne i wiarygodne dane z systemu TMPS i pobrać z chipu RFID unikatowy numer identyfikacyjny opony. Dzięki temu kontrolę ogumienia można przeprowadzać szybciej i sprawniej. Badania wykazały, że sprawdzenie ciśnienia i stanu opon w autobusie lub ciężarówce zajmuje średnio 15 minut. Wyposażając swoje opony w chipy RFID, Michelin redukuje ten czas do minimum Jest to możliwe dzięki utworzeniu elektronicznego "łącza" między oponą, a systemem odbioru i przetwarzania danych dotyczących jej parametrów.

W zakresie transportu Olimpiada to największe wyzwanie. Organizatorzy Igrzysk Olimpijskich i Paraolimpijskich w Londynie spodziewają się co najmniej 10 milionów widzów, którzy będą kibicować 10,5 tys. sportowcom. Zmagania ma obserwować także ponad 21 tys. dziennikarzy i 3 tys. zaproszonych gości. Oznacza to średnio pół miliona dodatkowych pasażerów (miasto spodziewa się szczytu ósmego dnia olimpiady z szacunkową liczbą od 800 tys. do 1 miliona gości) dla sieci transportu publicznego, który i tak jest na co dzień bliski wykorzystania maksimum potencjału.

Władze Londynu oraz Komitet Organizacyjny Igrzysk Olimpijskich i Paraolimpijskich muszą wspólnie zrobić wszystko aby zapewnić dogodny transport i swobodne, a przede wszystkim bezpieczne przemieszczanie się sportowców, widzów i mieszkańców metropolii. Wymóg zapewnienia odpowiedniego transportu oznacza, że autobusy do obsługi mieszkańców miasta i gości będą pozostawać w użyciu przez 22–23 godziny na dobę. Właśnie dlatego cały system musi cechować wysoka niezawodność.

Innowacyjne rozwiązanie TMPS/RFID Michelin, które już wkrótce będzie dostępne na większą skalę, przeciera szlak dla nowych metod zarządzania nie tylko flotami autobusów, ale również pojazdów ciężarowych wszelkiego typu.

Chipy RFID z pamięcią podzieloną na cztery obszary nie wymagają źródła zasilania, ponieważ czerpią energię z fal elektromagnetycznych wytwarzanych podczas odczytu danych. Mimo że pierwsze próby z przemysłowym wykorzystaniem technologii RFID podejmowano już w latach 50. XX wieku, to tak naprawdę technologia dopiero teraz zaczęła odgrywać istotną rolę, właśnie przy kompleksowym przekazywaniu danych z opony.
Pracując nad doskonaleniem technologii, Michelin poświęcił 7 lat na badania, zużył niemal 50 tys. opon na 6 miliardach kilometrów przebytych po drogach na całym świecie.

RFID w liczbach:
• 0,2 - waga chipu RFID w gramach
• 5 - długość chipu RFID z anteną w centymetrach
• 7 - liczba lat poświęconych na opracowanie, przetestowanie i potwierdzenie skuteczności nowej technologii
• 20 - liczba wniosków rodzin patentowych złożonych przez Michelin w związku z innowacją
• 85 - odsetek londyńskich autobusów wyposażonych w opony MICHELIN
• 1200 - liczba „komunikujących się” opon, które zostaną zamontowane do końca roku na londyńskich autobusach
• 50 000 - liczba opon z chipami RFID wyprodukowanych na potrzeby testowe
• 6 miliardów - łączna liczba kilometr ów przejechanych na oponach z technologią RFID w celu ostatecznej weryfikacji innowacji

Innowacja Grupy Michelin zapewnia firmom transportowym technologiczną przewagę, ponieważ chip RFID pozostaje w oponie przez wszystkie etapy jej życia (opony MICHELIN można pogłębiać i bieżnikować). Innowacyjne rozwiązanie Michelin może także dostarczać rzetelnych i przejrzystych danych tak długo, jak opona pozostaje założona na pojeździe.

Kolejne innowacyjne rozwiązanie Michelin tworzy zatem wokół opon cały system umożliwiający menedżerom flot pojazdów przewożącym ludzi i towary podnoszenie wydajności i bezpieczeństwa.


4trucks.pl / Michelin