Ekonomiczny, czysty, niezwykle wydajny

Ekonomiczny, czysty, niezwykle wydajny

Idealnie dopasowany układ napędowy w samochodach ciężarowych, dostawczych i autobusach.

Jednym z niepodważalnych atutów wszystkich samochodów ciężarowych, dostawczych oraz autobusów produkowanych przez koncern Daimler są starannie dobrane komponenty układu napędowego o wysokiej wydajności. Zapewniają niskie zużycie paliwa, długą żywotność oraz wyjątkowo długie okresy międzyprzeglądowe. Imponujące są również rozwiązania przyjazne dla środowiska. Mercedes-Benz jako pierwszy producent na świecie wprowadza kompletną gamę silników zgodnych z normą emisji spalin Euro 6 typu heavy duty i medium duty, a tym samym przyjmuje rolę lidera w tej dziedzinie.


Silniki zgodne z normą emisji spalin Euro 6
Kluczowe słowo to BlueEfficiency Power. Mercedes-Benz jako pierwszy producent na świecie oferuje silniki typu turbodiesel zgodne z - mającą obowiązywać w przyszłości - normą emisji spalin Euro 6 we wszystkich powszechnie stosowanych klasach mocy silnika. Jednostka napędowa, którą zaprojektowano całkowicie na nowo, wyróżnia się wysoką ekonomicznością, niezwykłą dbałością o środowisko, dynamicznym przyspieszeniem, spokojną pracą i innowacyjną technologią. Nowa generacja silników BlueEfficiency Power wyznacza standardy i odzwierciedla profesjonalizm Mercedes-Benz w zakresie siników wysokoprężnych.

Cechy wspólne: ekonomiczne, przyjazne dla środowiska, wytrzymałe
W segmencie silników typu medium duty i heavy duty do samochodów ciężarowych i autobusów Mercedes-Benz oferuje dwa zaprojektowane całkowicie od nowa typoszeregi silników. Są to jednostki cztero- i sześciocylindrowe rzędowe o pojemności od 5,1 litra do 12,8 litra oraz mocy od 115 kW (156 KM) do 375 kW (510 KM). Zastosowano w nich najnowocześniejszą technologię z czterema zaworami na cylinder, głowicą cylindrów o przepływie poprzecznym, dwoma górnymi wałkami rozrządu, wtryskiem paliwa w technologii common rail, wysokim ciśnieniem przy zapłonie i wtrysku, układem recyrkulacji spalin, technologią SCR z wtryskiem roztworu mocznika AdBlue i filtrem cząstek stałych, a także wiele innowacji technicznych.

Takie rozwiązania zapewniają niższe zużycie paliwa, najwyższą trwałość i niezawodność, długie okresy międzyprzeglądowe, łatwość obsługi oraz wysoką kulturę pracy, a także imponujące wartości przyspieszenia oraz komfort prowadzenia pojazdu. Na uwagę zasługuje również trwałość wspomnianych silników nowej generacji: 90 procent z nich osiąga przebieg 1,2 miliona (typoszereg OM 47x) lub 750 000 (OM 93x) kilometrów bez naprawy głównej.

Nowa generacja silników BlueEfficiency Power firmy Mercedes-Benz to zatem połączenie oszczędności, dbałości o środowisko, a także osiągów na najwyższym poziomie.

Układ wydechowy zgodny z normą Euro 6: laboratorium specjalistyczne
Zajmowanie pozycji lidera w segmencie przyjaznych dla środowiska pojazdów użytkowych to dla Mercedes-Benz już tradycja. Na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych Pojazdów Użytkowych (IAA) w 2004 r. (IAA Nutzfahrzeuge 2004) swoją premierę w marce z gwiazdą miały technologia BlueTec wraz z technologią SCR i wtryskiem AdBlue oraz katalizatorem utleniającym. W międzyczasie technologie te zaczęli szeroko stosować producenci silników do pojazdów użytkowych z Europy, Ameryki Północnej i Azji.

Po wprowadzeniu normy emisji spalin Euro 6 nieodzowny stanie się dodatkowy filtr cząstek stałych, stosowany już wielokrotnie w autobusach miejskich, takich jak Mercedes-Benz Citaro, czy samochodach dostawczych, tj. Sprinter i Vito. W zakresie nowych silników typu heavy duty i medium duty Mercedes-Benz stawia na kompaktowy system typu one-box dla całego układu wydechowego. W zależności od silnika będzie on jedno- lub dwustrumieniowy. Zoptymalizowane pod kątem przepływu odprowadzanie spalin zminimalizuje przeciwciśnienie zwiększające zużycie.

Skomplikowana konstrukcja z katalizatorem utleniającym, filtrem cząstek stałych oraz katalizatorem SCR to swoiste laboratorium na kółkach. Z uwagi na regularny, zachodzący automatycznie proces regeneracyjny za pomocą oddzielnego elementu dozującego HC w układzie spalin konserwacja filtra cząstek stałych jest ograniczona do minimum. Okresy międzyprzeglądowe wynoszą od 120 000 km lub raz na dwa lata w przypadku autobusów miejskich do 450 000 km w transporcie dalekobieżnym.

Skrzynia biegów: PowerShift w transporcie dystrybucyjnym i dalekobieżnym
Nowej generacji silników towarzyszą również istotnie zmodyfikowane bądź całkowicie nowe skrzynie biegów. Także i w tej dziedzinie Mercedes-Benz pozostaje liderem. Przenoszenie siły napędowej przejmuje bez wyjątku w pełni zautomatyzowany system Mercedes-Benz PowerShift - w transporcie dystrybucyjnym i transporcie dalekobieżnym, w nowym Actrosie i w nowym Antosie, bez względu na rodzaj silnika.

Z ośmioma lub dwunastoma przełożeniami, a w przypadku pojazdów specjalnych nawet z szesnastoma, skrzynie biegów pracują bardzo precyzyjnie. Bezpośrednie przełożenie w najwyższym biegu obniża zużycie paliwa. Nowością zaprezentowaną na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych Pojazdów Użytkowych (IAA) jest skrzynia biegów z biegiem bezpośrednim Mercedes G 140-8 dla ciężkiego transportu dystrybucyjnego w nowym Antosie firmy Mercedes-Benz.

Dzięki czułej sensoryce przełączania biegów wszystkie systemy Mercedes-Benz PowerShift reagują szybko i precyzyjnie. W zależności od rodzaju pojazdu i skrzyni biegów kierowcę wspiera tryb EcoRoll, tryb wybujania oraz Power. Skrzynie biegów nowej generacji posiadają również funkcję pełzania, tzn. przy wrzuconym biegu ciężarówka zaczyna bardzo powoli jechać do przodu bez konieczności wciskania pedału gazu, co jest bardzo pomocne, zwłaszcza podczas manewrowania lub jazdy w korku.

Pierwsza siedmiostopniowa automatyczna skrzynia biegów w samochodach dostawczych
Nowością w samochodach Mercedes-Benz Sprinter jest automatyczna skrzynia biegów 7G-Tronic, montowana na życzenie. To pierwsza tego typu skrzynia biegów na świecie stosowana w samochodach dostawczych. Sterowana w pełni elektronicznie, została zaprojektowana tak, aby spełniać specyficzne wymagania samochodu dostawczego.

Zaletą nowej skrzyni biegów jest bez wątpienia krótkie przełożenie w pierwszym biegu, gwarantujące dynamiczny start. Przy dużej prędkości Mercedes-Benz Sprinter zużywa natomiast mało paliwa, emituje niewielkie ilości spalin i pracuje cicho przy niskiej liczbie obrotów. Skrzynia zapewnia jednocześnie odpowiednie przełożeniem do każdej sytuacji jezdnej, a skoki prędkości obrotowych między biegami są niewielkie.

Osie: dynamika jazdy i komfort w połączeniu z wydajnością
Nowy Mercedes-Benz Actros w bardzo krótkim czasie zyskał ogromne uznanie dzięki doskonałej dynamice jazdy. Jej podstawą jest układ jezdny oraz hipoidalna oś tylna typu Mercedes-Benz HL6. Znawcy zwracają również uwagę na geometrię zawieszenia osi: punkt przecięcia linii działania leży za osią, co gwarantuje zwiększenie stabilności jazdy. Wszystkie pojazdy są również wyposażone we wrażliwie reagujące 4-miechowe zawieszenie pneumatyczne z szerokim rozstawem (co warunkuje lekkie pochylenie boczne). System przełożeń bez żadnych przerw gwarantuje najwyższą wydajność we wszystkich wersjach pojazdów, niezależnie od wykonywanych czynności.

Wykorbione osie przednie, wyposażone w zawieszenie pneumatyczne i stalowe, są dostępne dla nowych modeli Actros i Antos o różnych wariantach wagowych. Wspornik resoru przedniego wykonany z aluminium zmniejsza mesę własną. Zoptymalizowane pod względem masy własnej samochody ciężarowe otrzymują układ jezdny z 1-piórowym resorem parabolicznym na osi przedniej.

Samochód dostawczy Sprinter z przełożeniem osi zmniejszającym zużycie paliwa
Jeden z elementów, który w największym stopniu zwiększa wydajność samochodu Mercedes-Benz Sprinter, to nowe dłuższe przełożenie osi tylnej. Jest ono dostępne jako opcja w różnych wersjach samochodu. Przełożenie równe i=3,692 obniża liczbę obrotów o około sześć procent. Rezultatem powyższego jest znacznie niższe zużycie paliwa w cyklu mieszanym od 7,0 l/100 km i odpowiednio niższa emisja CO2.

Autobusy turystyczne: długie przełożenie zmniejsza zużycie paliwa
HO6 to skrót od hipoidalnej osi tylnej w autobusach turystycznych Mercedes-Benz i Setra. Oś - zaprojektowana specjalnie na potrzeby autobusów - pracuje cicho, oszczędnie i niezawodnie. Dzięki różnym przełożeniom można ją stosować w różnych pojazdach i różnych warunkach jezdnych.
Alternatywą dla standardowego przełożenia allround, wynoszącego i=3,909, jest na przykład dostępne obecnie dla Travego Edition 1 dłuższe przełożenie o wartości i=3,583. Dzięki niemu prędkość obrotowa spada przy prędkości autostradowej 100 km/h do nieco ponad 1200 obr./min, co jeszcze bardziej obniża zużycie paliwa i poziom emisji spalin.


4trucks.pl / Mercedes-Benz Polska