Volvo Trucks: Nowa funkcja I-See

Volvo Trucks: Nowa funkcja I-See

Nowa funkcja I-See od Volvo Trucks obniża wydatki firm transportowych na paliwo.

Producenci samochodów ciężarowych wszędzie poszukują rozwiązań, które mogłyby zredukować zużycie paliwa. Jedna z metod polega na wykorzystaniu energii kinetycznej samochodu ciężarowego. Aby to umożliwić, Volvo Trucks opracowało funkcję I-See, która działa jak autopilot, przejmując sterowanie zmianą biegów i wykorzystując spadki drogi w celu oszczędzania paliwa.

Energia kinetyczna jest miarą pracy, jaką należy wykonać w celu zredukowania prędkości danego obiektu do zera. Spowalnianiu ruchu obiektu towarzyszy zamiana energii kinetycznej na energię w innej postaci. Gdy pojazd hamuje, jego energia kinetyczna jest przekształcana w ciepło. Obecnie wielu producentów w branży motoryzacyjnej bada rozwiązania umożliwiające spożytkowanie energii kinetycznej zamiast jej rozpraszania w postaci bezproduktywnego ciepła.

- Gdyby udało się w większym stopniu wykorzystać energię kinetyczną, pozwoliłoby to na zredukowanie zużycia paliwa. Byłoby to korzystne dla środowiska naturalnego i ekonomiki transportu - co jest niezwykle istotne, ponieważ koszty paliwa stanowią coraz większe obciążenie dla wielu firm transportowych - stwierdza Anders Eriksson, konstruktor w Volvo Trucks.

I właśnie dokładnie to udało się osiągnąć Volvo Trucks, dzięki opracowaniu nowej funkcji I-See. Funkcja ta wykorzystuje energię kinetyczną samochodu ciężarowego w celu "pchania" go pod górę. Ta sama energia rozpędza pojazd na zjeździe.

Energia kinetyczna może zaoszczędzić 5 procent paliwa
I-See jest połączona z czujnikiem pochylenia w skrzyni biegów, skąd pozyskuje cyfrowe dane o topografii drogi. Fakt, że system nie bazuje na mapach czyni go bardziej niezawodnym, ponieważ zawsze dysponuje najbardziej aktualnymi informacjami. I-See ma możliwość zapamiętania około 4000 wzniesień, co odpowiada dystansowi 5000 kilometrów.

- I-See jest jak autopilot połączony z tempomatem samochodu ciężarowego, który na wzniesieniach przejmuje kontrolę nad skrzynią biegów, silnikiem i hamulcami, zarządzając nimi tak, by osiągnąć jak najniższe zużycie paliwa. I-See do maksimum wykorzystuje funkcję wolnego koła – a więc na niektórych odcinkach drogi zużycie paliwa jest zerowe - wyjaśnia Hayder Wokil, menedżer produktu w Volvo Trucks.

- Tym sposobem można zredukować zużycie paliwa nawet o 5%. Wartość ta wynika z przeprowadzonych symulacji i testów na drogach publicznych. I-See do działania wymaga tempomatu, a my wiemy, że statystyczny kierowca korzysta z tempomatu przez około połowę czasu jazdy. W przypadku samochodu ciężarowego pokonującego rocznie dystans 140 000 kilometrów, w typowych warunkach eksploatacji, potencjał oszczędności paliwa wynosi około 1000 litrów rocznie. To duża różnica, patrząc z perspektywy rentowności firmy transportowej - mówi Hayder Wokil.

Największe oszczędności na małych wzniesieniach
W celu maksymalnego wykorzystania energii kinetycznej, I-See realizuje sześć różnych działań. Na przykład, przyspiesza przed wzniesieniem, następnie tak długo, jak to możliwe unika redukcji biegu i wreszcie wyłącza bieg na zjeździe, by pozwolić sile bezwładności rozpędzać pojazd.
- I-See najlepiej spisuje się w terenie pofałdowanym. Na umiarkowanie długich i umiarkowanie stromych wzniesieniach I-See pozwala pokonywać znaczne odległości na swobodnym wybiegu, bez konieczności wykorzystywania mocy silnika - wyjaśnia Anders Eriksson, który odpowiadał za rozwój I-See.

- To właśnie ta zdolność do wykorzystywania swobodnego wybiegu pojazdu czyni ten system tak wyjątkowym - dodaje Anders Eriksson. Pojazd toczący się swobodnie prawie w ogóle nie zużywa paliwa. Ale żeby mógł się toczyć, potrzebne jest mnóstwo danych.
- Wymagana jest wysoka precyzja. Na przykład, trzeba wiedzieć, czy na następnym odcinku drogi prędkość spadnie, czy też wzrośnie. Czynnikiem decydującym może być zaledwie kilkuprocentowe nachylenie drogi - wyjawia Anders Eriksson.

Innymi ważnymi czynnikami są opór powietrza i ciężar samochodu ciężarowego. Jak widać, system musi gromadzić i przetwarzać mnóstwo danych. Wielu kierowców, którzy przetestują I-See, rozpozna w logice działania systemu własny styl jazdy.

- I-See naśladuje styl jazdy dobrych kierowców. Kierowcy ci wykorzystują energię kinetyczną pojazdu, w odpowiedniej chwili przyspieszają i unikają niepotrzebnych zmian biegów - podkreśla Hayder Wokil i kontynuuje - Jednak w przeciwieństwie do kierowcy, I-See nigdy się nie męczy – jest jak autopilot w samolocie.

Dzięki temu kierowca może bardziej skoncentrować się na obserwacji drogi i innych aspektach jazdy. Co więcej, kierowca pozostaje także bardziej zrelaksowany. - Czujny kierowca jest lepszym kierowcą. Wiemy to na pewno - mówi Hayder Wokil.

Anders Eriksson zauważa także, że oszczędzane jest nie tylko paliwo. - Funkcja I-See zmniejsza zużycie na przykład hamulców i opon. I oczywiście jest korzystna dla środowiska naturalnego.

Funkcja I-See będzie dostępna na rynku w 2013 r.


4trucks.pl / Volvo Trucks

Przeczytaj też:
Solidaris odbiera pierwsze elektryczne Volvo FM Volvo Trucks Polska dostarczyło pierwsze dwa elektryczne ciągniki siodłowe Volvo FM do firmy –Solidaris Sp. z o.o.
Nowy, mocniejszy silnik do Volvo FH16 również na biopaliwa Volvo Trucks wprowadza nowy silnik dedykowany do kultowego modelu Volvo FH16.
Volvo FH Aero - bardziej opływowy i dłuższy Niezależnie od tego, który układ napędowy wybiorą klienci – elektryczny, gazowy czy wysokoprężny – wszystkie warianty nowego FH Aero będą charakteryzowały się niższym zużyciem energii, większym zasięgiem oraz najwyższym poziomem bezpieczeństwa i wrażeń z jazdy.
Pierwsze elektryczne Volvo FH dla polskiego przewoźnika Podczas VI edycji Targów Rozwiązań Transportowych 4Poland odbyło się uroczyste przekazanie elektrycznej ciężarówki.
Volvo FM Electric we flocie DHL w Polsce W dniu 16 marca w podpoznańskich Żernikach firma Volvo Trucks Polska przekazała DHL Supply Chain symboliczne klucze do 5 pojazdów Volvo FM Electric.
Nowy rok w branży pojazdów użytkowych W całej grupie nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5 t w styczniu 2023 r. zarejestrowano 2486 szt. To rezultat o 233 szt. wyższy niż w tym samym miesiącu przed rokiem (+10,3% r/r) i jednocześnie najwyższy wynik dla analogicznego miesiąca w całej historii notowań.
Ciężarówki i autobusy - jak minął rok W roku bieżącym rynek samochodów ciężarowych jest niestabilny. Mimo iż dotychczas radził sobie nieco lepiej z zakłóceniami dostaw półprzewodników niż inne kategorie pojazdów, to po wybuchu wojny za wschodnią granicą sytuacja została skomplikowana dodatkowo brakami komponentów z Ukrainy.
Samochody ciężarowe na finiszu 2022 roku Powoli zbliżamy się do końca roku i będzie można ostatecznie podsumować kolejny niełatwy, dla producentów samochodów ciężarowych, rok. Zanim to jednak nastąpi analizujemy przedostatni miesiąc 2022 roku.
Ciężarowe w górę W październiku 2022r. zarejestrowano 3742 nowe pojazdy użytkowe pow. 3,5 t, tj. więcej niż przed rokiem (+24,8%) i więcej o 12,4% niż we wrześniu br. jest to niewątpliwie bardzo optymistyczna wiadomość.