Sezon na operatora

Sezon na operatora

zawodoperator_-600

Koniec roku to okres, gdy na rynku odnotowuje się wzrost liczby wakatów, a szanse na znalezienie dorywczej pracy są największe. O zatrudnienie najłatwiej w branży FMCG i w handlu, gdzie potrzebni są zarówno sprzedawcy, hostessy, jak i pracownicy produkcji. Ożywienie na rynku sprawia, że szczególnie poszukiwane są także osoby do pomocy przy inwentaryzacji i przeładunku towarów, a umiejętność obsługi wózków widłowych jest szczególnie pożądana.

 Według badań przeprowadzonych przez Polskie Forum HR, zawód operatora wózka widłowego cieszy się szczególną popularnością wśród pracowników zatrudnionych tymczasowo, których średnia stawka godzinowa wynosi około 11 zł. Okazuje się jednak, że stałe zatrudnienie w tym zawodzie może stanowić stabilne i stosunkowo wysokie źródło zarobku. Według najnowszego raportu płacowego firmy Sedlak & Sedlak, całkowite wynagrodzenie na stanowisku operatora wózka w 2010 r. kształtowało się na poziomie 2 689 zł. Przy czym wysokość pensji różniła się w zależności od branży. Pracownicy firm z sektora motoryzacji zarabiali najwięcej - połowa z nich otrzymywała wynagrodzenie powyżej 2 768 zł, z kolei najniższe zarobki odnotowano w firmach elektronicznych i elektrotechnicznych - tam mediana wynagrodzeń wyniosła 2 383 zł brutto.

O atrakcyjności profesji świadczy nie tylko popyt na rynku i poziom wynagrodzenia, ale także atrakcyjność samej formy pracy. Operator wózków widłowych zajmuje czwarte miejsce w rankingu najmniej stresujących zawodów, opublikowanym przez portal Jobs Rated Raport. Kryteriami, które brano pod uwagę były między innymi: poziom stresu, środowisko pracy, wysokość wynagrodzenia, wysiłek fizyczny oraz popyt na dane stanowisko. Z drugiej strony na operatorach ciąży duża odpowiedzialność za bezpieczeństwo: zarówno swoje, innych pracowników magazynu, jak i przewożonego towaru. Z badań przeprowadzonych przez firmę STILL wynika, że najczęstszym powodem niebezpiecznych zdarzeń jest błąd ludzki. Wywrotka stanowi przyczynę 32,30 proc. wszystkich śmiertelnych wypadków, najechanie lub przejechanie - 19,79 proc. a przygniecenie - 18,50 proc. Groźne kolizje mogą być również spowodowane nadmiernym lub nierównomiernym umocowaniem ładunku, zaniedbaniem konserwacji pojazdu czy wadami konstrukcyjnymi urządzeń i pomieszczeń magazynowych. Błędami, których szczególnie należy się wystrzegać pracując w tym zawodzie, jest pośpiech spowodowany presją czasu, brawura oraz spadek koncentracji.

Najnowsze rozwiązania technologiczne podnoszą komfort obsługi wózka oraz zwiększają bezpieczeństwo pracy. Ograniczenie ryzyka zapewniają między innymi pasy bezpieczeństwa - stosowane szczególnie w otwartych kabinach, automatyczna redukcja prędkości oraz siatki chroniące operatorów przed ewentualnymi uderzeniami w bok pojazdu.
 - Na efektywność wykonywanych zadań przez operatora, a także jego bezpieczeństwo, bardzo duży wpływ ma swoboda sterowania oraz ergonomiczna budowa pojazdu. Przestronna kabina, antypoślizgowa podłoga i czytelny panel obsługowy to tylko przykłady komfortowych rozwiązań Mimo technicznych udoskonaleń wdrażanych w sektorze intralogistyki, odpowiedzialność za przebieg pracy wciąż leży po stronie pracownika, do którego zadań należy m.in. bieżąca kontrola stanu technicznego pojazdu - mówi Tomasz Sobczak z firmy STILL Polska.

Aby otrzymać zatrudnienie jako operator wózka widłowego niezbędne jest uzyskanie 18 lat, posiadanie aktualnych badań lekarskich stwierdzających brak przeciwwskazań do wykonywania zawodu oraz otrzymanie uprawnień, które zdobyć można po ukończeniu specjalistycznego kursu lub bezpośrednio u pracodawcy. Standardowe programy tego typu szkoleń zawierają badania psychotechniczne, symulacje jazdy, zajęcia teoretyczne oraz ćwiczenia praktyczne zakończone egzaminem.

 Zdobyte uprawnienie w postaci zaświadczenia jest ważne bezterminowo na terenie Polski, a dodatkowo istnieje możliwość otrzymania certyfikatu akceptowanego w krajach UE. Za naukę techniki jazdy i podstaw budowy wózka widłowego należy zapłacić od 300 do 700 zł, w zależności od oferty firmy szkoleniowej. Dodatkowym kosztem, który trzeba ponieść, jest egzamin przed Komisją Dozoru Technicznego w cenie 152 zł. Posiadając odpowiednie uprawnienia, zatrudnienia można szukać w przedsiębiorstwach produkcyjnych, handlowych, fabrykach oraz portach - wszędzie tam, gdzie trzeba przewozić i układać ciężkie palety ładunków. W miarę wzrastającego przepływu towarów i liczby centrów logistycznych, zapotrzebowanie na operatorów wózków widłowych będzie rosło.

Źródło: STILL POLSKA


 

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL