Ekonomiczny napęd hybrydowy - prace projektowe MAN

Ekonomiczny napęd hybrydowy - prace projektowe MAN

MAN koncentruje i wzmacnia prace projektowe w zakresie efektywnych i ekonomicznych napędów hybrydowych dla pojazdów ciężarowych i autobusów.

Firma MAN Truck & Bus zalicza się do pionierów technologii napędów hybrydowych dla pojazdów użytkowych - już od lat siedemdziesiątych inżynierowie firmy pracują nad różnymi technologiami pozwalającymi na odzyskiwanie energii uwalnianej podczas hamowania w celu redukcji zużycia paliwa i ograniczenia emisji CO2.

Obecnie  w firmie MAN Truck & Bus wszystkie prace badawczo-rozwojowe dotyczące technologii hybrydowej będą prowadzone w nowym Centrum Kompetencji, które otrzyma zwiększoną obsadę specjalistów. We wrześniu ubiegłego roku firma  wprowadziła na rynek pierwszy produkowany seryjnie pojazd użytkowy, wyposażony w seryjny silnik hybrydowy - autobus miejski MAN Lion’s City Hybryd, który zużywa do 30 proc. mniej paliwa w porównaniu z autobusem miejskim o tradycyjnym napędzie z silnikiem wysokoprężnym, co oznacza redukcję emisji CO2 nawet o 30 proc. Poza tym autobus MAN Lion’s City Hybrid charakteryzuje się bardzo cichym ruszaniem po postoju na światłach lub na przystankach. Autobus  ten  otrzymał już wiele międzynarodowych wyróżnień i cieszy się dużym zainteresowaniem ze strony miejskich zakładów komunikacyjnych.

- Jesteśmy przekonani, że technologia hybrydowa jest rozwiązaniem przyszłości, które we wszystkich segmentach pojazdów użytkowych - od autobusów miejskich do samochodów ciężarowych obsługujących dalekie trasy - odegra kluczową rolę w procesie dalszego wzrostu efektywności i poszanowania zasobów naturalnych oraz wyznaczy kierunek e-mobility. Nowe Centrum Kompetencji zajmuje się technologią hybrydową na wszystkich etapach, poczynając od prac badawczych, a kończąc na wprowadzeniu do produkcji seryjnej nowych rozwiązań przeznaczonych dla różnych segmentów produktów - wyjaśnia Bernd Maierhofer, członek zarządu odpowiedzialny za prace badawczo-rozwojowe i zakupy w firmie MAN Truck & Bus.

Wprowadzenie napędów hybrydowych w pojazdach użytkowych stanowi duże wyzwanie dla producentów ze względu na silnie zróżnicowane profile wymagań użytkowników. Autobusy miejskie charakteryzują się krótkimi i częstymi cyklami przyspieszania i hamowania, natomiast samochody ciężarowe obsługujące trasy dalekobieżne poruszają się na długich odcinkach autostrad, głównie ze stałą prędkością. Samochody dostawcze przemieszczają się przy różnym stopniu załadowania, zarówno w miastach, jak i na drogach krajowych, zaś pojazdy ciężarowe stosowane w budownictwie wymagają dużej mocy i trakcji, a często także dodatkowych agregatów. Nowe Centrum Kompetencji współpracuje także z podmiotami partnerskimi, dostawcami i innymi jednostkami dostarczającymi know-how, np. z placówkami uniwersyteckimi.
 
-W celu uwzględnienia tych silnie zróżnicowanych wymagań w prowadzonych pracach badawczo-rozwojowych nad silnikami hybrydowymi konieczna jest ścisła współpraca ekspertów w dziedzinie wszystkich segmentów produktu. Odpowiednie warunki w tym zakresie stwarza nowy Centrum Kompetencji, w którym znajdą pracę najlepsi specjaliści z różnych branż - wyjaśnia Roland Ehniss, kierownik działu zarządzania innowacjami w MAN Truck & Bus.

Źródło: MAN Truck & Bus AG