Scania w nowym garniturze
Scania konsekwentnie poszerza swoją ofertę pojazdów budowlanych, z myślą o nowych zastosowaniach i potrzebach klientów. Nowe rozwiązania są często rezultatem głębszej analizy możliwości, jakie zapewnia modułowy system produktów Scania.
Po seriach G i R nadszedł czas na modernizację pojazdów Scania serii P, polegającą na zastosowaniu przedniego grilla o bardziej wyrazistych liniach i zaopatrzonego w większe otwory wlotowe powietrza. Zmianie uległ także standardowy kolor grilla - obecnie Silver Brilliant - oraz powiększone zostało logo Scania. Nowy styl zapewni klientom posiadającym różne modele pojazdów Scania bardziej spójny wygląd całej floty pojazdów.
Modyfikacja przodu pojazdu miała na celu polepszenie cyrkulacji powietrza wokół kabiny i w komorze silnika, a tym samym przygotowanie pojazdów serii P do montażu jednostek napędowych Euro 6, wymagających większej wydajności chłodzenia. Zmodernizowane zderzaki są dostępne w dwóch wariantach wysokości. Pośrodku każdego z nich przewidziano miejsce do zamontowania czujnika radarowego aktywnego tempomatu (ACC).
Nadwozie:
- w celu ochrony elementów kabiny przed kontaktem z przeszkodami, solidny stalowy zderzak został wysunięty do przodu o 135 mm - to o 80 mm więcej w porównaniu z dotychczas stosowanym wysuniętym zderzakiem, nadal pozostającym w ofercie. Mimo większego wysunięcia, nowy zderzak zapewnia pełny 25-stopniowy kąt natarcia, pozwalający, w połączeniu m.in. z dużym kątem rampowym i kątem zejścia, na zaklasyfikowanie pojazdu do kategorii samochodów terenowych, zwolnionych z obowiązku montażu przedniej belki przeciwnajazdowej;
- w zderzak wbudowano wytrzymały uchwyt do holowania o nośności 35 ton (o 10 ton większej w porównaniu z uchwytem standardowym), który w większości sytuacji umożliwia wyciągnięcie ugrzęźniętego pojazdu bez konieczności jego rozładowywania;
- bezpośrednio za zderzakiem znajduje się osłona chroniąca spód chłodnicy powietrza doładowującego i chłodnicy silnika oraz przednią część miski olejowej;
- reflektory główne i lampy kierunkowskazów stanowią odrębne elementy. W celu skuteczniejszej ochrony przed uderzeniem zostały osadzone w większej odległości od krawędzi zderzaka. Reflektory główne, a także dostępne w opcji reflektory przeciwmgielne i dalekosiężne, wbudowane w zderzak, są osłonięte stalowymi siatkami. Dostępny jest także wysokociśnieniowy układ spryskiwania reflektorów;
- aby uniknąć uszkodzeń w wyniku słabych uderzeń o przeszkody, stopnie wejściowe odseparowano od zderzaka. Dolny stopień jest podwieszony na gumowych pasach, odchylających się w kontakcie z przeszkodą. Pompa układu podnoszenia kabiny jest bezpiecznie ukryta za zderzakiem po prawej stronie pojazdu.
Technika:
- nowością jest 9-tonowa oś przednia z zawieszeniem pneumatycznym;
- w pojazdach 6x4, 8x4 i 8x4 ze skrętną osią wleczoną, wyposażonych w podwójną oś napędową o nośności 19/21/26 ton, ze zwolnicami w piastach kół istnieje możliwość wyboru pneumatycznego zawieszenia wszystkich osi w połączeniu z hamulcami bębnowymi;
- w pojazdach 6x4, 8x4 i 8x4 ze skrętną osią wleczoną, wyposażonych w podwójną oś napędową o nośności 19/21 ton, ze zwolnicami w piastach kół istnieje możliwość wyboru pneumatycznego zawieszenia tylnej osi w połączeniu z hamulcami tarczowymi i układem EBS. Konfiguracja ta może obejmować funkcję pomocy przy ruszaniu pod górę (hill-hold);
- ciągniki siodłowe 4x2, 6x2 i 6x4 oraz wysokie (High) podwozia samochodu ciężarowego 4x2, 6x2, 6x4, 8x2 i 8x4 mogą być obecnie wyposażane w zawieszenie pneumatyczne z dwoma miechami, umożliwiające zredukowanie masy pojazdu o 50 do 120 kg, zależnie od konfiguracji osi. Duża sztywność poprzeczna zawieszenia polepsza własności trakcyjne pojazdu. Jednocześnie nowe zawieszenie zapewnia większy prześwit i pozostawia więcej wolnego miejsca po bokach ramy, np. dla zbiorników paliwa itp.;
- Pośród dostępnych fabrycznie opcji wyposażenia znalazły się cylindryczne aluminiowe zbiorniki paliwa o pojemności 330, 400 i 440 litrów, dostępne dla dwu i trzyosiowych ciągników siodłowych oraz podwozi. Zbiorniki o kształcie cylindrycznym charakteryzują się większą wytrzymałością i trwałością w trudnych warunkach eksploatacji;
- pojazdy budowlane wyposażono w resory paraboliczne w zawieszeniach osi zespolonych o nośności 19/21 ton (6x4, 8x4). Z myślą o poprawie komfortu jazdy i własności trakcyjnych podczas jazdy bez ładunku, dotychczasową ofertę resorów 4x41 i 4x30 uzupełniono o resor 2x38+2x45. Pod maksymalnym obciążeniem charakterystyka nowego resoru odpowiada charakterystyce resoru 4x41, zaś podczas jazdy z niewielkim ładunkiem lub bez ładunku - charakterystyce resoru 4x30. Dostępna jest również 26-tonowa oś zespolona, wyposażona w progresywne resory paraboliczne 2x41+2x48. Nowe zawieszenie osi zespolonej z resorami parabolicznymi 5x48, wytrzymujące nacisk do 30 lub 32 ton;
- osie ze zwolnicami w piastach kół otrzymały wzmocnione półosie napędowe eliminujące, w jeszcze większym stopniu, wahania przenoszonego momentu obrotowego, co przyczynia się do poprawy własności trakcyjnych;
- do oferty wprowadzono wzmocnione osie napędowe ze zwolnicami w piastach kół, w których przełożenie zwolnic 3,81 zastąpiono przełożeniem 4,21. Rezultatami są większa siła napędowa na kołach i mniejsze wahania przenoszonego momentu obrotowego. Dzięki temu obecnie istnieje możliwość wyboru przełożenia całkowitego z zakresu od 3.96 aż do 7,18 (poprzednio do 6,50) w przypadku osi zespolonych 19/21/26/30/32-tonowych oraz z zakresu od 3,67 do 4,66 w przypadku lżejszych osi zespolonych 19/21-tonowych;
- w pojazdach czteroosiowych wprowadzono 10-tonową oś przednią (opcja), o masie własnej identycznej, jak masa osi o dopuszczalnym nacisku 9 ton. Poprzez zastąpienie obudowy odlewanej lżejszą obudową spawaną, 11/13-tonowa oś ze zwolnicami w piastach kół została „odchudzona” o 20 kg, przy zachowaniu dotychczasowej wytrzymałości. Oś ta wchodzi w skład osi zespolonych o dopuszczalnym nacisku do 26 ton. Dodatkową redukcje masy, o 35 kg/oś, zapewniają elektronicznie sterowane hamulce tarczowe. Tego typu układ hamulcowy może być również wyposażony w funkcję pomocy przy ruszaniu pod górę (hill-hold);
- Scania oferuje duży wybór jednostek napędowych spełniających normy emisji spalin Euro 5, EEV i Euro 6, z których wszystkie, z wyjątkiem wersji Euro 6, mogą być zasilane 100-procentowym biodieslem. W pojazdach serii P jest dostępny również silnik Scania (270 KM, 1200 Nm), zasilany etanolem.
Początkowo na polski rynek trafią pojazdy terenowe z przestronnymi kabinami Scania serii G. Nieco później, w przyszłym roku, dołączy do nich pełna gama modeli serii P. Nowe samochody ciężarowe off-road naturalnie wykorzystują wszelkie udoskonalenia, nowe cechy i funkcje wprowadzone wcześniej w pojazdach Scania R, np. takie jak układ zmiany biegów Scania Opticruise z terenowym trybem działania, nowe funkcje sterowania przyczepnością kół, nowy zwalniacz o większej skuteczności hamowania przy małych prędkościach jazdy, a także wszystkie innowacje w obrębie podwozia.
Materiały: Scania
Opracował: Michał Bąk