Volvo 9700 i 9900 z nowym silnikiem D13C

Volvo 9700 i 9900 z nowym silnikiem D13C

volvo_9700_lid_600

Od lutego 2010 r. okręty flagowe Volvo Buses - Coach of the Year 2008 - będą wyposażane w nowe jednostki napędowe. Mniejszy 12-litrowy silnik zastąpiła jednostka o litr większa. Paradoksalnie nowy o większej pojemności silnik jest lżejszy o 80 kg i bardziej ekologiczny.

Tradycja budowania autobusów Volvo w Polsce sięga 1995 roku. Wtedy to koncern Volvo otworzył zakład  produkcyjny we Wrocławiu. Volvo Polska Autobusy jest jedną z trzech fabryk autobusowych szwedzkiego koncernu. Dwie pozostałe mieszczą się w Szwecji w Borås (zakład główny) i Säffle. We Wrocławiu na czterech liniach produkowane są autobusy miejskie, międzymiastowe oraz turystyczne. Pomimo tego, że największym zbytem cieszą się autobusy miejskie, międzymiastowe i podwozia pojazdów - autobusy turystyczne również stanowią znaczną część produkcji polskiego zakładu. Na przestrzeni kilkunastu lat całej produkcji statystycznie rzecz  można ująć następująco: autobusy międzymiastowe - 2484 szt. (43 %), autobusy miejskie - 2307 szt. (39 %), autokary 1029 szt. (18 %), przy czym należy zaznaczyć, że produkcja pojazdów turystycznych Volvo trwa w Polsce nieco krócej niż pozostałych rodzajów. Dane z ostatnich trzech lat mówią o produkcji autobusów Volvo w Polsce odpowiednio na poziomie: 765, 765, 722 szt. rocznie.

w.smyk_volvo_autobusy
Władysław Smyk, dyrektor ds. sprzedaży Volvo Polska Autobusy
- W budowie autobusów częściowo korzystamy z doświadczeń kolegów z działu ciężarówek. Najlepsze rozwiązania z tych pojazdów adoptowane są do autobusów. Modernizacja autokarów 9700 i 9900 jest naturalnym procesem rozwoju produktu po to, aby sprostać oczekiwaniom naszych klientów. Jeśli chodzi o warunki eksploatacji pojazdów wymagają oni od nas autobusów spełniających najwyższe normy czystości spalin, obniżania poziomu hałasu oraz zużycia paliwa.

Autokar Volvo 9700 oparty na modułowej platformie TX - zaawansowanej technologicznie podstawie, na której budowane są dziś autobusy międzymiastowe i turystyczne Volvo, w tym modele 9700 i 9900 w konfiguracji napędowej 4x2 i 6x2. W związku z wejściem, od jesieni 2009, w życie normy emisji spalin Euro 5, Volvo Buses zastąpiło dotychczasowy 12-litrowy silnik, stosowany w autobusach turystycznych oraz podwoziach autobusowych Volvo B13R nową 13-litrową jednostką D13C. Nowy Diesel to jeden z najpopularniejszych na świecie silników wysokoprężnych o dużej pojemności skokowej, od kilku lat oferowany przez Volvo Trucks w ciężarówkach FH.

silnik_volvo_d13cNowe źródło napędu w ofercie Volvo Buses to 6-cylindrowy, rzędowy silnik wysokoprężny, z turbosprężarką i chłodnicą powietrza doładowującego. Ma on jednoczęściową głowicę cylindrów z górnym wałkiem rozrządu, 4 zaworami na cylinder i elektronicznie sterowanymi pompowtryskiwaczami. Silnik D13C o poj. 12,8 l jest dostępny w wersjach o mocy maksymalnej 309 kW (420 KM) lub 338 kW (460 KM) przy 1800 obr/min i charakteryzuje się większym od swojego poprzednika maksymalnym momentem obrotowym, odpowiednio: 2100 Nm przy 1100-1400 obr/min lub 2300 Nm w zakresie 1050-1400 obr/min. Silnik D13C normę czystości spalin spełnia przy zastosowaniu układu SCR.

Jak już wspomnieliśmy mimo zwiększenia pojemności skokowej, konstruktorom Volvo Buses udało się zredukować masę silnika o około 80 kg, w porównaniu do jednostki 12-litrowej. Mniejszy ciężar w połączeniu z wyższym momentem obrotowym sprzyjają osiąganiu większych prędkości średnich, zapewniając tym samym większą opłacalność eksploatacji pojazdu. Dla poprawy komfortu jazdy silnik D13C sprzężono z automatyczną, 12-biegową, skrzynią Volvo I-Shift, wzbogaconą o funkcję Eco Roll. Funkcja ta, stosowana m.in. w autobusach turystycznych, rozłącza układ napędowy, gdy tylko pozwalają na to warunki jazdy, na przykład na początku zjazdu ze wzniesienia. Rezultatem jest możliwość jazdy z niższą prędkością obrotową silnika, co ma bezpośredni, pozytywny wpływ na zużycie paliwa.


autokar_volvo_9700 autokar_volvo_9700_1 autokar_volvo_9700_2
autokar_volvo_9700_3 autokar_volvo_9700_4 autokar_volvo_9700_5

Michał Bąk

 



artykuły powiązane:

Pierwsza hybryda we Wrocławiu

Volvo w Kielcach

Więcej Volvo w Szanghaju

Volvo na autobusowym rynku Azji

Volvo 7700 na ulicach Warszawy

260 autobusów Volvo

Duży kontrakt Volvo Buses

Autobusy Volvo do Norwegii i Szwecji

 

Przeczytaj też:
Za wcześnie na aferę, ale jest wpadka

Volvo przyznało, że ich silniki, montowane w samochodach ciężarowych i autobusach, mogą przekraczać deklarowane przez producenta normy emisji tlenków azotu.

Rejestracje samochodów ciężarowych - znowu padają rekordy

We wrześniu 2018 roku zarejestrowano 3169 pojazdów użytkowych pow. 3,5 t. To więcej o 12,7% niż przed rokiem i więcej o 40,8% niż w sierpniu br.

Volvo wprowadza największy autobus na świecie

Volvo zaprezentowało największe na świecie podwozie autobusowe na wystawie FetransRio w Rio de Janeiro w Brazylii. Nowa Cyfrowa książka serwisowa dla ciężarówek Mercedes-Benz

Od października 2016 roku dział Mercedes-Benz Trucks na 30 rynkach europejskich wprowadza Cyfrową książkę serwisową (DSB). Mercedes-Benz Mojsiuk - nowy serwis w Gorzowie Wlkp. European Solar Prize dla trasy obsługiwanej przez autobusy elektryczne Volvo

Obsługiwana przez elektryczne autobusy trasa 55 (ElectriCity) w Göteborgu, w Szwecji, otrzymała nagrodę European Solar Prize 2015 za to, że stanowi najlepszy przykład zrównoważonego transportu publicznego, który wykorzystuje energię odnawialną. Hybrydowe autobusy Volvo dla Inowrocławia

30 sierpnia br. miało miejsce uroczyste przekazanie 10 autobusów hybrydowych marki Volvo do miasta Inowrocław. Autobusy Volvo gotowe na paliwo HVO

Silniki Euro 6 Volvo Buses dla autobusów miejskich i międzymiastowych zostały certyfikowane do jazdy na HVO, odnawialnym paliwie, które może zastąpić standardowego diesla. Ulepszenia w autobusach turystycznych Volvo

Oba modele autobusów Volvo dla ruchu międzymiastowego i turystycznego - Volvo 9700 i Volvo 9900 zostały zmodernizowane w kilku obszarach.

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL