Najlżejszy w klasie - DAF LF

Najlżejszy w klasie - DAF LF
lid


W połowie wakacji 2009 DAF Trucks wprowadził do produkcji zmodernizowaną wersję swojej najmniejszej ciężarówki. Zmiany, jakie dokonano w modelu LF nie są rewolucyjne, jednak w znacznym stopniu poprawiają komfort pracy kierowcy.

 


Lekki samochód ciężarowy - DAF LF - pojawił się na rynku w 2001 roku i od razu został dostrzeżony przez jury konkursu Truck of the Year zdobywając laur zwycięzcy. Dzisiejszy LF to już kolejne wcielenie, które zaskakuje przede wszystkim dynamicznymi jednostkami napędowymi. LF-y w dalszym ciągu są dostępne w różnych klasach wagowych i rozstawach osi. Doskonale nadają się do wykorzystania podwozia pod zabudowę specjalistyczną. Kabinę można zamówić w wersji dziennej lub sypialnej. Model LF45 jest dostępny w wersjach o masie całkowitej od  7,5 do 12 t, natomiast model LF55 występuje w segmencie od 12 do 21 t DMC (z przyczepą do 32 t). Pod koniec października, w punkcie dilerskim WW Wanicki, zlokalizowanym w Trzcinie pod Rzeszowem, odbyła się prezentacja DAF-a LF Edycja 2009. Pojazd ten, którego produkcja rozpoczęła się w połowie wakacji, prezentuje jeszcze wyższy poziom zaawansowania technologicznego.
pict2026 pict2103

PACCAR FR i GR
Do niedawna klient miał do dyspozycji trzy 4-cylindrowe i trzy 6-cylindrowe silniki regulowane odpowiednio na moce: 103 kW (140 KM), 118 kW (160 KM), 136 kW (185 KM) oraz  165 kW (224 KM), 184 kW (250 KM), 210 kW (286 KM). Ponieważ dla inżynierów DAF-a "ewolucja nigdy się nie kończy" - do gamy nowoczesnych silników dołączyły teraz kolejne dwa: 4-cylindrowy 4,6-litrowy PACCAR FR o mocy 154 kW (210 KM) przy 2100-2300 obr/min. i  6-cylindrowa 6,7-litrowa jednostka PACCAR GR 225 kW (300 KM) od 1900 obr/min. Jednostka 4-cylindrowa osiąga maksymalny moment obrotowy 760 Nm przy 1200-1800 obr/min. zaś 6-cylindrowy 300-konny GR swój maksymalny moment 1100 Nm zachowuje w przedziale 1200-1800 obr/min. Dla zapewnienia większej wydajności silników zoptymalizowano system sterowania (nowy moduł ECM), zastosowano nową konstrukcje tłoków a w układzie Common Rail zwiększono maksymalne ciśnienie wtrysku mieszanki paliwowej z 1600 do 1800 barów.

pict2071 pict2118

Komfortowo i bezpiecznie
Dla poprawy komfortu jazdy kabina pojazdu została wyposażona w nowe elementy amortyzacji. Drugim rozwiązaniem jest wprowadzenie rezonatorów kierownicy eliminujących drgania przenoszone od kół pojazdu. Jednak wiele modyfikacji, które wprowadzono w LF 2009 edition miało na celu zwiększenie użyteczności samochodu. Zmianą nie oparły się elementy zawieszenia ciężarówki. Dla 8-tonowej wywrotki w modelu LF45 wprowadzono wersję z podniesiona osią przednią, w związku z tym zastosowano mocniejsze resory paraboliczne z 1x30 na 1x34 oraz wprowadzono 30 mm bloczki wypełniające. Wychodząc z założenia, że oś przednia w pojazdach dystrybucyjnych, może być szczególnie narażona na niekorzystne rozłożenie obciążeń dokonano modyfikacji łożysk kół. W konsekwencji zastosowano większe łożyska i uzyskano w ten sposób wyższą rezerwę techniczną dla obciążenia osi.
W zawieszeniu tylnym podniesiona oś tylna ma zmienioną wartość resora z 1x34 ma 2x28. Wyższy środek ciężkości samochodu wymaga zastosowania innego stabilizatora. W przypadku modelu LF55 12-15 t w podwoziach pod zabudowy chłodnicze lub cysterny, na tylnej osi zamontowano grubszy stabilizator zintegrowany z zawieszeniem. Rozwiązanie takie sprawia, że o 19 proc. lepsza jest stateczność boczna samochodu i dzięki temu pojazd prowadzi się bezpieczniej. Warto zaznaczyć, że zintegrowany z zawieszeniem stabilizator obniża masę własną DAF-a LF o 30 kg. Alternatywnie dla standardowej wysokości zawieszenia tylna oś może zostać osadzona asymetrycznie względem resora, co poprawia właściwości trakcyjne pojazdu.
Modyfikacje poszczególnych podzespołów są ściśle dostosowane do rodzajów zadań, jakie w przyszłości miałby pełnić DAF LF. Na przykład samochód z silnikiem 6-cylindrowym jest wyposażony w moduł do montażu generatora zasilającego np. agregat chłodniczy. Standardowo w nowych LF-ach alternatory 24/55 A zastąpiono mocniejszymi 45/55 A. W opcji, na przykład dla pojazdów dystrybucyjnym, gdzie podczas uruchamiania „windy” załadunkowej jest duży pobór prądu, LF-y wyposaża się w alternatory o większej mocy 40/100 A. Aby zwiększyć wydajność serii LF, zastosowano nową, elektroniczną regulację hamulca działającego w zależności od ciężaru ładunku, dzięki czemu uzyskano lepszą dystrybucję mocy hamulca i zredukowano konieczność konserwacji systemu. Od teraz hamulce tarczowe serii LF45 w ogóle nie będą wymagały konserwacji, dzięki wprowadzeniu nowych uszczelek. Wszystkie modele LF mają w standardzie system ostrzegający kierowcę przed obniżeniem ciśnienia w oponach. Zapobiega to niepotrzebnemu zużyciu paliwa oraz możliwości awarii ogumienia.     
Użytkownik, chcąc w przyszłości ciągnąc przyczepę, już na etapie konfiguracji pojazdu może zamówić do niego fabrycznie montowany sprzęg. Zaletą takiego rozwiązania jest to, że producent posiada wszystkie wymagane prawem homologacje i po zakupie ciężarówki nie ma potrzeby załatwiania dodatkowych formalności.

pict2041 pict2126 pict2115

Atrakcyjny design
LF Edycja 2009 to samochód w pełni dojrzały. Świadczy o tym również wnętrze kabiny, które zostało poddane daleko posuniętym modyfikacjom. Dostrzeżemy tam nową kolorystykę tapicerki, w tym również foteli. Deska rozdzielcza została wykonano z materiału o innej kolorowej strukturze a menu na wyświetlaczu dostępne jest w 32 językach. W kabinie sypialnej zauważymy nową kolorystykę leżanki i nowe zasłony. Warto zaznaczyć, że kabina LF jest teraz znacznie cichsza. Poziom hałasu dla silnika 4-cylindrowego wynosi 70 db a dla większej 6-cylindrowej jednostki - 67 db.
Edycję LF 2009 będzie można zamówić ze zderzakiem i panelem reflektorów w kolorze kabiny.

lf_edition_2009

 

 

tekst i foto: Michał Bąk


Przeczytaj też:
Przerobili starą ciężarówkę na luksusową kawalerkę

Martin sprzedał swój bar i dom w Nottingham i za te pieniądze zrealizowali swój projekt - kupił ciężarówkę i zamieszkał w niej.

Idea Leasing i Grupa Wanicki
Nowe, promocyjne finansowanie fabryczne dla branży TSL DAF Trucks wiodącą europejską marką na rynku tajwańskim

5-tysięczna ciężarówka DAF wyprodukowana na Tajwanie DAF ulepsza pojazdy z serii LF

Firma DAF w pojazdach do transportu dystrybucyjnego z serii LF. DAF prezentuje supercichy pojazd dystrubucyjny z serii LF

Po sukcesie, jaki odniosło wprowadzenie pojazdów CF oraz XF w wersji Silent, DAF prezentuje supercichy pojazd dystrybucyjny bazujący na serii LF. Konfigurator DAF Truck

Pięciotysięczne zapytanie ofertowe złożone za pośrednictwem aplikacji Konfigurator DAF Truck zostało złożone przez polską firmę Usługi Tartaczne z Łosiny Dolnej koło Limanowej. TATRA PHOENIX na AUTOSTRADA-POLSKA 2013

Na targach AUTOSTRADA-POLSKA 2013 Tatrę reprezentowały dwie firmy: Asbud i Wanicki (dealer ciężarówek DAF). DAF wprowadza na rynek nowe serie pojazdów LF i CF w wersjach Euro 6

Podczas targów Birmingham Truck Show, które odbyły się 9-11 kwietnia 2013 roku, firma DAF zaprezentowała nowe modele LF i CF w wersjach Euro 6. Firma FASC montuje pierwszy egzemplarz modelu LF na Tajwanie

Pierwszy egzemplarz zmontowanej lokalnie ciężarówki DAF LF przeznaczonej do dystrybucji opuścił linię produkcyjną w zakładzie FASC na Tajwanie.

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL