Układ EGR w 13-litrowych silnikach Volvo

Układ EGR w 13-litrowych silnikach Volvo

Image Volvo Trucks rozszerza ofertę jednostek napędowych wprowadzając silnik D13, wyposażony w układ recyrkulacji spalin EGR. Silnik ten jest dostępny w czterech wariantach mocy i spełnia aktualnie obowiązujące normy emisji spalin Euro 4 – bez konieczności oczyszczania spalin.
Nowy silnik D13B jest oferowany w wariantach o mocy 360, 400, 440 i 500 KM. Będzie dostępny zarówno w pojazdach Volvo FM, jak i Volvo FH, z wyjątkiem wersji o mocy 500 KM, która jest zarezerwowana wyłącznie dla Volvo FH. Wprowadzenie silników D13B zaplanowano na wrzesień 2007 r.

Silnik D13B z układem recyrkulacji spalin EGR spełnia wymagania normy emisji spalin Euro 4. Bazowa jednostka D13 to sześciocylindrowy, rzędowy turbodoładowany silnik wysokoprężny o pojemności skokowej 12,8 l z jednoczęściową głowicą cylindrów, górnym wałkiem rozrządu, czterema zaworami na cylinder i pionowo usytuowanymi pompowtryskiwaczami, umieszczonymi centralnie w komorze spalania. Mechanizm rozrządu znajduje się w tylnej części silnika. Umiejscowienie przystawki odbioru mocy obok koła zamachowego umożliwia odbiór dużych momentów obrotowych – do 1000 Nm.

Volvo jako jedyna firma na świecie oferuje rozwiązanie umożliwiające spełnienie normy emisji Euro 4 bez konieczności oczyszczania spalin. Podstawową zaletą technologii EGR jest łatwość zabudowy w silniku i brak potrzeby stosowania jakichkolwiek dodatków.

Silnik D13B zapewnia równie doskonałe właściwości jezdne, jak zaprezentowany jesienią 2005 r. silnik D13A, który udowodnił, że jest godnym następcą jednostki napędowej D12. Silnik D13 ma identyczną jak swój poprzednik średnicę cylindra, lecz zwiększony skok tłoka, dzięki czemu wzrosła pojemność skokowa. Duży skok tłoka gwarantuje, że już przy niskiej prędkości obrotowej silnik rozwija wysoki moment obrotowy, zaś moment maksymalny jest dostępny w szerokim zakresie obrotów.




źródło: Volvo Trucks Polska