I mamy odcinek autostrady A4 !

I mamy odcinek autostrady A4 !
Image „Oddany dziś do użytku odcinek autostrady A4 pozwoli na przejechanie ciągiem autostradowym na długości 381 km od Krakowa do Krzywej. Podziękowania kieruję do wszystkich, którzy przyczynili się do zrealizowania tego przedsięwzięcia w terminie i po niższych kosztach” – powiedział Minister Transportu Jerzy Polaczek otwierając 92 kilometrowy odcinek autostrady A4 Wrocław – Krzywa. Całkowity koszt realizacji projektu wyniósł 162,7 mln euro, z czego 122 mln euro (75%) pochodziło z Funduszu Spójności Unii Europejskiej. Projekt był także współfinansowany przez Europejski Bank Inwestycyjny.
Budowa tego odcinka autostrady A4 trwała od 2002 roku i była podzielona na trzy etapy:
Etap I: Wądroże-Wrocław (jezdnia południowa); II kwartał 2002 – III kwartał 2004 - wykonawca: Walter Heilit/Budimex Dromex S.A; koszt: 48,8 mln euro

Etap II: Krzywa-Wądroże (jezdnia południowa) Krzywa-Legnica (jezdnia północna); II kwartał 2003 – IV kwartał 2005 - wykonawca: Strabag AG/Mota Companhia S.A; koszt: 63,6 mln euro

Etap III: Wrocław-Legnica (jezdnia północna); IV kwartał 2004 – III kwartał 2006 - Wykonawca: Hermann Kirchner GmbH/Max Bogl/Berger Bau GmbH; koszt: 42,7 mln euro

Obecnie na pozostałych odcinkach autostrady A4 trwają intensywne prace przygotowawcze, tak by cała trasa od granicy z Niemcami do Rzeszowa – zgodnie z planem – była ukończona w roku 2013. Podczas konferencji prasowej Minister Jerzy Polaczek zapewnił, że budowa i remont odcinka od Krzywej do Zgorzelca (granicy polsko-niemieckiej) powinny być zakończone do 2008 roku.

Poniżej stan zaawansowania poszczególnych odcinków:
- Zgorzelec-Krzyżowa: przetarg w toku; realizacja w latach 2007-2008; koszt: 307 mln euro; źródło finansowania: Fundusz Spójności UE
- Kraków-Szarów: przetarg w toku; realizacja w latach 2007-2008; koszt: 450 mln PLN; źródło finansowania: Krajowy Fundusz Drogowy
- Szarów-Tarnów: trwa wykonywanie projektu budowlanego; realizacja w latach 2009-2011
- Tarnów-Rzeszów: prace koncepcyjne; realizacja w latach 2011-2013.

Ponadto mocno zaawansowane są prace budowlane i przygotowawcze na przyszłej autostradzie A18, która będzie stanowiła przedłużenie autostrady A4 w kierunku Berlina. Obecnie na ukończeniu są prace budowlane na jezdni północnej przyszłej A18, a dla jezdni południowej przygotowywany jest projekt Image budowlany. Jezdnia północna będzie gotowa w roku 2006, a jezdnia południowa w 2010.
Autostrada A4 to jedna z najważniejszych tras w Polsce stanowiąca część Pan-Europejskiego Korytarza nr III przebiegającego od Drezna w Niemczech do Kijowa na Ukrainie, przez Wrocław, Katowice, Kraków i Rzeszów.

Głównym celem inwestycji było poprawienie stanu technicznego nawierzchni, zwiększenie nośności drogi i jej przystosowanie do przenoszenia obciążeń do 115 kN/oś, zwiększenie płynności potoku ruchu i średniej prędkości z 80 do 100 km/h, poprawa bezpieczeństwa ruchu, zmniejszenie oddziaływania na środowisko oraz ułatwienie międzynarodowego transportu drogowego.

W uroczystości otwarcia autostrady A4 na odcinku Wrocław – Krzywa uczestniczyła także Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska Agnieszka Bolesta, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Transportu Barbara Kondrat, Wojewoda Dolnośląski Krzysztof Grzelczyk, p.o. Dyrektor Generalny Dróg Krajowych i Autostrad Zbigniew Kotlarek oraz przedstawiciele firm wykonawczych.






źródło: MTiB (pg)

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL