MAN TGX 18.680 4x2 BLS XXL

MAN TGX 18.680 4x2 BLS XXL

 

MAN-TGX_test

Kwiecień 2007. Waleczny TGA przygotowuje się do wypuszczenia na rynek dwóch nowych modeli. Klienci mogą wybierać między TGS a TGX. A patrząc na wyniki tego testu, oczywiste jest, że do wyboru mają pojazdy z najwyższej półki: silnik V8 o mocy 680 KM i kabina XXL. Czekając na możliwość przetestowania wersji TGS, możemy przyjrzeć się wynikom jakie uzyskał model TGX V8 680 KM. O ile TGS przeznaczony jest do pracy na niewielkich odległościach i do dystrybucji to TGX zdaje się być koniem długo dystansowym, idealnym do ciężkich i długich tras. Modele te zostały zaprezentowane publiczności w październiku 2007 i od razu stały się groźne dla konkurentów na targach transportu drogowego RAI w Amsterdamie, co wykorzystały modele MAN TGS i TGX, żeby zdobyć tytuł Ciężarówki Roku 2008


Wygląd zewnętrzny
Osłona chłodnicy w kształcie litery V ma czarną, platynową i świecącą powierzchnię. Jej wysoka klasa nikomu nie pozwoli przejść obojętnie. Wygląd lusterek wstecznych również się zmienił, a nowy blok optyczny ma w dolnej części świecącą linię typu LED, która pełni rolę świateł pozycyjnych. Wygląd tego nietuzinkowego V8 680 KM jest uzupełniony o jeszcze kilka innych widowiskowych punktów: wspaniałe aluminiowe felgi, opływowy kształt boków, chromowana osłona chłodnicy oraz podwójny suw wydechu.

Układ napędowy
man-tgx_5TGS i TGX dostały silniki D20 i D26 pozwalające osiągnąć moc od 320 do 540 KM. Pośrednie wartości to 360, 400, 440 i 480 KM. Od niedawna wersje te (oprócz 540 i 680 KM) są dostępne w Euro5 dzięki EGR. Na szczycie tej gamy znajdziemy więc nowy D28 i 680 KM. Silnik V8 i pojemności skokowej 16,162 l został rozbudowany przy współpracy z firmą Liebherr. Oznacza to wielki powrót silników V8, które zniknęły w 1977 r., kiedy to pojawił się V10 o pojemności 18,3 l.
Przy masie 1430 kg D2 868 osiąga moc 680 KM między 1700 a 1900 obr./min. A jego maksymalny moment obrotowy wynosi 3000 Nm w zakresie pracy silnika od 1100 do 1500 obr./min. (w tym samym czasie moc 640 KM jest już dostępna).
Nowa osłona chłodnicy pozwala na optymalne chłodzenie już od 15 proc. co jest bardzo korzystne dla trwałości podzespołów maszyny. Te i tak już wysokie liczby imponują jeszcze bardziej gdy odniesiemy je do konwencjonalnego transportu drogowego. Przed niedawną prezentacją Volvo FH16 o mocy 700 KM, TGX680 był pojazdem o największej mocy w Europie.
Automatyczna skrzynia biegów w MAN cieszy się dużym powodzeniem. Jednakże model z 680 KM ma ręczną skrzynię biegów z serii MAN TipMatic ZF 12 AS3141 OD. Jest to skrzynia z 16 biegami i z ServoShift lub MAN ComfortShift i jest ona oczywiście dostępna w innych pojazdach z gamy TGX.
TGX jest wyposażony w hamulec z serii MAN EVB, który jest hamulcem na zaworze wydechowym. Moc hamowania wynosi 350 kW przy 240 obr./min (476 KM). Dla silników D28 hamulec ten został ulepszony o system EVBec do regulacji ciśnienia i osiąga jeszcze lepszy moment hamowania na niskich prędkościach obrotowych silnika.
Do wyboru jest również dodatkowy spowalniacz. Intarder (ZF) lub Pritarder (Voith). Ten ostatni to spowalniacz początkowy (umieszczony z przodu skrzyni biegów) zintegrowany z cyrkulacją wody w silniku, co zapewnia wysoką moc hamowania i to nawet przy małej prędkości. W przeciwieństwie do innych systemów, tutaj już nie używa się oleju ale wodę.

Ergonomia i komfort
To co wprawia w zachwyt i da się natychmiast zauważyć po wejściu na pokład, to ogromny wysiłek włożony w wysoką jakość materiałów oraz ogólne wykończenie, które godne jest luksusowego auta. Tablica rozdzielcza stanowi jedną całość i skonstruowana została przy użyciu specjalnej techniki.
Tablica rozdzielcza ma oprawę oświetleniową z grafitowych włókien oraz chromowaną obudowę wokół zegarów i wskaźników do zwykłego paliwa i do AdBlue, które obecnie występują osobno. Tuż po prawej stronie znajduje się wbudowany GPS (mocno zainspirowany tym, który jest zamontowany w Audi Q7). Niżej, kompletna konsola składająca się z licznych pokręteł umieszczonych obok siebie, jak te do ustawienia ogrzewania. Trzeba dobrze znać ich zastosowanie i rozmieszczenie ponieważ tak niskie usytuowanie konsoli nie jest zaletą podczas jazdy.
Na kierownicy znajduje się oczywiście również dużo pokręteł. Jej regulacja odbywa się za pomocą przycisku umieszczonego po jej prawej stornie. W odniesieniu do konkurentów hamulec ręczny i przełącznik szybkości zostały umieszczone po prawej stronie kierowcy, a nie na tablicy rozdzielczej.
Inny szczegół - obecnie poprawiony - to ten dotyczący możliwości ustawień podłokietników. Obecnie są one liczniejsze i bardziej funkcjonalne, jak na przykład miejsce na dwóch schowkach umieszczonych w dolnej, środkowej części tablicy rozdzielczej.

Testowany TGX 18.680 4x2 BLS był wyposażony w kabinę XXL, która podobnie jak jej mniejsze siostry (XL i XLX), ma taką samą szerokość 2256 mm i długość 2145 mm, ale jest wyższa, bo mierzy 2100 mm, a wysokość XL to 1560 i XLX to 1875 mm. Tunel silnika jest jeszcze ciągle widoczny, ale już na rozsądnej wysokości 100 mm.
Ogólna ergonomia jest na najwyższym poziomie, a fotele są naprawdę wysokiej klasy. Ze skóry, podgrzewane i klimatyzowane, mają ekskluzywny haft V8. Szkoda tylko, że fotel pasażera nie jest nastawny. Będąc świadomym, jak ważna dla kierowcy jest wysoka jakość miejsca do odpoczynku, MAN wprowadził w tym punkcie ulepszenia. A więc, dolna kuszetka dostała materac na stelażu z lekkiego stopu i gruby piankowy materac. Dla uzupełnienia wygody kierowcy dołożono również nowe, mniej przeźroczyste zasłony, boczne oświetlenie, lub nocną klimatyzację.
Dodatkowo w TGX na schodach (między dwoma pierwszymi stopniami) został zamontowany reflektor, który zapala się, kiedy używamy kierunkowskazów, przy prędkości poniżej 30 km/godz. Jest to jeszcze jedno udogodnienie i pomoc przy manewrach, które są źródłem tylu zmartwień.

man-tgx_4 man-tgx_3 man-tgx_2

Parametry i zużycie paliwa
Testując pojazd tego typu, mamy prawo oczekiwać dowodów jego wspaniałości. I nie trzeba długo czekać, żeby być w pełni usatysfakcjonowanym. Pierwsze obroty kół są bardzo dyskretne, a silnik V8 wcale nie wydaje dźwięku, którego oczekiwaliby amatorzy wagi ciężkiej.
To co liczy się najbardziej to parametry. Testując nieco wcześniej konkurenta - Volvo FH16 660 możemy dokonać rzeczywistego porównania. Obydwa pojazdy mają taki sam moment obrotowy i moc silnika, ale trzeba pamiętać, że chodzi tutaj bardziej o potencjał, niż o faktyczne możliwości.
Faktycznie zaś, czy to z powodu warunków jazdy, czy też różnych utrudnień na drodze, mieliśmy wiele frustrujących momentów ponieważ, model ten nie mógł tak naprawdę pokazać swoich możliwości. Końcowy rezultat to 32,39 l/100 km przy średniej prędkości 86,72 km/godz. Natomiast rezultat FH16 to 32,64 l/100 km przy 87,32 km/godz. Ale wracając do MAN-a, wyniki uzyskane na dwóch najtrudniejszych etapach, na których pojazd nie napotkał na dodatkowe utrudnienia są imponujące: 87,19 km/godz. w 3 etapie i 86,38 km/godz w 4 etapie. Na zakończenie prześledźmy jeszcze wyniki płynu AdBlue, które wynoszą 10,10 l, co w końcowym rezultacie daje 1,36 l/100 km i 4,21 proc. w porównaniu ze zużyciem zwykłego paliwa. Wyniki te znów są normalne dla Euro5.

Topografia Długość odcinka km
Średnia prędkość km/godz Średnie zużycie paliwa l/100km Iloraz - rezultat ekonomiczny
Autostrada z lekkimi wzniesieniami 174,9 87,32 29,15 2,995
Autostrada z lekkim wzniesieniem 196,3 85,97 31,33 2,744
Autostrada z wysokimi wzniesieniem 205,7 87,19 34,94 2,495
Autostrada z wysokim wzniesieniami 172,6 86,38 33,97 2,543
Razem 749,5 86,72 32,39 2,677
Pogoda: Temp. 12-21 st. C

Wrażenia z jazdy
man-tgx_7Panujący w kabinie wszechobecny luksus wpływa również na jakość prowadzenia pojazdu. Siedząc wygodnie, w wysokiej klasy fotelu, kierowca ma doskonałą widoczność dzięki rozmiarowi przedniej szyby. Osłona przeciwsłoneczna jest elektryczna i dobrze wyważona gdy jest opuszczona. Natomiast boczna osłona pozwala na uniknięcie promieni wtedy, gdy słońce świeci z lewej strony. Zintegrowane urządzenie telefoniczne, najwyższej klasy radio z siedmioma głośnikami, elektroniczna klimatyzacja … cała ta nowoczesna technologia stale przypomina kierowcy, że znajduje się za kierownicą naprawdę wyjątkowej ciężarówki.
Tablica rozdzielcza sprawia wrażenie, że jest bardzo wysokiej jakości, co szybko potwierdza się przy użyciu, ponieważ dźwięki wydawane przez stare części z TGA zniknęły. Taka sama sytuacja ma miejsce w przypadku rozwiązań dotyczących ustawień podłokietników dla kierowcy. Znajduje się tu nawet etui na okulary. Poza wysoką jakością, pewne detale zostały poprawione jak na przykład nowe powlekanie przeciwodblaskowe zastosowane na tablicy rozdzielczej. Ale doskonały komfort jazdy uzupełnia również dobra przyczepność pojazdu do drogi oraz doskonałe wyciszenie wnętrza.

Podsumowanie
MAN miał mocne wejście ze swoją nową gamą. Modele TGS i TGX ledwie się pojawiły, a już uzyskały liczący się tytuł Ciężarówki Roku 2008. Wyraźne unowocześnienie kabiny, z całkowicie przemyślanymi i poprawionymi schowkami, z pewnością daje kierowcy więcej ergonomii. Ale co powiedzieć o parametrach, o wysokim komforcie, o niepowtarzalnym wyglądzie, lub o niewypowiedzianej przyjemności prowadzenia tego pojazdu? Chyba tylko to, że zazdrościmy tym, którzy będą mieli szczęście zasiąść na co dzień za kierownicą tej wspaniałej ciężarówki!

 

Pierre-Yves Bernard
Fot. Eric Duckers

T-B-New-Logo-140x80