Mercedes Actros 1844 LS Euro 5 SCR

Mercedes Actros 1844 LS Euro 5 SCR

 

Mercedes test

Zawsze musi być ten pierwszy raz … Test Actrosa LS 1848 Megaspace zapoczątkował testy Euro 4/5. Ten pierwszy pojazd Euro 5 z SCR uzyskał znakomite parametry zużycia paliwa. Natomiast wersja 440-konna przypieczętowała najwyższą klasę w każdej dziedzinie pojazdów marki Mercedes. Testujemy Actrosa II generacji, który obecnie dostępny już tylko na rynku wtórnym, nadal cieszy się dużym zainteresowaniem przewoźników.

Tym razem Mercedes zaproponował auto z trochę inną kabiną, ale połączenie zalet tych dwóch ciężarówek (Actros LS 1848 i Actros LS 1844) pozwoli na obiektywną ocenę podczas testu.

Linia V6
Testowana wersja wpisuje się w linię aut o sześciu mocach silnika, sześciu cylindrach ustawionych w kształt litery V, których łączna pojemność skokowa wynosi 11,95 l. Z tych parametrów osiąga moc 430 KM przy 1.800 obr./min. i maksymalnym momencie obrotowym 2.100 Nm osiąganym już przy 1080 obr./min. Inne wersje do wyboru to 320 KM, 360 KM, 408 KM, 456 KM i 476 KM.
Nowa skrzynia biegów PowerShift z 12 przełożeniami zastąpiła wersję Telligent z 16 biegami. Jest ona mechaniczna i całkowicie zautomatyzowana, ale nie zsynchronizowana. W rzeczywistości chodzi tutaj o skrzynię z podstawowymi trzema biegami, których prędkości są zwiększane dwukrotnie dzięki podwajaczowi częstotliwości zakresu prędkości obrotowej. Uzyskane w ten sposób 6 biegów jest jeszcze podwajane za pomocą podzielnika zakresu prędkości obrotów w wyniku czego powstaje 12 biegów.

Testowany pojazd. Silnik ma 4-zawory na cylinder, a wtrysk zapewnia pompa. Elektroniczny system Telligent zarządza wtryskiem w sposób selektywny, w zależności od obciążenia pojazdu. Z punktu widzenia bezpieczeństwa, hamulce tarczowe założone są z przodu oraz z tyłu pojazdu i uzupełnione hamulcem silnika oraz bardzo mocnym hamulcem hydraulicznym Voith (500 KW/680 KM). Dwa ostatnie systemy są obsługiwane za pomocą ręcznej dźwigni umieszczonej z prawej strony kierownicy, która działa w sześciu pozycjach (pierwsza oznacza pozycję nieaktywną), a pozycja druga i trzecia to hamulec silnika (poziom 1 i 2). Opuszczając dźwignię na pozycję 3 i 4 uruchamiamy hamulec hydrauliczny, który w zależności od potrzeby posiada różne poziomy mocy.


Mercedes test7
Funkcjonalna kabina
Tym razem przetestowaliśmy kabinę L z podnoszonym dachem. W tym konkretnym przypadku podłoga nie jest płaska i całkowita wysokość, jaką dysponujemy to 1.940 mm przed siedzeniami oraz 1633 mm nad tunelem silnika. Próg do kabiny usytuowany jest na wysokości 1359 mm od ziemi i wystarczą trzy stopnie, aby bezpiecznie wejść do środka, natomiast w wersji Megaspace potrzebne są cztery stopnie. W zależności od potrzeb wersja Single Cab przewiduje pobyt w kabinie dla jednej osoby.
Układ kierowniczy można bez problemu regulować za pomocą znajdującego się na nim przycisku. Tablica rozdzielcza zamontowana w tej wersji jest jedną z najlepszych. Jest ona wygięta w podkowę i dosłownie oplata kierowcę. Jej centralna część jest zbyt rozbudowana, przez co widoczność z bliska jest trochę ograniczona. Dobra jakość i wytrzymałość materiału, z jakiego jest wykonana nadaje jej wrażenie luksusowej.
Poza wysoką jakością tablicy rozdzielczej jeden z mocnych punktów Actrosa tkwi w liczbie i różnorodności zakresów ustawień podłokietników. Wygodna jest szuflada pod główną konsolą i cztery miejsca tuż pod nią, nie zapominając o takich detalach jak bardzo praktyczne miejsce na długopis.
W przeciwieństwie do większości konkurentów przekładnia skrzyni biegów umieszczona została na końcu składanej dźwigni, która znajduje się pod podłokietnikiem. Takie ustawienie jest z pewnością ergonomiczne, a ręce można oczywiście unosić żeby nie przeszkadzały przy zmianie biegów. Hamulec ręczny jest idealnie usytuowany na tablicy rozdzielczej, natomiast radio znajduje się nad głową kierowcy obok tachografu.
Jeśli chodzi o miejsce na odpoczynek to kuszetka dolna jest trochę za wąska, bo ma tylko 60 cm szerokości (70,5 w najszerszym miejscu) natomiast górna jest większa (79 cm) i przez to wygodniejsza. Jednakże jej rozłożenie wymaga drobnej manipulacji przy oparciach foteli. Dostęp do niej jest możliwy dzięki składanemu stopniowi umieszczonemu w środkowej części tablicy rozdzielczej. Pod górną kuszetką znajduje się również praktyczna szuflada, która przykrywa lodówkę. Ma ona w swojej górnej części bardzo przydatną podkładkę, która może być używana osobno.
Całkowita pojemność dwóch bagażników zewnętrznych, do których jest dostęp zarówno z zewnątrz, jak i ze środka pojazdu wynosi 319 l. Mają one kształt sześcianu, przez co można do nich włożyć przedmioty o znacznej objętości w typie szafki z przegródkami na butelki (oczywiście z wodą ...). Poza tymi dwoma bagażnikami pojemność 210 l w środku kabiny daje w całości 529 l schowków, natomiast pojemność brutto kabiny to 8,47 m3.




Umiarkowane zużycie paliwa

Uzyskać niskie zużycie paliwa (w naturalnych warunkach pogodowych) - oto najważniejszy dla producenta cel testu drogowego. Kiedy cel zostaje osiągnięty, to uczucie satysfakcji daje ochotę, a nawet potrzebę potwierdzenia wyniku. Aktualny test miał więc za zadanie uzyskać to potwierdzenie.
Przypomnijmy fakty: w zeszłym roku Actros 1848 osiągnął wynik 28,37 l na 100 km przy średniej prędkości 86,27 km/godz. mając następujące wyposażenie: silnik o mocy 480 KM, kabinę Megaspace, skrzynię Telligent z 16 biegami, pół opływowy kształt kabiny oraz tylną oś wyposażoną w opony typu super single. Ten ostatni punkt pozwala na zmniejszenie ciężaru o 100 kg (idealne żeby skompensować dodatkową masę pojazdu wynikającą z wyposażenia go w pojemniki przeznaczone do płynu AdBlue).
Natomiast w prezentowanym teście pojazd ma silnik o mocy 440 KM, nową skrzynię biegów PowerShift, lżejszą kabinę typu L, również pół opływowy kształt kabiny i również tylną oś wyposażoną w opony typu super single. A rezultaty tego testu są następujące: 28,81 l/100 km przy średniej prędkości 84,09 km/godz., co oczywiście stanowi wspaniałe potwierdzenie dla poprzedniego wyniku.
Dla pełnego obrazu należy porównać jeszcze jeden punkt, a mianowicie zużycie płynu AdBlue. Ciekawe, ale w tym wypadku na tej samej trasie i w tych samych warunkach atmosferycznych zużycie paliwa zatrzymało się na 12 l, co stanowi o 3 l więcej niż w przypadku modelu 1848. Współczynnik na 100 km zwiększył się więc z 1,22 na 1,62 l. Również odsetek w stosunku do całkowitego zużycia paliwa jest większy, bo wynosi 5,62 proc. natomiast w wersji 1848 było to 4,23 proc.
Wrażenia podczas jazdy. Oprócz zużycia paliwa, nowa skrzynia biegów PowerShift pozwala na inne precyzyjne porównania. O ile w jej użyciu nie zmienia się nic dla kierowcy (automatyczne sprzęgło bez pedału i układ sterowania, który znajduje się na końcu dźwigni zmiany biegów) to sama zmiana biegów odbywa się bardziej dyskretnie, szybciej i lżej.
Oprócz tego, przycisk POWER po prawej stronie tablicy pozwala na uruchomienie wyższej prędkości obrotowej silnika (na przykład na stromym wzniesieniu), a więc na uzyskanie prawie natychmiast całej mocy silnika. System ten, jeśli nie zostanie dezaktywowany wyłącza się sam po 10 min. po to, aby ograniczyć nadmierne zużycie paliwa do niezbędnego minimum. Jest to dobre rozwiązanie, ale w niektórych przypadkach konieczność skorzystania z tej funkcji przekracza 10 min. (na przykład w górach) i kierowca musi naciskać przycisk kilkukrotnie.
Inna interesująca funkcja, mająca na celu ograniczenie zużycia paliwa to Eco-Roll, który pozwala na automatyczną redukcję biegów na luz podczas jazdy. Należy wcisnąć sprzęgło i mieć przygotowany bieg do ponownego, szybkiego przełożenia w razie potrzeby (hamowanie, przyśpieszanie, itp.).
Wszystko to dzieje się automatycznie przy prędkości powyżej 55 km/godz. i jeśli nie używamy pedału gazu. Funkcja ta jest zaocznie aktywna od momentu ruszenia pojazdu. Skuteczność tego systemu nasuwa mimo wszystko pewne wątpliwości, ponieważ wystarczy, że kierowca puści pedał gazu, żeby całkowicie odciąć dopływ paliwa.

Nowe technologie
Aktualne technologie pozwalają na stworzenie nie tylko realnego komfortu jazdy, ale również wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Lista tych systemów staje się coraz dłuższa: urządzenie antycofające, regulator odległości, kontrola stabilności, asystent toru (sygnał dźwiękowy z prawej lub lewej strony w zależności od strony, w którą ciężarówka skręca, działa na zasadzie budzika) lub jeszcze natychmiastowe hamowanie wspomagające (Active Brake Assist). Ten system pomaga kierowcy uniknąć kolizji z innym pojazdem, będącym w ruchu. Pierwszy etap ostrzegania to sygnał dźwiękowy wzmocniony przez kolejny - tym razem optyczny. Drugi etap, to włączenie częściowego hamowania. Wreszcie, bez udziału kierowcy, system uruchamia hamowanie awaryjne, więc hamowanie maksymalne.


Marcedes test1

 

 

 


Actros ma już ponad 10 lat i nigdy nie miał się równie dobrze jak teraz. Jego druga generacja jest produktem wysokiej jakości i w pełni zadowala użytkowników. Wnętrze tego pojazdu jest sukcesem, jeśli chodzi o jego funkcjonalność, natomiast nowa skrzynia biegów PowerShift jest szybka, skuteczna i wygodna w użyciu. Wreszcie kropką nad „i” jest niskie zużycie paliwa, które odpowiada oczekiwaniom, potwierdzając doskonałe rezultaty, jakie osiągnął jego poprzednik Actros 1848.


Zalety i wady
Ergonomia stanowiska pracy Ciężar pojemnika na AdBlue
Zużycie paliwa Jakość i rozmiar dolnej kuszetki
Ustawienia podłokietników Tablica rozdzielcza w centralnym punkcie
Zastosowanie PowerShift
Dodatkowe miejsce na lusterko wsteczne
Moc hamulca hydraulicznego
Jakość górnej kuszetki
Nowe technologie
Miejsce hamulca ręcznego
Poziom wykończenia
Jakość materiałów



Konkurenci
VOLVO
FM Globetrotter
Euro 5 SCR
Silnik: 6 cylindrowy, rzędowy, Pojemność skokowa cm³ 12.800,
moc KM 440
SCANIA
R420 Highline
Euro 5 SCR
Silnik: 6 cylindrowy, rzędowy, Pojemność skokowa cm³ 11.700,
moc KM 410
DAF
XF105 Space Cab
Euro 5 SCR
Silnik: 6 cylindrowy, rzędowy, Pojemność skokowa cm³ 12.900,
moc KM 410
MAN
TGA 440 XXL
Euro 5 SCR
Silnik: 6 cylindrowy, rzędowy, Pojemność skokowa cm³ 10.518,
moc KM 440
RENAULT
Premium
Euro 5 SCR
Silnik: 6 cylindrowy, rzędowy, Pojemność skokowa cm³ 10.800,
moc KM 450
IVECO
Stralis AT 440 S 45
Euro 5 SCR
Silnik: 6 cylindrowy, rzędowy, Pojemność skokowa cm³ 10.300,
moc KM 450


Piere-Yves Bernard
Fot. Erik Duckers


T-B-New-Logo-140x80