Jazdy testowe: DAF LF

Jazdy testowe: DAF LF

Image Dokładnie rok temu byliśmy świadkami wprowadzenia odnowionej gamy pojazdów DAF. Od tego czasu, nawet nowe modele przeszły kilka zmian kosmetycznych i technologicznych. Większość z nich podyktowana była sytuacją na rynku, chęcią wyprzedzenia konkurencji, surowszymi wymogami emisji spalin lecz przede wszystkim uwagami kierowców i przewożników na temat pojazdów DAF'a.

Wielu z nich doceniło przestronną kabinę, doskonałą widoczność, komfort jazdy i niezawodność ciężarówek duńskiego producenta. Oczywiście odbiło się to na wynikach sprzedaży, które osiągnęły pułap 11,946 ciężarówek serii LF (660 ciężarówek więcej niż w roku 2005).
Niestety dopiero teraz mieliśmy okazję przyjrzeć się tym modelom nieco dokładniej. W tym celu zaproszono nas na teren wojskowego lotniska w Ulężu pod Puławami, gdzie DAF Trucks Polska udostępnił 4 ciężarówki LF oraz dla porównania 4 ciężarówki CF z zabudowami.
Mimo, że jak na lotnisko przystało- tory jezdne były płaskie i równe udało się wykorzystać w pełni walory ciężarówek. Seria LF przeznaczona jest bardziej do ruchu miejskiego czy krótkiej dystrybucji niż jazdy terenowej, dlatego teren lotniska był odpowiedni.


DAF LF w pełnej okazałości

Krótko o ciężarówkach LF

Wśród samochodów jakie mieliśmy do dyspozycji, znalazły się dwa LF'y wyposażone w najnowsze automatyczne skrzynie AS-Tronic oraz dwa z tradycyjną skrzynią.
Oczywiście najwięcej uwagi skupiły na sobie pojazdy z automatem, dlatego to im poświęcimy więcej miejsca.
DAF oferuje swoim klientom jako opcje w wyposażeniu (koszty urządzeń są jeszcze wysokie) dwie skrzynie automatyczne- AS-Tronic do codziennych zadań oraz automat Allison do specjalistycznych zabudów, np. gruszek czy pomocy drogowej.

AS-Tronic- idealne narzędzie do jazdy


Brak pedału sprzęgła może wprawić w zakłopotanie przy pierwszej jeździe

Zautomatyzowana skrzynia AS-Tronic to w zasadzie jeden przełącznik sterowania umieszczony na konsoli po prawej stronie fotela kierowcy. Dostępnych jest kilka trybów jazdy, które należy ustawić ręcznie: postój, cofanie, powolne cofanie, jada do przodu oraz powolna jazda. Po wyborze trybu jazdy i zwolnieniu hamulca- standardowa dźwignia, możemy ruszać w trasę

Dla osób, które rzadko mają do czynienia z automatami, naturalnym odruchem będzie szukanie nogą pedału sprzęgła przy zbliżaniu się wskazówki obrotomierza do końca zielonego pola na wyświetlaczu. Nie ma powodu do obaw, skrzynia sama przełącza biegi, gdy tylko silnik osiągnie odpowiednie obroty.

Testowane modele osiągają maksymalną prędkość 120km/h, jednak z powodu ogranicznika prędkości mogą poruszać się z prędkością 80km/h co w przypadku ciężarówek miejskich jest wystarczające.


Kabina ciężarówki z As-Tronic i przełącznik skrzyni


Wszystkie dostępne przełożenia
Istnieje jednak możliwość zmiany biegów ręcznie, nawet w przypadku tej skrzyni. Wystarczy wcisnąć przycisk umieszczony po prawej stronie przełącznika trybów jazdy.
Wciśnięcie w górę oznacza przełączenie skrzyni na wyższy bieg analogicznie, redukcja biegu to wciśnięcie przycisku w dół.

Hamowanie, jest równie proste jak jazda- wystarczy wciskać pedał hamulca a automat sam zredukuje biegi do osiąganej prędkości. Hamowanie awaryjne jest również dostępne i możliwe, należy jedynie mocno wcisnąć hamulec a samochód stanie w ciągu kilku chwil. Może proces hmowania nie przebiega szybko, jednak dla kierowców, którzy nie będą uprawiać wyścigów tymi pojazdami będzie wystarczająca i bezpieczna zarówno dla osób jak i silnika.

Jazda w pojazdach wyposażonych w tego typu skrzynie, sprowadza się jedynie do obserwowania jezdni, powodując u kierowcy momenty odprężenia i relaksu.

Image Deska rozdzielcza jest czytelna i dobrze rozplanowana. Wysoka jakość użytych materiałów to kolejny "plus" dla ciężarówek DAF'a

W przypadku tradycyjnych skrzyń napędowych, jazda ciężarówką LF również należy do przyjemności choćby ze względu na silniki, z których najmocniejszy to 180. konna jednostka spełniająca normy emisji spalin Euro 4. Silniki nie potrzebują filtra sadzy i wykorzystują wysokociśnieniowy system common rail wspierany technologią SCR.

Pełna gama rozstawów osi oraz mocna rama powodują, że ciężarówki LF mogą być zabudowane od 6-21t DMC !