Mercedes-Benz Sprinter 315 CDI Furgon

Mercedes-Benz Sprinter 315 CDI Furgon

Image Flagowy model pojazdu dostawczego "spod znaku gwazdy"- Mercedes-Benz Sprinter, po wielu latach doczekał się gruntownej modernizacji. Można śmiało powiedzieć, że zbudowano go od podstaw, mimo kliku detali nawiązujących do poprzednich generacji tego modelu.


Krótko o historii

Piękne zarysy tylnych drzwi, na środku chromowana gwiazda... to musi być Sprinter

Pierwsze Sprintery zostały wprowadzone na rynek w 1995 roku. Od początku sprzedaży cieszyły się dość dużym zainteresowaniem ze względu na solidne wykonanie, mnogość wersji oraz unikalnych rozwiązań, jakie zostały w nich zastosowane.
Pozytywne opinie i rosnąca sprzedaż spowodowały, że w 1998 roku, Sprinter uzyskał honorowy tytuł "Samochodu dostawczego roku '98" (Van of the Year 1998).

W ciągu 11 lat od wprowadzenia pierwszego modelu, Mercedes dokonał kilku przeróbek i mniejszych modernizacji, które w znacznym stopniu wynikały z wejścia w życie nowych przepisów o ruchu drogowym i bezpieczeństwie na drogach(kierowcy i pasażerów), niż ze względów eksploatacyjnych.

Pojazd uznany za doskonały, pod wpływem fali zmian podjętych przez koncern Mercedes-Benz musiał w końcu ulec metamorfozie do tego stopnia, aby zapewnić firmie pozycję lidera na rynku czy wyznaczyć nowe standardy w budowie pojazdów dostawczych.


Ewolucja doskonała ?

Nowa sylwetka ładnie się prezentuje nawet na pustym parkingu W marcu 2006 roku, oficjalnie zaprezentowano odmienioną wersję Sprintera. Mimo, że zbudowano go na takiej samej platformie co Volkswagena Craftera, jest on zupełnie inny.

Nowy- większy grill z dużą chromowaną gwiazdą Mercedesa oraz przezroczyste klosze przednich reflektorów, czy zastosowanie zintegrowanych kierunkowskazów w lusterkach nawiązują do innych pojazdów Mercedesa, zwłaszcza do samochodów osobowych.
Bryła pojazdu znacznie zyskała na wyglądzie dzięki kilku przetłoczeniom z boku i z tyłu, co również przyczyniło się do poprawy aerodynamiki samochodu.

Testowany model

Do testu otrzymaliśmy egzemplarz o największym rozstawie osi (4325 mm) przy długości 5940 mm oraz z super wysokim dachem co pozwoliło na uzyskanie 15m3 przestrzeni ładunkowej. Sprintera wyposażono w silnik CDI o pojemności 2148 cm3 co przekłada się na 110 kW (150 KM).



Sylwetka i wnętrze
Nowa bryła i duże gabaryty sprawiły, że z łatwością odnaleźliśmy samochód na parkingu Mercedesa.
Po otwarciu drzwi do kabiny, które mimo swoich rozmiarów lekko i pewnie się otwierają pod kątem 90 stopni, naszym oczom wyłoniło się nowe wnętrze. Ergonomiczna deska z masywną kierownicą i duży pionowy kokpit z centralnie umieszczonych radiem i manualną klimatyzacją.


Wygodna pozycja podczas jazdy Po zajęciu pozycji w fotelu kierowcy mamy wszystko na wyciągnięcie ręki.
 Wysoko usytuowane fotele zapewniają idealną widoczność zarówno wnętrza jak i otoczenia poza pojazdem. Poza tym wysokie lusterka, które zostały podzielone na dwie części: dolna (1/3 lusterka) obejmuje dół pojazdu, tzn. pole od poziomu nawierzchni do nadkoli zarówno z lewej jak i z prawej strony kabiny. Pozostała część lusterek (sterowanych elektronicznie z paneli umieszczonych w drzwiach), obejmuje przestrzeń od nadkoli daleko aż poza tył pojazdu. (Co pozwala na obserwację np. tylnych drzwi, czy przypadkiem nikt się tam nie kręci)
Czytelne zegary i wyświetlacz cyfrowy, coż wiecej potrzeba ? Deska rozdzielcza to w zasadzie dwa duże i czytelne zegary: obrotów silnika i prędkościomierz, pomiędzy którymi umieszczono wyświetlacz komputera pokładowego, który obrazowo wskazuje: ilość paliwa, temperaturę oleju, aktualny czas i licznik przejechanych kilometrów- jednocześnie !
Czarne tarcze zegarów gwarantują, że nawet w słoneczny dzień nie odbije się od nich światło. W nocy natomiast, żółte podświetlenie powoduje idealna widoczność wskazań zegarów nie przysparzając kierowcy bólu oczu pod wpływem zbyt ostrego światła.
Odległość od pedałów jak i ich wysokość od podłogi zapewniają optymalną i bezproblemową jazdę. Fotel kierowcy można z łatwością regulować w dwóch płaszczyznach: przód-tył, góra-dół, podobnie jak są kierownicę (jedna płaszczyzna) góra-dół. Do zmiany położenia kierownicy- spotykanej bardziej w samochodach osobowych niż pojazdach dostawczych, służy dźwignia umieszczona pod kolumną kierownicy.

W testowanym modelu, w centralnym miejscu kokpitu umieszczono radioodtwarzacz z CD, pod nim jest jeszcze kieszeń na radio CB. W bogatszej wersji tego modelu zamiast radia jest zainstalowany duży wyświetlacz łączący w sobie nawigację GPS oraz system audio.
Pod radiem jest jeszcze mechanizm sterownia klimatyzacją oraz przyciski do wyłączenia systemu ESP, włączenia/wyłączenia świateł awaryjnych i blokady drzwi w części ładunkowej.

Liczba schowków jest wystarczająca. Konstruktorzy po wcześniejszych uwagach użytkowników przeznaczyli dużo miejsca na schowki w drzwiach, które pozwalają schować 1,5l. butelki z wodą czy apteczkę samochodową. Kolejne schowki umieszczono na górnej części kokpitu- idealne na mapy czy dokumenty firmowe.

Schowki na drobiazgi znalazły się nad przednią szybą, a schowek np. na cięższe narzędzia w stopniu po stronie pasażera. Dostępny jest także zamykany schowek na napoje czy papierosy, poniżej gałki zmiany biegów. Największy schowek to zamykana półka w kokpicie po stronie pasażera.

Schowki w drzwiach to dobry pomysł. W dodatku są zamykane na dwa zamki.

Generalnie jakość użytych materiałów jest wysoka, ale np. dłuższa jazda może powodować u niektórych narzekanie na twarde plastiki. Według nas bardzo dobrze sprawdzą się w pojeździe, który narażony jest na wzmożone użytkowanie.

 

Do tego schowka zmieszczą się niezbędne narzędzia do naprawy samochodu czy obsługi ładunku.




Bezpieczeństwo
W standardzie montowany jest układ stabilizacji jazdy (ESP), hydrauliczny układ hamulcowy, system ABS, ASR, EBV, trzypunktowe pasy bezpieczeństwa oraz zabezpieczenie drzwi przed otwarciem od wewnątrz.
Dodatkowo testowany model wyposażono we wzmacniane stabilizatory osi i asystenta hamowania (BAS) oraz poduszkę powietrzną dla kierowcy.



Jazda
Wyjazd z ciasnego parkingu nawet dla takiego kolosa wśród samych dostawczych, jakim był testowany Sprinter, nie stanowiło problemu. Idealna widoczność, miła w dotyku i stabilna kierownica, spowodowały, że wystarczyły trzy ruchy aby wyjechać z miejsca parkingowego.
Już nie trzeba co chwilę przestawiać lusterek czy otwierać drzwi- cofając. Nawet czujniki parkowana stają się mało użyteczne. Zastosowane lusterka szerokokątne znakomicie spełniają swoją rolę.

I etap -jazda miejska
Image Jako pierwszy etap jazdy testowej nowym Sprinterem wybraliśmy ruch miejski. Jakie było nasze zdziwienie kiedy okazało się, jak samochód pokonuje ciasne zakręty stołecznych ulic. Duża moc silnika sprawiała,że pojazd radził sobie zarówno z powolna jazdą na pierwszym biegu jak i przy gwałtownym przyśpieszaniu po zmianie świateł sygnalizacji na skrzyżowaniu.
Ruszając jako pierwszy zawsze powodował zachwyt innych kierowców, którzy pozostali w tyle.
Miejski odcinek testowy liczył ok 100km co w zupełności pozwoliło objechać Warszawę o każdej porze i z każdej strony- nawet jej centrum nie stanowiło problemu. Jedynie trzeba było pamiętać o wydłużonym tyle pojazdu na rondach i ciasnych skrzyżowaniach.

II etap- trasa (Ząbki k.Warszawy-Radom-Starachowice)
Krajowa droga nr 7 łączy północ i południe kraju, dziennie pokonuje ją kilka tyś. ciężarówek. Jako, że wybrana trasa łączy w sobie jazdę miejską przez kilka większych miejscowości, szybką jazdę po obwodnicy Białobrzeg i jazdę po terenach wyżynnych województwa Świętokrzyskiego, postanowiliśmy sprawdzić na niej możliwości Sprintera.
Cały odcinek liczy 170 km, który pokonaliśmy w cztery godziny. Niestety obfite opady deszczu spowodowały małe utrudnienia na drogach w tym rejonie kraju.
Po zapadnięciu zmroku (po 19:00) światła bi-ksenonowe, pokazały naprawdę co potrafią. Czyste białe oświetlenie drogi i pobocza zapewniły przyjemną jazdę nawet w deszczowy wieczór. Praca wycieraczek była wprost idealna, żadnych smug, zacięć czy hałaśliwej pracy nie zanotowaliśmy. Ciekawym rozwiązaniem jest umieszczenie spryskiwaczy na piórach wycieraczek, dzięki ich dużej sile w kilka chwil można umyć olbrzymią przednią szybę.
Na obwodnicy Białobrzeg ok. 25 km, udało nam się rozpędzić pojazd do granicy 140km. Systemy bezpieczeństwa i ABS powodowały, że nie czuło się tej prędkości. Przeciwnie wydawało się, że podróżujemy luksusowym samochodem osobowym.
Jedynie co mogło zostać dopracowane, to dokładniejsze uszczelnienie bocznych szyb. Przy dużej prędkości lekko świstał przez nie wiatr.
Tereny wyżynne także nie stanowiły wyzwania dla testowanego modelu. Szybka reakcja skrzyni biegów (sześcio- biegowa) i dogodne przełożenia sprawiały, że samochód z gracją podjeżdżał pod wzniesienia o nachyleniu 45 stopni.

III etap- trasa (Starachowice-Góra Kalwaria- Ząbki)
Trasa powrotna pozwalająca powtórzyć przejazd o podobnych właściwościach terenu z większym zamiarem jazdy przez mniejsze miejscowości, w których trzeba znacznie zwolnić. Na tym etapie nie zanotowaliśmy wad pojazdu czy jego niewłaściwych zachowań.



Podsumowanie


Cena samochodu w wyposażeniu standardowym: 131 882,00
Wyposażenie dodatkowe: 28 975,00
Cena pojazdu z wyposażeniem: 160 857,00
ceny brutto w PLN

Tytuł "Samochodu dostawczego roku 2006" jednoznacznie wskazuje czego można się spodziewać po nowym Sprinterze. Samochód zaprojektowany z niezwykłą dbałością o szczegóły (nie przesadzając zbytnio, mamy przecież do czynienia z pojazdem dystrybucyjnym), wykonany z dobrych materiałów zapewniających długotrwałą żywotność, wyposażony w nowoczesne i oszczędne silniki, a także systemy poprawy bezpieczeństwa (montowane seryjnie) spowodują, że samochód ten z pewnością przypadnie do gustu wszystkim przedsiębiorcom wykonującym transport drobnicowy. Kierowcom zaś zapewni bez wysiłkową i bezstresową pracę w przyjemnych warunkach.